Caparols produkter är kanon!
 
vem fasen vill ha en miljövänlig färg, som det bara växer mögel, svamp och mossa på?
Nä, när jag målar huset till våren så skall det vara så mycket gift i färgen som möjligt, var jag nu skall få tag på det någon stans?
Ær det någon som har en aning om vad gifterna heter och var man får tag på dem?
Før inte har jag lust att lægga tusentals kronor och sedan gøra om det igen 3 år efteråt.
 
Skall du tvætta huset varje år med klorin, så får du en massa gift i grundvattnet iaf. Så frågan ær vilket som ær bæst?
Fixa det redan från børjan så du slipper att måla om, om 3 år eller gødsla fasaden med klorin eller annat liknande som tar død på allt.
Det ær inte gratis att måla om, och inte har jag lust att måla om mitt hus efter 3 år heller.
 
Det som är bra med Jotun Optimal är att det innehåller en bactericid d v s tar död på bakterier. Fungicider finns ju inte i färgerna längre men kan fortfarande köpas som tillsatser.
Nej jag tycker personligen att det är en olycklig tid som gift i färgerna har tagits bort. Det är ju nu vi behöver dme inte i dåtiden, klimatet är ju regnigare och fuktigare och så kör vi ju en veva med mögelborttagningar istället och så blir det ju miljöpåverkan i alla fall :(

Vi blandae i lite gunk i våran färg ;-) och det som varit målat i tre år är det itne en fläck på - grannens vindskivor skall vi inte prata om ;-)
 
Jag kommer då inte att sätta en pensel på mitt hus utan att jag har fått i lite "gunk" i färgen.

Hade tänkt att bifoga en bild av storleken på huset, men eftersom jag inte har någon hemsida så kan jag inte göra det tyvärr.
 
Håller helt och hållet med dig Nithin!

Det där med svartmögel har nästan blivit en vandringsmyt, det förstör inget så länge man tvättar bort det.
Det är nästan bara norrsidor som är riktigt utsatta av det och det är inte så att man vaknar en morgon så har man hela huset fullt av svartmögel. Löpande underhåll heter det, vem tvättar inte bilen, båten, mc mm slå ut den tiden du behöver skölja av kåken på och jämför med hur mycket tid det tar att tvätta bilen.
På 10 år tror jag att det har tagit längre tid att köra genom bilen i automattvätten än att tvätta bort lite svartmögel och annat på kåken.
 
Södersida på vägg å räcke som målats för ett år sedan.....hos bekanta.
Linoljan är extra 'god' för allt otyg.
 
Abuquir skrev:
vem fasen vill ha en miljövänlig färg, som det bara växer mögel, svamp och mossa på?
Nä, när jag målar huset till våren så skall det vara så mycket gift i färgen som möjligt, var jag nu skall få tag på det någon stans?
Ær det någon som har en aning om vad gifterna heter och var man får tag på dem?
Før inte har jag lust att lægga tusentals kronor och sedan gøra om det igen 3 år efteråt.
Vi blandade i nåt "mysko" i vår Nordsjö Tinova färg....köpt i Tyskland & verkar funka väldigt bra. Ska se om jag kan få tag på vad det heter. Fick bara en helt vit burk.

Hanna
 
C
Vi har under åren haft fler än 10 hus...... försökte med compact living,mindre hus, under ett antal år...sen dök vårt nuvarande hus upp vi köpte det för tomten på 3700 m2 varav 1200m2 i vattnet. Alltnog vi har under åren målat om alla tidigare ägda hus minst en gång per hus. Vårt nuvarande byggt 1930,1935,1975 o 1986 har vi i sommar målat om med Tivova VX lätt att arbeta med o det ser bra ut min kompis målaren tipsade om färgen.Vi bor ju vid vattnet,huset står 5 meter från sjön så nåt gunk var aldrig aktuellt(plockar flodkräftor för hand o fick en öring på 4 kg 3 meter från bryggan).

Skippa gunket o jobba lite med fasaden!

Carra ;D
 
Hanna 78
Har du hittat vad det var för gunk som ni köpte i Tyskland?
 
Jag undrar om det finns någon mer som kan lämna fakta i ämnet ?
 
prova med något du har hemma.

Blanda: myrr/ Tabasco / cayenepeppar / penicillin.

Garanterat effektivt mot mögel ! Men jag vet inte om färgen blir så bra.....

;) :-[ :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.