Hej!!

Jag har en stuga på 40 m2som jag skulle vilja isolera ifrån utsidan.

Vilka produkter behöver jag? Vilket mått på isolering rekommenderar ni?

Fördelar och nackdelar med o isolera ifrån utsidan?

Det gäller en sommarstuga där panelen borde bytts redan. Vi ska byta fönster samtidigt.

Hur fungerar det med bygglov? Stugan lär bli ngt större om jag väljer och isolera på utsidan.

Fel som jag ska undvika och göra?

Tack på förhand!
 
L Louise69 skrev:
Hej!!

Jag har en stuga på 40 m2som jag skulle vilja isolera ifrån utsidan.

Vilka produkter behöver jag? Vilket mått på isolering rekommenderar ni?

Fördelar och nackdelar med o isolera ifrån utsidan?

Det gäller en sommarstuga där panelen borde bytts redan. Vi ska byta fönster samtidigt.

Hur fungerar det med bygglov? Stugan lär bli ngt större om jag väljer och isolera på utsidan.

Fel som jag ska undvika och göra?

Tack på förhand!
. Inget bygglov behövs om det ligger utanför detaljplanområde . Fördel utvändigt om ni ändå ska byta panel . Mvh
 
Tack för svar!

Behövs ventilation i alla rum? Det är en mindre stuga med tre rum och kök?
Vad rekommenderar ni?
 
N Nilsjonas skrev:
. Inget bygglov behövs om det ligger utanför detaljplanområde . Fördel utvändigt om ni ändå ska byta panel . Mvh
Inte under 45 mm isolering .
 
N Nilsjonas skrev:
Inte under 45 mm isolering .
. Bra med ventilation i varje rum . Använd reglerbar . Den enkla med tallrik går bra. .
 
L Louise69 skrev:
Hej!!

Jag har en stuga på 40 m2som jag skulle vilja isolera ifrån utsidan.

Vilka produkter behöver jag? Vilket mått på isolering rekommenderar ni?

Fördelar och nackdelar med o isolera ifrån utsidan?

Det gäller en sommarstuga där panelen borde bytts redan. Vi ska byta fönster samtidigt.

Hur fungerar det med bygglov? Stugan lär bli ngt större om jag väljer och isolera på utsidan.

Fel som jag ska undvika och göra?

Tack på förhand!
Vad finns i väggarna som isolering nu?
Hur ser takfötterna ut?
Tänk på att använda diffusionsöppen isolering med cellulosafiber för om huset ska stå kallt eller svalt så måste fukten kunna torka ur...
Cellulosa gör att du kan få mer isolering i väggen också så att huset inte ser tjockt ut...
Kontrollera hur mycket du kan flytta ut panelen så ser du hur mycket isolering du får plats med
 
Tack för svar!

Stugan som ska isoleras ligger på västkusten och står kall på vintern. Vi vill med isoleringen och fönsterbyte ev kunna nyttja stugan även på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.