Hej det är så att jag äger en tomten i ett samhälle och vi har uppgörelse ett Attefallhus sen tidigare och nu har jag och min Fru funderat på att bygga ett fritidhus på tomten, för att hyra ut det,. Jag vet att man bara kan bygga ett attefallhus på tomten, men kan jag uppföra ett fritidhus på tomten med, sen vet jag att det kräfs bygglov och allt det där.
Vår kommun ville ha allt det där även nä vi byggde ett attefallhus, tipps gärna mig om vad jag ska tänka på,
 
T Tommy Jörgensen skrev:
Hej det är så att jag äger en tomten i ett samhälle och vi har uppgörelse ett Attefallhus sen tidigare och nu har jag och min Fru funderat på att bygga ett fritidhus på tomten, för att hyra ut det,. Jag vet att man bara kan bygga ett attefallhus på tomten, men kan jag uppföra ett fritidhus på tomten med, sen vet jag att det kräfs bygglov och allt det där.
Vår kommun ville ha allt det där även nä vi byggde ett attefallhus, tipps gärna mig om vad jag ska tänka på,
Jag förstår inte riktigt, så jag ställer några frågor. Har du redan byggt ett attefallshus på fastigheten? Finns det någon annan byggnad på fastigheten idag? Ligger fastigheten inom detaljplanelagt område? Om den gör det, har du kollat vad DP tillåter?

Attefallsbyggnader är komplementbyggnader och som ordet säger, ett komplement till en befintlig bebyggelse, en huvudbyggnad. Du får inte bygga Attefall om inte huvudbyggnad finns, därav min tidigare fråga om vad som finns på fastigheten.
 
M MetteKson skrev:
Jag förstår inte riktigt, så jag ställer några frågor. Har du redan byggt ett attefallshus på fastigheten? Finns det någon annan byggnad på fastigheten idag? Ligger fastigheten inom detaljplanelagt område? Om den gör det, har du kollat vad DP tillåter?

Attefallsbyggnader är komplementbyggnader och som ordet säger, ett komplement till en befintlig bebyggelse, en huvudbyggnad. Du får inte bygga Attefall om inte huvudbyggnad finns, därav min tidigare fråga om vad som finns på fastigheten.
Jo det finns en huvudbyggnad (jag bor i den)
Sen har jag ett attefalhus och allt med det är grönt, frågan är om jag kan uppföra ett fritidshus på min tomt om man håller sig från tomtgränsen 4,5m
 
wildeside
Prova att prata med Byggnadsnämnden i din kommun, dom brukar kunna svara på vad du får eller inte får bygga!
 
T Tommy Jörgensen skrev:
Jo det finns en huvudbyggnad (jag bor i den)
Sen har jag ett attefalhus och allt med det är grönt, frågan är om jag kan uppföra ett fritidshus på min tomt om man håller sig från tomtgränsen 4,5m
Det är svårt att säga utan att ha läst detaljplanens bestämmelser. Oftast brukar inte två huvudbyggnader på samma fastighet tillåtas. Har du en stor fastighet? Kontakta din kommun så får du bättre svar, de vet om det finns en DP och vad som gäller.
 
Skall kanske förtydligas att DP står för detaljplan. OM det finns för området, så kan du få ut den från kommunen. I många fall kan du även läsa detaljplanen på nätet.
 
H hempularen skrev:
Skall kanske förtydligas att DP står för detaljplan. OM det finns för området, så kan du få ut den från kommunen. I många fall kan du även läsa detaljplanen på nätet.
Är det kommunen hemsida då eller?
 
Med 98 % säkerhet: nej, du kommer inte kunna göra det.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Enklast är att logga in på lantmäteriet med mobilt bank id. Där hittar du dokument för din fastighet.
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/min-fastighet/

Posta detaljplanen här så kan vi kolla.

Det är alltså på fastigheten idag:
En huvudbyggnad
Ett attefallshus

Något mer?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Enklast är att logga in på lantmäteriet med mobilt bank id. Där hittar du dokument för din fastighet.
[länk]

Posta detaljplanen här så kan vi kolla.

Det är alltså på fastigheten idag:
En huvudbyggnad
Ett attefallshus

Något mer?
Så ser det ut och jag hade tänkt mig att bygga ett fritidshus på tomten och jag tänkte mig köpa ett 30m2 attefallshus och ställa in på min stora tomt
 
Som du förstår måste vi veta mycket mer om omständigheterna, men det absolut vanligaste i detaljplanerat område är att man inte får ha flera huvudbyggnader på en fastighet. Och ja, det du kallar fritidshus skulle ses som en huvudbyggnad.

Däremot är det möjligt att det skulle gå att stycka av en del av fastigheten och på den nya fastigheten kunna bygga ett nytt hus. Men det är något annat än det du frågar om.
 
T Tommy Jörgensen skrev:
Så ser det ut och jag hade tänkt mig att bygga ett fritidshus på tomten och jag tänkte mig köpa ett 30m2 attefallshus och ställa in på min stora tomt
Hur använder du dagens Attefallstillbyggnad? Garage, förråd, gäststuga? Du får inte bygga ett attefallshus till. Jag är också tveksam till om du får bygga en huvudbyggnad till på din fastighet, det är väldigt sällan det tillåts. Hur stor fastighet rör det sig om, har du läst detaljplanens bestämmelser. Börja med det, posta den här om du behöver hjälp med tolkning.
 
T Tommy Jörgensen skrev:
Är det kommunen hemsida då eller?
En del kommuner lägger sina DP på hemsidan, annars ringer du kommunen och får en skickad till dig, det är offentliga handlingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.