Hej!

Här en remsa på gräsmattan som skuggade av några större buskar och ett äppelträd. Just nu så består denna yta av mest jord o mossa. Brukar se lite bättre ut på sommaren men är generellt dåligt.

Skuggig trädgårdsyta med jord, mossa och blad, med buskar och ett äppelträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad göra? Dit med lite bättre jord och sen så skuggtåligt gräs? Rulla ut gräs? Mossriva först?

//Anders
 
Plantera lökväxter.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Tyvärr kommer gräset aldrig riktigt tas sig i dessa skuggiga miljöer!
Om du vill ha gräsmatta så måste buskarna tas bort. Ser att det saknas näring också!
 
trähandtag trähandtag skrev:
Tyvärr kommer gräset aldrig riktigt tas sig i dessa skuggiga miljöer!
Om du vill ha gräsmatta så måste buskarna tas bort. Ser att det saknas näring också!
Så givet dessa förutsättningar (buskar o äppelträd kvar): vad är det bästa jag kan göra för att få gräset att trivas så gott som möjligt? Vilken typ av jord, gödsel och gräs?
 
BirgitS
Det är nödvändigt med ljus för att gräs (eller annat) ska kunna växa och dessutom behöver det fuktighetshållande jord med hög humushalt.

Men eftersom äppelträdet ser ut att må rätt dåligt med mycket påväxt och sprickor på stammen så skulle det ju må bra av att stå i öppen jord så att det slipper konkurrens om vatten och näring.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nödvändigt med ljus för att gräs (eller annat) ska kunna växa och dessutom behöver det fuktighetshållande jord med hög humushalt.

Men eftersom äppelträdet ser ut att må rätt dåligt med mycket påväxt och sprickor på stammen så skulle det ju må bra av att stå i öppen jord så att det slipper konkurrens om vatten och näring.
Nja, upplever inte att äppelträdet mår dåligt. Växer bra och ger bra med fin frukt...

Men för att återvända till grundfrågan: du är inne på att jordförbättra. Vanlig planteringsjord, mull eller vad? Jorden är nu, som jag uppfattar det leraktig och relativt bra på att hålla fukt. Alltså intressant att få upp humushalten. Med vad?
 
BirgitS
Toppdress brukar fungera bra till gräsmattan, men inte sort som innehåller sand om du har lerjord.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Prova med någon grässort för skuggiga lägen och gödsla.
Exempel [länk]
Tänker du vanligt gräsmattegödsel eller mer naturgödsel?
 
Ta något för allmän trädgårdsgödsling och inte enbart gräsgödsel med merparten kväve, speciellt med tanke på ditt äppelträd som också tar av den gödseln och ska må bra.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Jag tror inte det där går att lösa. Alla sorters gräs behöver någon sorts solljus för att kunna leva (syntes). Det finns gräs som behöver mindre än andra men i stora loppet så behöver alla sol.

Jag hade, om jag inte kunde ta bort växterna till vänster, gjort någon sorts rabatt där i stället och klippt runt trädet.
 
Min (begränsade) erfarenhet av liknande partier är att gräset dör av näringsbrist och att det täcks med löv och skit vintertid som kväver alltihop.

Jag hade testat att:
- Så gräs + gödsla + eventuellt jordförbättra
- Kratta bort löv framåt hösten samt om det behövs på våren
- Beskära buskarna lagom så att de inte täcker över helt
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
- Så gräs + gödsla + eventuellt jordförbättra
- Kratta bort löv framåt hösten samt om det behövs på våren
- Beskära buskarna lagom så att de inte täcker över helt
Tack för ett konstruktivt bidrag i debatten kring mitt hopplösa projekt! (y):D

Har du några konkreta tips vad gäller gräsfrö eller gödsel utöver det som nämnts ovan?
 
A aekeberg skrev:
Tack för ett konstruktivt bidrag i debatten kring mitt hopplösa projekt! (y):D

Har du några konkreta tips vad gäller gräsfrö eller gödsel utöver det som nämnts ovan?
Gödsel tar jag det jag hittar. Har blandade småsäckar från diverse butiker och slänger ut några nävar. Har även tillgång till vanligt handelsgödsel (yaramila). Gräsfrö kör jag uteslutande med granngården slottspark för att få något bra som växer långsamt. För ett sådant parti blandar jag upp med 50% ”för skugga” av valfri sort.

Som du märker nördar jag inte, men tycker det blir bra ändå. :)
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.