Hej,

Jag ska laga taket på en vedbod/vedkjul. Halva byggnaden har golv och väggar och andra halvan är bara tak och två ”vindskyddsväggar”

Ca 8 x 2,5 m med pulpettak.

den gamla takpappen är kass och jag ska ta bort och lägga nytt. Takets lutning är 12-14 grader (det är en gammal bod så det är inte helt rakt överallt.

En del trä under pappen kommer bytas ut då det är fuktigt och murket. Min fråga är.

hur mycke behöver jag ta bort? Kan jag behålla det som är hårt när man hugger med kniven och fuktmätaren visar 18%?

samt

vilken takpappslösning är lämplig?

det är alltså inte uppvärmt och virket inne är synligt underifrån (ingen isolering el innertak
 
Mats-S
Välj en tjock kraftig papp, och var supernoga med skarvlimningen eftersom du har ganska liten lutning på taket.

Om det mesta av trätaket är dåligt, enklast och bäst att byta allt. Om det är endast någon enstaka del som är dålig, så visst kan du byta den, om du kan göra det på ett sådant sätt att du inte försvagar taket. Vad fuktmätaren visar känns inte helt relevant, bättre med "fysisk" test på hela ytan, men helt omöjligt att bedöma så här på ett forum, måste ses och kännas på plats :)
 
Ja du kan behålla allt som är hårt, även om de ser visset ut, är det öppet under kommer ju fuktkvoten gå ner fort när det blir tätt uppefrån.
Med 2.5 meter kan du ju kosta på dig ett ordentligt överlapp mellan våderna.
 
T topmount skrev:
Ja du kan behålla allt som är hårt, även om de ser visset ut, är det öppet under kommer ju fuktkvoten gå ner fort när det blir tätt uppefrån.
Med 2.5 meter kan du ju kosta på dig ett ordentligt överlapp mellan våderna.
Har kollat mataki och det finns både 3grader och 14 grader. Tyvärr finns bara 14 grader i 10m så ska man använda 3graders så blir det skarvar. Men det kanske är dumt att chansa så jag har 12 på sina ställen
 
Nu har jag inte sett ditt tak men det låter ju inte som om det är hela värden ifall det ibland vi extrem väder kryper upp lite mellan skarvarna, de torkar ju ut nästa gång solen tittar fram. Tror du klara dig fint även med 14 graders pappen.
 
Rickard.
3° varianten är på alla sätt och vis ett bättre material så jag skulle hellre köra på den och lägga våderna åt fel håll dvs stående än den klassiska. Läs prestandadeklarationen om du är nyfiken varför men mycket är pga att den är tjockare.

Den finns också i svart som är mycket snyggare.

Med det sagt så håller säkert den enklare rätt många år om den är lagd ordentligt. Läs monteringsbeskrivningen noga.
 
  • Gilla
08a
  • Laddar…
Rickard.
Ett tips är att byggmax säljer trebolits variant för ett rätt överkomligt pris.

Trebolit tillverkas på samma linje i samma fabrik i Höganäs som Mataki.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.