Vet inte om detta är rätt forumdel men...
Jag planerar att byggga ut ett våtrum mellan befintligt hus (på torpargrund) och en utbyggd del (platta på mark).
Det är en 5mm rörelsefot mellan dessa delar (frigolitskiva).
Hur skall man få en fuktspärr att klara av rörelsefogen?:thinking:
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
Vad är det tänkt för ytskikt?
 
Det finns enligt min uppfattning ingen godkänd lösning för rörelsefogar i badrum.

Skippa rörelsefog, det hör inte hemma i småhus utan i mycket stora byggnader där temperaturrörelser i stommar kan bli ett problem när det börjar handla om flera cm. De är annars bara av ondo.
 
Vad gäller ytskikt skulle jag föredra keramiskt men matta funkar också sålänge det blir fuktsäkerhet..
 
Jag vill minnas att jag läst om någon lösning med våtrumsmatta, som använts i prefab moduler som sammanfogats.
Minns dock inte var..

Det finns inga andra möjliga konstruktionslösningar för att undvika rörelsefogen?
Kom gärna med mer info och bilder..
 
Om prefabmodulerna sammanfogas är det inte en rörelsefog. I en rörelsefog får det vara noll fysisk kontakt mellan huskropparna (kan dock tätas med elastisk fog eller liknande). Är delarna sammankopplade är det bara en vanlig fog.
 
I detta fall är delarna inte sammanfogade, det är alltså en rörelsefog. En tanke är ju att använda plastmatta till hela våtrummet.
 
Kan du inte sätta ihop dem då för att slippa problemet? Blir liksom inte bra med en rörelsefog bakom tätskiktet.
 
Behövs inte rörelsefog om man bygger på en grund?
Om inte, hur fäster man den nya grunden i torpargrunden?
 
Man bör nog tänka igenom saken noga. Om tanken är att utbyggnaden enbart ska vara badrum och dörren hamnar i gamla husets yttervägg så är det nog antagligen direkt olämpligt. Nästan bättre att öppna upp och isåfall ha dörren lite längre in så att badrummet blir ett rum i utbyggnaden.
 
Varning för lång text....

Jag frågade LIP följande:

Jag håller på att planera för nytt badrum, delvis på en ny grund.
Ny grund är platta på mark utan golvväme, den befintliga grunden är träbjälklag, CC60 (men det kan ju kompletteras).
Rörelsefogen är c:a 10mm.
Finns det någon möjlighet att under dessa förutsättnignar få ett golv i våtzon 1 med era produkter?

Svar från LIP:

Hej N:N.

Eftersom det blir förväntade rörelser igenom hela konstruktionen kallas detta för en dilatationsfog. En dilatationsfog innebär oftast att det kan uppstå rörelser i både sidled och i höjd i konstruktionen.

En rörelsefog är när det blir förväntade rörelser i ytskikt. Vanligtvis innebär detta rörelse i sidled.

När vi sen pratar om våtzoner så är alltid golv våtzon 1 i våtutrymmen oavsett underkonstruktion.

Först och främst måste nuvarande bjälklag vara stabilt och bärkraftigt.

Lägg en bottningslist i fogen.

Prima underlag med primer 54. Spädes enligt anvisning för vardera underlagstyp.

Montera Åt-remsa full bredd över dilatationsfogen med folielim. Tryck ner Åt-remsan ca 5-8mm ner i fogen. Fogen ska ej fyllas med lim,

Montera Ytterligare en Åt-remsa som är smalare i bredd( klipp bort ca 20mm i bredd) så att 10mm syns på vardera sida om underliggande remsa. Denna ska också tryckas ner ca 5-8mm i fogen.

Montera folie med folielim. Folie ska överlappa remsor. Folie läggs med en fog på ca 2mm. Fogen ska centreras över dilatationsfogen.

Montera keramik på golv. Se till att fog hamnar centrerat över dilatationsfogen. Fogen bör vara av liknande bredd som dilatationsfogen och bestå av material som kan ta upp rörelser. Se till att den rörelseupptagande fogen mellan keramiken endast får en 2sidig vidhäftning för att motverka att en kapillärbrytare skapas.

Obs! Vid ev rörelser kan fogsprång uppstå då rörelser även kan ske i form av höjning/ sänkning av ena eller båda delar av konstruktionen
 
Jag förstår fortfarande inte varför du inte bygger ihop huskropparna så att du slipper en rörelsefog. Resonemanget för när en rörelsefog är motiverad har jag redan skrivit tidigare i tråden.
 
Konstruktören som har hjälpt mig vill ha en rörelsefog. Jag tror också att de är lite omotiverat pga att huset står på väldränerad orörd mark... Men om man skall göra någonting komplicerat skall man ta in en ingenjör...
 
Jag är också konstruktör och småhus ska inte göras komplicerade. Men det kan finnas förutsättningar jag inte känner till.
 
Så du menar att man bara kan gjuta direkt mot befintlig torpargund eller bör man slå in armeringsjärn etc.?
Det vore bra att slippa allt problem med rörelsefog...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.