Ska till att köpa en pelletsbrännare, tvekar då mellan två märken. Dom som är kvar på min "lista" är EcoTec och Pellex, är det någon som har erfarenhet om dessa?
 
Handlar mkt om vilken panna brännaren ska in i. En del pannor är inte lämpade för undermatade brännare (Ecotec). Pellx är framåtbrinnande. Jag skulle kolla med resp tillverkare om den panna du ska sätta in brännaren är lämplig.
Jag kan rekommendera Pellx för egen del, Har kört den ett år nu utan driftproblem i en CTC dubbel panna.
 
Håller med föregående talare....
Kompisen köpte en EcoTech för snart 2 år sen och har redan bytt kretskort mm >:(...ju mindre rörliga delar desto bättre.
 
"Handlar mkt om vilken panna brännaren ska in i. En del pannor är inte lämpade för undermatade brännare (Ecotec). Pellx är framåtbrinnande. Jag skulle kolla med resp tillverkare om den panna du ska sätta in brännaren är lämplig.
Jag kan rekommendera Pellx för egen del, Har kört den ett år nu utan driftproblem i en CTC dubbel panna.
"
Vilken CTC-panna har du? Jag har själv en 27 år gammal kombipanna - funderade på att byta ut den men det kanske räcker med att bara byta delar och fokusera mig på pellets istället för olja?
 
Jag har en 36 år gammal CTC 171 med Värmebaronens Viking BIO. (Också framåtbrinnande.) Det fungerar utmärkt och sparar många kulor jämfört med att elda olja. Investeringen var cirka 21 kkr och betalar sig på mindre än tre år för mig.
 
Jag har en CTC265b från -76. Tänker iofs byta ut även pannan när pengarna räcker till (Elpatronen är kaputt). Men visst det, funkar utmärkt nu också. Efter att ha kört med Pellx:en i ett år nu kan jag bara konstatera att de 22 000 :- jag har betalat för Brännare, skruv, veckoförråd och installation kommer att vara avbetalade inom 1-1½ år från idag. Detta i jämförelse med min oljeförbrukning från tidigare.
Har lagt ut knappt 13 000 :- på pellets (6 ton i småsäck). Jfrt med de drygt 3 m3/år olja jag inhandlade tidigare. Merarbetet är i mitt tycke försumbart (10-20 min / v), det är en ruggigt god timpenning i alla fall.
 
Pebbe ... kan du lista rubbet av dina grejor du har installerade? Det här är intressant ... tanken står i garaget och den måste snart rengöras & besiktigas ... hur stor förvaringsplats behöver du för en årsförbrukning av pellets? Pannan står i källaren med nära anslutning till garaget i gatuplanet så detta borde inte vara några problem. Du har inte installerat någon form av automatfyllning av pelletsen?

Jag har hittills förbrukat 2,2 kbm/olja året men det är nåt vaj på gång; nu drar den strax under 3 kbm vilket är alltför mycket då ungarna dessutom flyttat ut.

Behöver man ha tillstånd om man byter från olja till pellets? Blir det någon skillnad för skorstenen?
 
Jag antar att det i de flesta kommuner krävs en bygganmälan för att byta till pellets. samt godkännande från sotaren. Din skorsten samt vind kan ta skada pga av kallare rökgaser. (Moderna pannor är effektivare) Det blir helst enkelt för fuktigt i skorstenen. Detta går att ordna men man bör ta med detta i beräkningen.

Själv kör jag med iwabo villa s i en baxi bonus panna och är mkt nöjd.
 
Jag har en Pellx P20 Med tillhörande skruv samt effectapannans 360 l förråd. Köper 3 pall (2,5ton) pellets i småsäck vid varje tillfälle. Dessa kastar jag ner, via en enkel ränna, i källaren. Sen fyller jag förrådet (12-13 säckar a' 16kg, vilket räcker 1-2 veckor beroende på väderlek. Pannan styrs av en shuntautomatik(hade jag installerad sen tidigare) med utomhusgivare, kan jag rekommendera, finns åtskilliga modeller.
Närmsta steget är att bygga / köpa ett större förråd och att använda det nuvarande som mellanförråd. Detta för att mitt bulkpris på pellets är 300:- billigare / ton än säckad pellets och att det finns roligare saker att göra än att bära säckar.
 
*suckar* jag är fullständigt ointresserad av tekniska lösningar men inser att jag måste ta tag i det här ... Den lägre rökgastemperaturen är problematisk och innebär tydligen att jag även får lägga slantar på skorstenen.

Jag börjar med att kolla bulkpriset här i Skåne ... det är ju främst driftkostnaden jag vill få ner.
 
Hej!
För att inte få vatten kondenserat inne i skorstenen ska man ha rökgastemperatur ca +70 grader i toppen av skorstenen (man mäter det ca 1 m in från toppen av skorstenspipan). Då försvinner ångan ut i det fria utan att konsensera till vatten. Nu vet jag inte hur pass kalla är rökgaser när man eldar med pellets och om dom klarar tempreraturgränsen när dom flyger ut. Jag vet att svavelhalten i trä är mycket lägre än i eldningsolja (kan kolla och ge exakta ciffror senare om någon är intresserad) så det blir inte så surt i skorstenen även om det kondenseras litet då och då om bara vid normalt läge är över +70 grader i utlöpet. Att skorsten ska vara tätt betyder inte att den ska vara av syrafast stål.
Lycka till med träbränsle!
gaia


 
*fortsätter sucka* ... jag var inne på pelletsfunderingar för nåt år sedan ... men den billigaste lösningen blir ändå att fortsätta med oljeeldning ... om jag inte skall bo kvar här till hundraårsdagen ... förhoppningsvis har ungarna transporterat mig bra mycket tidigare till panget och tagit över huset :'(

Men - en dag när jag blir rik ska jag fixa ett uterum med solenergivärme & sno lite av den värmen te huset *flyktar bort i drömmar*
 
Yonna, om du kan stå ut med en avbetalningstid på 2-3 år, så är det inte mkt att fundera på. Huruvida din skorsten måste åtgärdas eller inte kan nog bara sotaren svara på. Jag har i alla fall Tillräcklig temp på rökgaserna 1m ner i skorstenen. Tycker i alla fall att du ska fundera på en övergång till pellets.... Kostar inte mkt mer än att fylla på oljetanken 1 gång. Ta in en offert, någon som kollar förutsättningarna för dig (brukar de seriösa göra). Bestäm dig sedan.
 
yonna skrev:
Vilken CTC-panna har du? Jag har själv en 27 år gammal kombipanna - funderade på att byta ut den men det kanske räcker med att bara byta delar och fokusera mig på pellets istället för olja?
Hejsan Yonna! :D

Får jag komma med några funderingar... ?
Jag bor i ett hus som är ganska precis 300 kvadrat stort och i mitt fall så räknade jag på en sajt på nätet efter den teorin dom flesta verkar ha nämligen att 1 kubik olja motsvarar cirka 2,1 ton pellets. Detta skulle innebära att huset jag och familjen bor i skulle kräva cirka 10 ton pellets från tidig höst till sen vår / tidig sommar.

Då vi använde en Iwabo Villa brännare från 1997 som brinner uppåt och som orsakat 3 stycken gengassmällar så har jag avvecklat hela faderuttan med pellets, den har helt eneklt tagit sönder en del av väggen i pannrummet. Hur som helst så var jag på väg att byta ut både pannan och brännaren till helt nya grejer och det var från följande till följande, läs nedan:

Nu har vi en Autoterm EV 100 panna
Pelletsbrännaren var en Iwabo Villa som brinner uppåt

Vi tänkte oss följande:
Biosol panna från http://www.solentek.se (mycket bra)
PellX brännare som brinner framåt.
Bulksilo på ungefär 6-8 kvadrat
Böjbar skruv på cirka 3-4 meter

Kolla upp Biosol panna, den verkar skitbra, den kan du använda både till el, sol, olja och pellets, mycket fin panna. Den kostar dessutom "bara" 29500:- har jag för mig, den är ju för fan gratis!!!!! :D

Apropå värmen i skorstenen vid pelletseldning så kan man väl använda en motdragslucka som bättre klarar av att hålla värmen i skorstenen...?

Nu kanske jag glömde något men om jag gjorde det så skriver jag snart igen....

Ha en trevlig måndag allihopa! :D
 
Svavelhalten i rökgaser från trä är mycket små.

Vad det gäller rökgastemp så har jag lite svårt att förstå hur folk har kunnat få för låg temp. Om man eldar träbränslen så bildas mycket större volymer rökgaser än om man eldar olja. Det innebär att röken har högre fart genom pannan och om konvektionsytorna är avpassade för olja så hinner de inte ta upp energin lika effektivt. Således borde tempen efter pannan bli högre. Kan det bero på att många väljer ett lågt effektläge på brännaren?
Jag skulle tro att det är betydligt vanligare med kondensproblem i skorstenen hos oljeeldare än hos pelletseldare.

Viktigt att tänka på och som ofta glöms bort är att det måste sättas in fler tilluftventiler i pannrummet om man börjar elda pellets eftersom pellets behöver mer luft än olja. Dessutom bör man ha en motdragslucka (draglucka, dragbegränsare... kärt barn) monterad så att man får ett stabilt drag. Det kan också vara så att det sitter ett rostfritt rör i toppen på skorstenen och att det kan vara lite för trångt för pelletseldning.

Ett tips för att klämma några år till ur en panna med trasig varmvattenberedare: Koppla ur VVBn i pannan och köp en acktank med VVB och koppla till pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.