Hej!
Ställer frågan här för jag tror det finns en hel del kloka personer. Ställs frågan på facebook så fick jag massor av dryga svar.
MEN så till saken... på tomten vi köpt finns berg i dagen, och i en av skrevorna där har det bildats en lite damm/pöl. Den är inte helt naturlig, det är någon som murat igen en propp. Den är inte så stor heller, kanske två kvadratmeter, men definitivt mer än 20 cm djup, och jag är rädd för barnen skull. Har varit helt inne på att ta bort den hela tiden, ta bort proppen och fylla igen. MEN nu var det någon som lyfte frågan om att man måste ansöka om tillstånd till det hos länsstyrelsen pga groddlivet...??

Är det rimligt för en pöl på tomten..? Har man någonsin byggt en liten damm för karparna, är det för evigt och behövs beslut för länsstyrelsen för att ta bort? Tycker det låter helt orimligt...
 
Bara att ta bort den är ju på din tomt!
 
Bila bort/fyll igen...
 
Ibland är det bättre att inte fråga...
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Borra du bort proppen, som stoppar flödet!
 
Claes Sörmland
De regler som lyfts gäller inte tomtmark.
 
C
Har ingen koll på vilka eventuella regler som gäller men en sådan damm är väl snarare en dödsfälla för groddjur då den blir bottenfrusen på vintern.
 
Jag kan inte se några problem.... du återställer till hur det såg ut innan....
Någon satte i proppen.
 
Äh..är väl helt naturligt att det stoppar igen lite ibland, med regn och löv! Det åker ju såklart bort när man vårstädar i trädgården... :)
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Du kan ju fylla med sten i olika storlekar om du vill. Då undanröjer du risken att ett barn ska dratta i, samtidigt sparas glipor där grodor, bin och andra djur kan ta sig ett dopp eller en slurk vatten. Om oron för barnen kvarstår – se till att fylla igen på annat sätt. Knappast något du ska lära dina barn, men: ibland är det bäst att inte fråga om lov ;-)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Fasen, då får vi inte fylla hålen i grusvägen heller :D Sicket trams, bara fyll igen och var glad åt ert nya hus :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klart att du kan fylla. Det är bara om man ändra höjden på marknivå någonstans mer än vad det nu var som det krävs marklov.
Åt andra sidan: det är mycket roligare för barn att leka på den egna tomten om det finns en massa roliga saker som berg, sluttningar, vattenpölar, skogsdungar mm. Vi hade en hel del sådana äventyr där våra barn växte upp, de pratar än idag om hur roligt det var.
Jag skulle haft det kvar, just för barnens skull. Tänk om de får se en groda stiga iland, eller en trollslända vid vatten!
 
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
Eftersom den är gjord av människan och jag har inte hört talas om att det skulle finnas krav att fixa dammar för grodlivet. Så kan inte jag se några konstigheter
 
Tack alla kloka. Fick helt andra svar här än på en byggtråd i facebook där folk kallade mig ointelligent etc, för att jag inte värnade om grodorna.... Även när proppen försvinner (den är borta nu) så ligger mycket vatten kvar, och skrevan är alldeles för brant och djup och farlig för småbarn även utan vatten, så vi kommer att fylla igen den någorlunda när grävarna ändå är där och ska fixa grunden till huset. Men behålla så mycket berg i dagen vi kan, vackert ju! Eller så blir det en perfekt sandlåda till småttingarna om man kan dränera den och fylla igen den till hälften på ett bra sätt :)
 
Ett tips: fyll med lite grus i botten och sen matjord så har du en fin "rabatt" :0)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.