Hej!
Vi håller på att fixa ett sovrum i ett rum som tidigare varit garage här hemma. Nu är vi i princip klara med allting förutom golv och då behöver vi få bort denna brunn. Vad jag har lyckats läsa mig till o höra mig lite för är att det bara ska vara o gjuta över brunnen. Någon som vet mer vad man ska göra innan man gjuter? Ska man täta med något? Isolera?
Skriv gärna steg för steg vad ni hade gjort!
Mvh Willy
 
  • Gammal avloppsbrunn i betong med gallerlock, behöver göras om inför sovrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Claes Sörmland
Förslag om du inte vill bila bort brunnen:

1. Kolla att rensproppen fortfarande är intakt. Annars fixa detta.

2. Rengör brunnen noga med diskborste och diskmedel för att få bort lukt och partiklar. Ta rostflagor med en gammal kniv. Skölj noga ur och få bort allt vatten. Torka rent.

3. Blanda betong så torrt som möjligt. Fyll upp bottnen på brunnen med den icke-rinniga betong-blandningen och tryck till den så att den blir kompakt. Fyll klart lägre än den gamla vattennivån så att det inte finns en chans i helvete att betongen tar sig in i avloppsröret bakom vattenlåset. Se till att betongen fyller upp till underkanten av vattenlåsets vägg.

4. Drick kaffe tills betongen stelnat något och inte rinner.

5. Blanda ny betong och nu kan du fylla upp utan risk för att något rinner igenom vattenlåset. Riv av gjutningen med en bräda efter en tid.
 
  • Gilla
Willsan
  • Laddar…
Narren666
Willsan Willsan skrev:
Hej!
Vi håller på att fixa ett sovrum i ett rum som tidigare varit garage här hemma. Nu är vi i princip klara med allting förutom golv och då behöver vi få bort denna brunn. Vad jag har lyckats läsa mig till o höra mig lite för är att det bara ska vara o gjuta över brunnen. Någon som vet mer vad man ska göra innan man gjuter? Ska man täta med något? Isolera?
Skriv gärna steg för steg vad ni hade gjort!
Mvh Willy
Korrekt sätt att proppa,är: att bila bort brunnen, kapa bort brunnen med tigersåg, motsvarande.
I med en gumminippel i rätt dimension samt en propp i gumminippel.

Jag antar du har gjutjärnrör.
 
  • Gilla
Willsan och 1 till
  • Laddar…
S
Det viktiga när du gjuter igen brunnen är att betongen inte vandrar ner och täpper igen längre ner

Fyll med lämpligt material för att ha som ”lock”, fyll sedan på med betong ovanpå
 
  • Gilla
Willsan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.