Hej! Jag har just isolerat mitt komplementhus och tvekar angående att använda plast som diffusionsspärr. Jag kommer att dela in huset i två delar, en gästrumsdel med loft och toalett för sommaranvändning och ett hobbyrum -snickarbod där det ska vara ca 12 grader under vintern.
Detta innebär att hela taket kommer att "tillhöra" den del som inte är tänkt att användas på vintern. Än så länge har jag bara satt 95 cm isolering, funderar på ytterligare 45 eller 70 åtminstone i snickarboden, I taket blir det 220.
I loftgolvet blir snickarbodens tak, där kan jag också behöva isolera 220 för att inte släppa ut värme uppåt.
Vad tycker ni? Ska jag använda ångbroms i den del som ska stå kall på vintern? Ska jag använda plast i den andra delen? Hur gör jag isåfall i mellantaket?
 
Använd plast i hela huset och håll det varmare än ute. Sannolikt kommer det att hålla sig varmare bara av din grundvärme i ena delen.
 
Vad för isolering har du valt?
Har du typ ekofiber eller liknande så behövs ingen plast överhuvudtaget.

Tänk lite grand på hur ett gammalt torp funkar, fukten åker fram & tillbaks genom väggen men kondenserar aldrig ut INNE i väggen.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Det skulle ju kunna bero på att de inte har isolering. I allmänhet har de även haft bra ventilation via eldstäder, och många har helt enkelt ruttnat bort....
 
D Daniel 109 skrev:
Det skulle ju kunna bero på att de inte har isolering.
Ok, så timmerstockar och mossa utgör ingen isolering? Vad är det då? Då kanske man kan bygga ett hus av typ löv på nån stomme?
De som ruttnat bort har oftast gjort det pga läckande tak.
 
Nej, det är inte isolering. Men visst har det viss isolerande verkan, men den är liten i förhållande till den isolering som det talas om här.

Edit: Då tolkar jag ändå måtten på isoleringen som en felskrivning med en faktor 10.
 
Kör utan plast, har funkat i 300 år och kommer funka 300 år till om man tar hand om sitt hus väl.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Att isoleringsförmågan är sämre är en sak, men jag tror inte att det var frågan i denna tråd??

Utan frågan var om man behöver plast eller inte i väggarna, och där är bla. gamla torp, eller för den delen alla egna hem som byggdes under 30/40/50-talen utmärkta exempel på att plast inte behövs OM man väljer rätt material i "isoleringen".
 
Isoleringsförmågan är en stor faktor i den ekvationen.
 
D Daniel 109 skrev:
Isoleringsförmågan är en stor faktor i den ekvationen.
Kan du förklara vad plasten har med isoleringsförmågan att göra.
 
Ja, det kan jag. Men inte nu.
Det kanske är någon annan som vill ta tag i den pedagogiska utmaningen.
 
Känns ju jättebra att man framför en stenhård åsikt & sen inte kan/vill förklara varför för oss okunniga....
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det kan jag. Men inte nu.
Det kanske är någon annan som vill ta tag i den pedagogiska utmaningen.
Plasten ser till att luft inte kan röra sig i isoleringen!
Blåser det så kyler det !
Samma sak med luftrörelser!
Sedan om varm fuktig luft kan röra sig i isoleringen så får man kondens och då måste man ha fukttransport så att det kan torka upp!
 
B byggarätt skrev:
Plasten ser till att luft inte kan röra sig i isoleringen!
Nja, då kanske vi ska ta det där med de olika lagrens verkliga namn/betydelse istället för att gissa.

Ytterst under panelen/fasaden så har vi ett Vindskydd, som är till för att just det, hindra det att blåsa genom väggen.
Sedan kommer isoleringen, och därefter Ångspärren/Ångbromsen, som är det vi diskuterar här.
En Ångspärr, är just det en spärr av plast som inte släpper igenom fukt. Får man fukt i väggen så kan den inte ventileras ut, utan har man otur så får man mögel i väggen.
En Ångbroms är däremot fuktgenomsläpplig och väggen kan andas. I lokaler/byggnader som inte är uppvärmda året runt är det en mycket lämplig konstruktion eftersom om man fått fukt i väggen, så drivs den ut när man värmer byggnaden.

Se gärna
http://www.isolering.se/botload/dok...roms, när funkar respektive tätskikt bäst.pdf
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Nja, då kanske vi ska ta det där med de olika lagrens verkliga namn/betydelse istället för att gissa.

Ytterst under panelen/fasaden så har vi ett Vindskydd, som är till för att just det, hindra det att blåsa genom väggen.
Sedan kommer isoleringen, och därefter Ångspärren/Ångbromsen, som är det vi diskuterar här.
En Ångspärr, är just det en spärr av plast som inte släpper igenom fukt. Får man fukt i väggen så kan den inte ventileras ut, utan har man otur så får man mögel i väggen.
En Ångbroms är däremot fuktgenomsläpplig och väggen kan andas. I lokaler/byggnader som inte är uppvärmda året runt är det en mycket lämplig konstruktion eftersom om man fått fukt i väggen, så drivs den ut när man värmer byggnaden.

Se gärna
[länk] eller ångbroms, när funkar respektive tätskikt bäst.pdf
Sådana här som listar lager utan att förstå byggfysiken begår oftast misstaget att tro på vad saker heter!!!!
Ångbroms....
är ett korkat namn och släpper bara igenom vatten i ångfas vilket gör att isoleringen måste vara fukttransporterande för att det ska fungera!

När luft rör sig i isolering så isolerar det sämre...och fäller ut fukt i isoleringen
Vilket var vad Daniel ville att TS skulle få enkelt förklarat!
Därför sätter man plast på insidan om isoleringen inte transporterar fukt
En vägg som isoleras bör vara så tät som möjligt samtidigt som den kan transportera bort fukt dvs torka upp

I ett hus som ska vara varmt och kallt ett sommarhus så väljer man då gärna cellulosa med saltbehandling och diffusionsöppna membran... vindskydda sina ytterväggar gör man alltid i bostadshus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.