Gällande vilka som ska var av kablarna så ska du köra B-koppling som är standard i Sverige
 
D Daniel 109 skrev:
En ledare i varje slits.
Varje block skarvar ett par.
Varje block skarvar väl ändå två par?
Edit: Fick zooma in på bilden för att se att det du skrev stämde.
 
Redigerat:
L
elKnugo elKnugo skrev:
B-koppling
I detta fall är det inte någon skillnad på A och B koppling, det räcker att följa tryckt märkning.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Jag följer tryckt märkning, och har kopplat uttaget som de va gjort innan (har foto) men får ändå ingen kontakt med router.

Nu har jag visserligen driftstörning på fibern in till huset, men routern ska väl dela ut ip-adress inom nätverket oavsett?
 
J Jimman811 skrev:
Nu har jag visserligen driftstörning på fibern in till huset, men routern ska väl dela ut ip-adress inom nätverket oavsett?
Jepp, först startas fysiska länken mellan de 2 intefacen och LEDdar tänds som motsvarar hastigheten om det finns.
Sen ska klienten få ip-adress från routern.
 
L Lenza skrev:
I detta fall är det inte någon skillnad på A och B koppling, det räcker att följa tryckt märkning.
Det förutsätter väl dock att bortre ände på båda kablarna är kopplade enligt samma standard (oavsett vilken). Om det bara är en kabel som klippts av och skall knytas ihop är det ju lugnt,
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jepp, först startas fysiska länken mellan de 2 intefacen och LEDdar tänds som motsvarar hastigheten om det finns.
Sen ska klienten få ip-adress från routern.
Försöker få kontakt med en digitalbox. Inga fina lampor eller indikeringar som hjälper mig på vägen
 
J Jimman811 skrev:
Försöker få kontakt med en digitalbox. Inga fina lampor eller indikeringar som hjälper mig på vägen
Inte i någon ända?
Ingen switch då? Men routrar brukar väl åtminstone ha en indikeringslampa per switchport.
 
A alfista skrev:
Det förutsätter väl dock att bortre ände på båda kablarna är kopplade enligt samma standard (oavsett vilken). Om det bara är en kabel som klippts av och skall knytas ihop är det ju lugnt,
Japp från början va kabeln kopplad i båda ändar.
Från en patchpanel till ett fast uttag. Nu har jag flyttat uttaget 1,5m i sida och använder gamla dosan som en skarvdosa där jag tänkt lägga skarvdosa.

Nu har jag även skalat varje ledare där dom ska pressas ner i skarvdosan så jag är helt säker på att dom får kontakt.

I de fasta uttaget har jag sen kopplat som de innan enligt bilden
 
MultiMan
Skala får du absolut inte göra, då kommer luften åt och det kommer oxidera med dålig kontakt (och hastighet) över tid. Alltid kontaktera oskalat och med rätt verktyg. Tvinna upp paren så lite som möjligt, helst inte mer än 10mm.

Lägg gärna upp en bild när du gjort om det (oskalat), så kan vi bedöma.

Edit: Det heter TP för twisted pair. För att man ska kunna sända över höga frekvenser så måste de 4 olika tvinnade paren hållas över hela sin längd, annars blir det störningar även om de enskilda ledarna skulle ha kontakt. Därför ska man följa A eller B-norm i båda ändar så slipper man tänka på om det blir rätt eller inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
Nja, jag hade inte oroat mig över om det var skalat eller inte. Skyddet mot oxidation ligger inte i plasten utan i principen att ledaren deformeras lite när den kläms fast och då skall det uppstå en gastät förbindelse (cold weld).

Men en bild skadar inte.
 
Myrstacken
J Jimman811 skrev:
Japp från början va kabeln kopplad i båda ändar.
Från en patchpanel till ett fast uttag. Nu har jag flyttat uttaget 1,5m i sida och använder gamla dosan som en skarvdosa där jag tänkt lägga skarvdosa.

Nu har jag även skalat varje ledare där dom ska pressas ner i skarvdosan så jag är helt säker på att dom får kontakt.

I de fasta uttaget har jag sen kopplat som de innan enligt bilden
Det kommer bli kanon :ok:
 
L
Om du fortfarande har kontaktproblem, borde du mäta upp kablaget med den nya skarven. Jag brukar alltid mäta med multimeter stift för stift och kolla att ohm-talet ligger lågt och likvärdigt. Om det är kontakt på alla stift och ändå inte fungerar kan stift vara kortsluta inbördes mellan olika ledare, det är också lätt att upptäcka med multimeter.
 
Eller så är det problemet i det nya uttaget:rolleyes:
 
Nu funkar det

Tack alla för tips och idéer. Fick tag på en riktig kabel och bytt ut från kopplingsdosa till nya positionen för fasta uttaget.

Den första jag hade va flera kardeler.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.