lbg skrev:
Götenehus tar ca 34 000 för att höja taket på ett plan på 120 kvm, från 2.40 till 2.70.
Värt att beakta är om spackling/tapetsering är inkluderad i priset. Annars tillkommer en merkostnad där också. I.o.m. att både gipsskivor och tapetrullar är anpassade till 2.40 så blir det väldigt många fler gipsskiveskarvar att spackla (dessutom väldigt tråkiga skarvar i.o.m. att de inte är fabriksfasade) och mer spill när det gäller tapeterna.
 
Konsulten skrev:
Värt att beakta är om spackling/tapetsering är inkluderad i priset. Annars tillkommer en merkostnad där också. I.o.m. att både gipsskivor och tapetrullar är anpassade till 2.40 så blir det väldigt många fler gipsskiveskarvar att spackla (dessutom väldigt tråkiga skarvar i.o.m. att de inte är fabriksfasade) och mer spill när det gäller tapeterna.
Helt riktigt att målning/spackling/tapetsering inte ingår i detta pris. Götenehus har aldrig med priser på det, då det ligger utanför entreprenaden (om man inte önskar annat, förstås). Kakel + arbete samt utvändig målning ligger heller inte med.

:)
 
Konsulten skrev:
Värt att beakta är om spackling/tapetsering är inkluderad i priset. Annars tillkommer en merkostnad där också. I.o.m. att både gipsskivor och tapetrullar är anpassade till 2.40 så blir det väldigt många fler gipsskiveskarvar att spackla (dessutom väldigt tråkiga skarvar i.o.m. att de inte är fabriksfasade) och mer spill när det gäller tapeterna.
Tja, gipsskivor finns visserligen i 2.70 längd också så det är inget problem men för tapeterna så stämmer det...

/Peter
 
PAF skrev:
Tja, gipsskivor finns visserligen i 2.70 längd också så det är inget problem men för tapeterna så stämmer det...

/Peter
Ja, och tapeter är ju inte ens säkert att man vill ha... ;)
 
En forvanande info var att det var ett rejalt prisavdrag for oss att ga fran ett 30 cm nedsankt vardagsrum med takhojd 270 (i husets standardutforande) till att fa 270 i hela huset. Forvisso blir grunden enklare, golvvarmen lattare att lagga, man slipper trappsteg och far storre ytor att lagga parketten pa osv, men att tjana 30.000 kr for att fa hogre takhojd i alla de andra rummen kandes som det enda fyndet vi gjort i husprojektet... ;D
 
Efter att ha tittat pa Fageras pa Gotenes hemsida vill jag dels saga "Snyggt Hus!" och dels 270 om det ar samma pengar. Mycket yta som blir trevligare jamfort med bara ett relativt litet v-rum.
Skulle absolut tycka att gavelfonstren borde vara fullhoga for att utnyttja ett ryggastak?
 
PAF skrev:
Tja, gipsskivor finns visserligen i 2.70 längd också så det är inget problem men för tapeterna så stämmer det...

/Peter

Där ser man. Då orsakade våra snickare oss en massa jobb i onödan m.a.o. :)

Men vi har 2.40 i större delen av huset så det var väl det som var anledningen till att de körde med 2.40-skivor rakt igenom kan jag tänka mig. Skulle nog kollat upp det i.a.f. om jag valt förhöjd takhöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.