S Sir Duke skrev:
Har hittat ett som dock bara kan styra 4 lampor. Jag har 8 små lysrörsarmaturer som jag dessutom kanske ska bygga ut med några fler.
Sätt ett mellanrelä så är du säker på att det fungerar, även vid fler armaturer och det skyddar skymningsreläts kontakter vid fel på yttre linjen

Edit du ska ha ett skymningsrelä med växlande kontakter om du inte ska ha mellanrelä och inte ett statiskt som det kallas
 
Kan någon förklara för hur skymningsrelät vet hur många lampor jag har?:thinking:
Det är ju max watt man får titta på.
Mitt relä styr 23 lampor.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Kan någon förklara för hur skymningsrelät vet hur många lampor jag har?:thinking:
Det är ju max watt man får titta på.
Mitt relä styr 23 lampor.
Aha vilken modell på relä har du? Pris? Var köper man den?
 
J jonaserik skrev:
Sätt ett mellanrelä så är du säker på att det fungerar, även vid fler armaturer och det skyddar skymningsreläts kontakter vid fel på yttre linjen

Edit du ska ha ett skymningsrelä med växlande kontakter om du inte ska ha mellanrelä och inte ett statiskt som det kallas
Tack för tips, vet du till och med nån modell? Jag kör helst på ett enda relä om det funkar....
 
Om du kan tänka dig att strunta i skymningsrelä och köra med astro-ur fungerar en Plejd controller. Den klarar 1500W om lysrören är kompenserade (vilket de flesta är). Nackdelen är att controllern går på tiden när solen går upp och ner och bryr sig inte om hur mörkt eller ljust det är i verkligheten.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Mugmaz MugAssMaz skrev:
[länk]
Oj den var billig. Funkar den bra? Hur länge har du haft den?
 
S Sir Duke skrev:
Oj den var billig. Funkar den bra? Hur länge har du haft den?
Funkar bra.
4-5 år.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Funkar bra.
4-5 år.
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Funkar bra.
4-5 år.
Vilken sorts lampor styr du med den?
 
J jonaserik skrev:
Det verkar vara tjurigt med växlande kontakter, numera i elektronikens värd ska det vara statiska, sökte och hittade en med N/O kontakt , den sluter vid tändning och är rätt bra för ditt bruk [länk]
Tack för tips!
Kan en sån här funka?
https://www.khs.se/shop/ljusrelanm-5000-2med-nattsparfunktionsvart/
 
S Sir Duke skrev:
Vilken sorts lampor styr du med den?
Led och lågenergi.
 
S Sir Duke skrev:
Kan en sån här funka?
Kan inte säga det, men du bör ha ett ljusrelä med separat slutande kontakt eller varför inte ett astronomisk ur som har en växlande för tändning och separat kanal ( växlande ) för att kunna ställa in när det inte behöver lysa på natten .
Något liknande det här, finns flera fabrikat, läs och begrunda
https://www.elbutik.se/product.html...atcts1c#aw_source=pb-5cd554b222f84365d61713f0
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.