Efter att golvbjälklaget är monterat är det ganska många moment innan jag tänkte sätta fast golvspån. Vill få huset vädertätt först.

Hur gör man om bjälklaget till en yta man kan arbeta på utan att trilla ner och slå sig mellan bjälkarna?

Slänga på OSB-skivor? Hur brukar folk göra?
 
släng på plyfa dom tål lite mer stryk, sen kan du ju sätta upp dom på väggarna när du är klar bättre än osb
 
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
P
OSB blir snorhalt så skruva fast dem annars far de iväg.
 
  • Gilla
Jesperja
  • Laddar…
Jag använde Plyfa 12mm som temporärt golv medan huset byggdes till, sedan, eftersom jag har "kryp"grund" 1,7m höjd kunde jag skruva dem under golvbjälkarna. Alternativt såga dem till remsor som blindbotten under isoleringen.
 
Jag använde lösa plyfaskivor. För att kunna använda dem senare valde jag att inte förstöra dem med skruvhål. Förutom att de ändå blev fula och fulla av skoavtryck, så kostade min smarta idé mig två brutna revben och en sommar av bitterhet.
 
  • Ledsen
bopakoster
  • Laddar…
Den som aldrig har trampat igenom blindbottnen är väl inte byggare;-)

Jag tycker att vanliga billiga vankantade fyratumsbäder är bra som tillfälligt golv. Med en tretumsspik i var bräda så de inte glider iväg. Sedan går bräderna att använda till glesbrädning i innertaket eller till någonting annat.
Annars brukar rivningsvirke och gammalt formvirke vara lämpligt till sånt där.
 
Ett lager osb är för klent, stor risk att göra illa sig ordentligt. 12 mm plywood är ett minimum tycker jag.
 
M mlkjhr skrev:
Ett lager osb är för klent, stor risk att göra illa sig ordentligt. 12 mm plywood är ett minimum tycker jag.
Golvbjälklaget kommer ligga på cc450mm så då kanske OSB blir stabilt nog.
 
M Martin Lj skrev:
Golvbjälklaget kommer ligga på cc450mm så då kanske OSB blir stabilt nog.
Då kan det kanske räcka, lägg ut en skiva på bjälklaget och testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.