Hej,

Efter att ha läst en mängd trådar samt varit på bauhaus och hornbach är jag fortfarande inte säker på bästa lösning till mitt altanbygge.

Jag ska bygga upp en del av vår altan som togs bort vid dränering (jag ska inte bygga upp på samma sätt då reglarna låg direkt i sand/lera...).

Altanen ska upp ca 35 cm från marknivå och jag vill inte fästa någon bärlina i grunden / fasaden. Min tanke var därför bygga ett rutnät enligt bild nedan där plintar sätts ca 30-40 cm ut från väggen och det sedan blir ett överhäng av regeln in mot fasaden. Jag tänkte då lägga bärlinan i en justerbar stolpsko och lägga reglarna på bärlinan (bild nedan). OBS, den nya delen ska inte vara i linje med den andra (gamla) som syns på bilden, utan ska vara något lägre med ett trappsteg upp till poolen.

Är detta en bra lösning? Och hur fäster jag bäst regeln i bärlinan (vinkeljärn, gaffelankare, ???)?

Stort tack på förhand!
 
  • Bild på en utgrävd altan med markerade linjer för bärlina och reglar vid en husfasad och pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram som visar konstruktion av en altan med reglar, bärlina och justerbar stolpsko, fråga om fästmetod markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
pete_rask
  • Laddar…
Enklast är att skruva i skrå, dvs i en vinkel snett ner genom regeln i bärlinan. En skruv per sida.
Träskruv 6x120 brukar bita bra. Och se så den har gäng även på halsen så dras regeln tight mot bärlinan..
 
  • Gilla
KungKnut och 1 till
  • Laddar…
Skråskruva eller vinklar.
 
Tack!

Och det är inga konstigheter med justerbar stolpsko? Han på hornbach var tveksam och sa att det var för lättare konstruktioner...?
 
Du kan styva upp hela konstruktionen genom att sätta kortlingar mellan reglarna.
 
raveper raveper skrev:
Du kan styva upp hela konstruktionen genom att sätta kortlingar mellan reglarna.
Bra tips, tack! Dom fästs bara "utifrån" / genom regeln med skruv?
 
Jupp. Och nästa blir lite förskjuten. Så kan den skruvas så samma sätt osv.
 
  • Gilla
asust9
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.