Jag har ett källarutrymme (mer formellt en hög krypgrund i sutterängplan) med rena lecablock-väggar. Jag vill förbättra känslan något, och undvika att väggarna smular sönder så fort man stöter i dem. Är det olämpligt att måla direkt på lecablocken? Vad för färg är bäst? Förutom att man får en jämnare vägg, finns det andra fördelar med att putsa väggen först?

Utrymmet kommer framför allt användas för förvaring, verkstad, och pingisrum.
 
  • Källarutrymme med oputsade lecablocksväggar, synliga rör i taket och diverse förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa skulle väl vara att putsa väggarna innan målning.

Men om man vill göra det enklare hade jag iallafall slammat väggarna innan målning med silikatfärg, fast det ska säkert gå att måla direkt också.

Silikatfärg som andas är i mitt tycke bästa färgen.

Är finishen inte så noga skulle det inte vara så många timmars jobb att smeta ut lite tunnputs.


/ATW
 
Redigerat:
Fyller putsen någon funktion förutom att ytan blir slät? Bättre hållfasthet? Lättare att måla?

Och skillnaden mellan att slamma och putsa är att slamma gör man i tunnare lager så att strukturen fortfarande syns?
 
L
Putsen har en funktion, har själv märkt det. Den ökar skyddet för armeringsjärnen som finns i lecablockens murskarvar. Efter 40-50 år kan syre och fukt tillslut göra att armering korroderar detta leder till spjälkning av blocken runt armering. Putsen ökar således livslängen på hela muren, då syret inte når armering lika snabbt.
 
Staffans2000
Och så hindrar det att luften blåser rakt igenom väggen, ifall den inte är putsad på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.