Hej,

Plötsligt la mikron av och jag tog för givet att den gått sönder. Men så testade jag att sätta i kontakten i ugnens uttag, och vips så var den igång igen.

Något är alltså fel med spänningen till uttaget för mikron, men vad behöver jag göra nu?

Ställer mitt hopp till som hjälpt mig så många ggr förr
 
  • Ett öppnat eluttag markerat med texten "Micro sicurt" på en vägg, visar anslutningspunkterna och kabelskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tom mikrovågsugnsnisch med en eluttagstavla och en strömkabel, placerad ovanför en inbyggd ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollat säkringen? Uttagen lär gå på olika faser, så kanske läge att kolla huvudsäkringarna också.
 
  • Gilla
runjes02
  • Laddar…
Som sagt säkring är ju det absolut mest sannolika.
 
  • Gilla
runjes02
  • Laddar…
Kan vara en dålig anslutning till uttaget. Hur gar ugn på micro uttag ??
 
  • Gilla
runjes02
  • Laddar…
Inte för att det skulle påverka spänningen, men sitter inte kablarna väldigt långt ut i kontakten, tycker det ser ut att vara mycket synlig koppar?
 
  • Gilla
runjes02
  • Laddar…
Har du mätt nån spänning då? Annars kan man kanske utgå ifrån att du saknar spänning helt.........
 
  • Gilla
runjes02
  • Laddar…
Ring en elektriker du är uppenbarligen inte kunnig nog att pilla själv.
Kolla säkringar/proppar och om alla är hela så ring en elektriker. Testa att sätta något annat i uttaget till micron, tex en vanlig lampa. Lyser den, ring en elektriker.
 
  • Gilla
runjes02 och 7 till
  • Laddar…
Tack för erat engagemang och kommentarer. Jag har testat allt, men inget fungerade. Min elektrikernompis kommer på besök imorgon. Det kostade endast några pilsner☺️
 
Berätta gärna hur det gick....
 
  • Gilla
runjes02
  • Laddar…
A
det blev för många pilsner...
 
  • Haha
runjes02
  • Laddar…
Bara för att teoritisera...
Det sitter en orange senildosa vilket betyder att detta uttag är eftermonterat så att säga.
Om inkopplaren har stulit elen från sidoutaget och gjort hela kopplingen som en serie koppling genom den förbrukaren i det uttaget så kan det bli mycket mindre roliga mätspänningar.
Och ja tack till en förklaring efter ölen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.