Har golvvärme i hela huset. Och i dom flesta rum sitter en termostat, dock sitter det ingen i hallen och närliggande badrum. Har kikat på värmesystemet och kan se att dessa går på samma koppling.
Kan det vara så att styrdonet har hängt sig eller måste det bytas ut helt och hållet? Tog lite bilder på hur det ser ut. Har hört att man kan motionera styrdonen, men hur gör man detta?
Golvvärmefördelare med kopplade termostatventiler och etiketterade rör i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Styrdon för golvvärme med etikett "Hall/WC" och kablar i en teknisk anläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade även lite reservdelar liggande här, är detta något som ska bytas? Kan det hjälpa mitt problem?
Hand håller en plastpåse med reservdelar till golvvärmesystem, inklusive mässingsfärgade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ingen bypass på fördelaren. Lämpligt att ta bort den "gröna hatten" på bad/WC så värmevattnet alltid kan cirkulera någon väg. Då syns en pigg i ventilen som man kan trycka in och "motionera". Om man har värmepump ska man låta den styra temperaturen i huset, inte termostaterna, förutom kanske sovrum om det blir för varmt där.
 
J Josth skrev:
Ser ingen bypass på fördelaren. Lämpligt att ta bort den "gröna hatten" på bad/WC så värmevattnet alltid kan cirkulera någon väg. Då syns en pigg i ventilen som man kan trycka in och "motionera". Om man har värmepump ska man låta den styra temperaturen i huset, inte termostaterna, förutom kanske sovrum om det blir för varmt där.
Hur plockar man av den gröna hatten? Drar av eller skruvar?
Borde det inte finnas en termostat till hall/WC? Alla andra rum har en.
 
Ser ut som det bara är att skruva av den grå ringen nertill på hattarna. Inte konstigt om det saknas termostat på hall/WC om det finns styrautomatik i pannan/värmecentralen. Behöver alltid finnas en väg för värmevattnet att cirkulera.
 
J Josth skrev:
Ser ut som det bara är att skruva av den grå ringen nertill på hattarna. Inte konstigt om det saknas termostat på hall/WC om det finns styrautomatik i pannan/värmecentralen. Behöver alltid finnas en väg för värmevattnet att cirkulera.
Behöver jag stänga av systemet på något sätt innan jag gör detta?
 
Nej, det går bra att ta bort hattarna. Byter man packboxar kan det läcka lite grann och det är bra med stora trasor.
 
J Josth skrev:
Nej, det går bra att ta bort hattarna. Byter man packboxar kan det läcka lite grann och det är bra med stora trasor.
Så även packboxar kan man byta utan att stänga av något? Bra att veta då det är mycket nytt för mig med värmegolv.
 
Har en till fråga. Huset fick en anmärkning på besiktningsprotokollet att genomföringen av rören från grunden saknar någon plast. Se bild
Rör och kablar som passerar genom betonggrund utan tätning, problem nämnt i besiktningsprotokoll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad för typ av plast är det tänkt att man ska använda för att "täta" detta?
 
Ventiler finns på både golvvärme och radiatorer. På de flesta går det bra att byta packbox utan större läckage men det är bra att stänga av cirkulationspumpen när man fixar.

Jag skulle måla på rikligt med tätningsmassa som man har för tätningsskiktet till golv i badrum i utrymmet runt rören.
 
Jag bytte packboxen till hall/wc. Tyvärr hjälpte det inte, väntade en natt för att se om det kom någon värme.
Har även "masserat" ventilen på packboxen, krävs lite kraft för att trycka ner den (även den helt nya).
Så jag antar att det är själva styrdonet som är kass?

Det som gör mig osäker är att det är den enda som saknar termostat, så kanske är det så att den fungerar men den aktiveras aldrig?

EDIT: För det är väl så att styrdonet är stängt som utgångsläge?
 
Hittade denna bilden, den visar att vissa slingor har en manuell reglerratt istället för styrdon:
https://docplayer.se/docs-images/53/12900439/images/page_2.jpg
Skulle det går att ersätta styrdonet som krånglar med en ratt istället?
I och med att det är hall och WC så får det gärna alltid vara värme här.

Vart hittar jag en passande reglerratt om det fungerar?
 
S
Kommer det ingen värme varken i piggens övre eller nedre läge, lär inte styrdonet förändra den saken.
 
S Stegatorparn skrev:
Kommer det ingen värme varken i piggens övre eller nedre läge, lär inte styrdonet förändra den saken.
Det vet jag ju inte? När jag trycker ner piggen hör jag att vatten rör sig, så det lär ju fungera om den är i nedre läget?
 
S
J jockebq skrev:
Vart hittar jag en passande reglerratt om det fungerar?
Reglerrattar följde med fördelaren när den var ny. Kanske finns någonstans i huset.
 
Nu har jag felsökt lite mer och prövat ett styrdon som är kopplat mot ett annat rum termostat. Och hall+WC blir nu varmt. Så inget fel på slingorna i sig. Utan det är troligtvis något konstigt i styrningen alternativt så är det styrdonet kasst.
Men när jag kollar hur allt är kopplat så är inte ens plint 12 som hall+WC är kopplad till uppmärkt. Och det går endast en lila kabel hit. Inte flera stycken som alla andra plintar har.
Kopplingsschema visande en Wirsbo golvvärmes central med märkta plintar och olika rum uppmärkta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentral med öppet kretskort och diverse färgkodade kablar kopplade, vissa märkta, andra ej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag förstår inte alls hur det är kopplat. Så jag är mer och mer inne på att köpa en manuell regelratt till denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.