Hej,
Kan någon säga mig om jag har kopplat rätt till min induktionshäll?
Se medföljande foton på förutsättningarna...tack! :)
Mvh
Joakim
 
Det ser bra ut. Iallafall på dom bilder jag kan se...
 
  • Haha
  • Gilla
lordi och 4 till
  • Laddar…
Vore kanske bra om vi får se bilderna...
 
Ok, tack!

Jag får alltså ut det wattantalet hällen kräver?


useless useless skrev:
Det ser bra ut. Iallafall på dom bilder jag kan se...
 
Alltså, dina bilder syns inte ;)
 
Eluttag under montering med anslutna kablar och synliga skruvanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttagsinstallationsschema med markeringar för kabelfärger och anslutningar för 220-240V system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Identifikationsmärke på vitvaruprodukt med teknisk information och logotyp, liggande bildorientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Husbåt hejohå Husbåt hejohå skrev:
Ok, tack!

Jag får alltså ut det wattantalet hällen kräver?
Omöjligt att säga utan att veta hur det är avsäkrat.

Det är för övrigt omöjligt att ens avgöra om du får rätt spänning till hällen utan att veta hur det matas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Husbåt hejohå
  • Laddar…
Det är rätt kopplat! Watt är svårt att veta utan att veta vilken storlek på säkring har du? Kvadrat på kablarna?

Ser nästan ut som 2,5mm2 på bilden men på 16A får du inte ut 4600W 1-fas tyvärr
 
  • Gilla
Husbåt hejohå
  • Laddar…
P Pöz skrev:
Det är rätt kopplat! Watt är svårt att veta utan att veta vilken storlek på säkring har du? Kvadrat på kablarna?

Ser nästan ut som 2,5mm2 på bilden men på 16A får du inte ut 4600W 1-fas tyvärr
Tack! Det är 2,5kvadrat men bara 16A i proppskåpet.
Hur får jag bäst ut 4600W?
 
Då behöver du ha 20A säkringar, men allt det där borde stå i manualen? Om du ska säkra upp behöver du troligen gå upp i kabelarea, men det där behöver det räknas på.
 
  • Gilla
Husbåt hejohå
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Då behöver du ha 20A säkringar, men allt det där borde stå i manualen? Om du ska säkra upp behöver du troligen gå upp i kabelarea, men det där behöver det räknas på.
Ok!
Kan man dra in en till fas?
 
Det beror ju på hur inkopplingsalternativen ser ut för hällen. Vi ser bara en del av schemat, ibland anges flera olika inkopplingsalternativ, för allt från 1 fas till 3 fas.

Å andra sidan så duger det troligen med 16A enfas. Det kommer att bli en "överström" på 4A om du kör allt samtidigt. Men det är ovanligt att man gör det någon löngre stund. Men säkringen tål en måttlig överström under rätt lång tid.
 
  • Gilla
Husbåt hejohå
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det beror ju på hur inkopplingsalternativen ser ut för hällen. Vi ser bara en del av schemat, ibland anges flera olika inkopplingsalternativ, för allt från 1 fas till 3 fas.

Å andra sidan så duger det troligen med 16A enfas. Det kommer att bli en "överström" på 4A om du kör allt samtidigt. Men det är ovanligt att man gör det någon löngre stund. Men säkringen tål en måttlig överström under rätt lång tid.

Ok, tack för svaren!
 
Husbåt hejohå Husbåt hejohå skrev:
[bild] [bild] [bild]
Det ser ut som det är FQ/FK på bilden. Är det så?
 
tommib
Det ser lustigt ut, nästan som att gröngul är FK och att svart har en ändhylsa. Vad är det för kabel egentligen?

Ang inkopplingsalternativ så kan jag inte riktigt se att man skulle kunna koppla flera faser till den här hällen. Eftersom alternativet som visas innebär att man ansluter en ledare till plint 2 och inte har några byglar måste de andra två på den sidan vara blindplintar. Skulle de inte vara det skulle någon del av hällen inte fungera utan bygling. Av det skälet är det också märkligt att nollplintarna 4-5 har en bygel samt att det levereras med flera byglar. Detta kanske är en effekt av att man använder samma anslutningsplint till flera modeller. Även anslutningseffekten skvallrar om att hällen inte är gjord för flerfasig inkoppling.

Detta är helt enkelt en produkt som kanske är lämplig om man har en lägenhet med enfas och 20 A till en spis. I en villa bör denna typ av häll väljas bort.
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.