Hej!
Vi har en enkel liten (20kvm) sommarstuga utan el och vatten, med gammalt hederligt utedass. Installerade solceller i somras, så nu har vi tillgång till 12v, och installerade 12v belysning i höstas :)
Önskar tips på smarta och roliga lösningar för tex små utrymmen, dra in sjövatten för att tvätta händer etc.
Målet någon gång är att bygga ett relativt stort utekök, då vi har ett minikök inne, och fin utsikt (sjötomt) ute :D
Vill dra in sjövatten till ett handfat inne för att tex kunna tvätta händer, tappa upp diskvatten etc. Hur gör man detta bäst? Vi har kanske 4 m till sjön från stugan, dock lite lutning uppåt men inget extremt. Skulle gärna anlägga en utedusch med varmvatten i anslutning till stugan, hur gör man detta?

Väldigt novis som ni märker, men gillar att håll på o lär mig på vägen :D
 
Tja, det låter som om du ska köra med gas? Det finns duschvattenvärmare som går på gas om du vill lyxa till det...
 
  • Gilla
Zara Pilla
  • Laddar…
En upphöjd vattentank kan vara bra. Då får man självfall på vattnet och kan tvätta sig enkelt utan elektricitet. Regnvatten eller fylla på med pump.
 
  • Gilla
Zara Pilla
  • Laddar…
När det gäller rinnande vatten så finns utmärkta alternativ på båtsidan, t.ex. https://www.hjertmans.se/produkter/...enpumpar/seaflo-tryckvattenpump-33-116lpm-12v
De startar automatiskt vid tryckfall vilket gör att du kan använda vanliga kranar och blandare, med ett expansionskärl så jämnas trycket ut. Pumparna brukar vara sugande upp till ett par meter och trycker ännu högre. Om ditt hus inte är vansinnigt högt så lär inte avståndet på 4m vara något problem. I husvagnar brukar det finnas gasolpannor för varmvatten, borde väl gå att hitta på någon husvagnsskrot.
I båt har man också normalt 12v kompressorkylskåp som har rimlig förbrukning. Med rimliga solceller kan du ha det igång hela sommaren.
 
  • Gilla
Zara Pilla och 1 till
  • Laddar…
En enkel solfångare på taket värmer ju väldigt lätt och snabbt upp varmvatten. De går ju lätt att bygga själv och inga avancerade delar behövs. Kombinerar man det med en behållare på taket som i vilket sydligt land som helst så har ni ju löst så att ni får tryck i duschen. dock ska man kanske vara försiktig med att hålla orenat vatten varmt utan att kontrollera att det regelbundet blir tillräckligt varmt. (Annars kanske man bör kasta i en klortablett?)

Dessutom finns det ju rätt gott om soldrivna vattenrenande, så om ni vill få fram dricksvatten så finns det ju även lösningar för det.
 
  • Gilla
Zara Pilla
  • Laddar…
Kul! En till med stuga och 12v solcellsel. Vi har haft det över 2 år nu och det fungerar strålande! Bara en panel men 3 feta batterier. Räcker hur bra som helst.

Givetvis uteslutande ledlampor, de drar ingenting. Vi har precis som vanligt med lampknappar och lampor i alla rum. Man märker absolut ingen skillnad.

Vi valde att sätta gasolkyl och gasolspis när vi byggde ut och fick ett riktigt kök. Främst grillar jag dock :).
Kylgrop fungerar förvånansvärt bra, har en murad som går en bit ned i backen med isolerat lock. På sommaren går den upp till 10-11 grader så mjölk m m i riktiga kylen. Dock är gropen alltid laddad med öl, mycket viktigt vid en sommarstuga :D.

Elverk för större verktyg krävs om man ska bygga. Typ kapsågen mm. Annars har jag klarat mig sjukt bra på ett set blå Bosch med 4 batterier, kan jobba en hel helg. Med lite träning så kapar man rätt bra med cirkelsågen också.

Bensindriven vattenpump är bra om man vill vattna, fylla tanka o s v.

En 12v vattenpump som fyller en tank som sedan går till en tryckbrytare är varken svårt eller dyrt. Finns färdiga set. Om du vill bygga utekök.

Angående elen så har jag även satt en omvandlare och dragit elen i separata rör samt satt 3 vanliga 230 uttag. Inget man ska göra själv om man inte har full koll, men inte speciellt svårt egentligen.

Typ allt går att lösa med 12v, det krävs bara att man kollar lite mer. I o m att husvagnar och husbilar numera har full hemma standard så finns allt.

Lampor kan jag tipsa om. Du behöver inte köpa 12v lampor. De kostar typ 3 gånger så mycket. Så länge du använder led på typ 1-3w så spelar det ingen roll. Det är samma fästen. Det som är lurigt om du använder en stark gammal halogenlampa är att kablarna är tunnare, 12v har högre ström och då skulle kablarna kunna överhettas. Finns massa tabeller att studera med kabelarea, längd och ström. Just vattenpumparna bör man fördjupa sig lite i. Jag kommer dra separat, rejäl kabel till vattenpumpen som ska installeras till hösten eller så.
 
  • Gilla
Zara Pilla och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Erikaee
  • Laddar…
Sunwind hade ju en del annat smidigt, som en vattenrenare som fixar 40l/dygn utan el etc. Det låter ju rätt praktiskt om man har god tillgång till sjövatten men måste frakta med sig dricksvatten.
 
För att vara rättvis. På denna sida finns också en del bra. Ibland till bättre priser.

Har t ex gasolkaffebryggaren. Funkar kanon.

https://www.elkatalogen.se/solceller-1.html

Vi har köpt gasolspis, gasolkyl, 12v köksfläkt, omvandlare 1500W ren sinus m m från Sunwind. Bra grejer!
 
  • Gilla
Erikaee och 1 till
  • Laddar…
Just vad gäller kylskåp så skulle jag skippa dom hutlöst överprisade 12v skåpen.

Bättre att lägga pengen på en solcell till för att täcka förlusten i invertern, då kan du köpa ett billigt vanligt kylskåp istället.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
För att värma vatten så kan jag verkligen rekommendera en genomströmningsvärmare som drivs med gasol.

Har en i jaktstugan i en dusch som funkar Rolex! :)
Matar med vatten från en 200l behållare med självtryck.
Behållare för vatten upphängd i träd vid jaktstuga, stege leder upp till den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vädurspump i bäcken trycker vattnet ~60 höjdmeter till behållaren.

Kopplar bara ur slangarna så den dränerar värmaren innan minusgraderna kommer.
 
  • Gilla
irinanilsson och 4 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Just vad gäller kylskåp så skulle jag skippa dom hutlöst överprisade 12v skåpen.

Bättre att lägga pengen på en solcell till för att täcka förlusten i invertern, då kan du köpa ett billigt vanligt kylskåp istället.
Håller med dig. Vi velade jättelängre fram och tillbaka. Det är nog en bättre lösning.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Tack för alla svar och tips!!
Stugan har funnits i sambons släkt sena den byggdes som fiskestuga ca 1947. Vi fick ärva den from förra hösten, men vet därmed all historia så det är kul dock har ingen skött om den ordentligt de senaste åren pga sjukdomar då det finns lite att hugga tag i. Bytte delar av fasaden samt taket förra året, iår blir det nog resten av fasaden och ny altan
Gasolkyl har vi redan, det funkar utmärkt och tror att vi föredrar det före 12v kyl
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.