En USG är faktiskt inte dumt. Enda fördelen med ERX är väl ett extra interface om man vill ha helt separata nätverk hemma. Enda skälet till att jag skaffade ERX, utan det behovet hade jag nog kört en USG.
 
L lindquist_o skrev:
Hur ser du på TV idag?
Jag har nu haft fiber i 3 mån och den har redan varit avgrävd. Trist då att inte ens ha TV. Men du kanske har bättre 4G än mig? Här blir det inte bra att streama via 4G.
Idag ser vi på tv via fiber. Dock kollar vi sällan på tv, och de program vi vill se finns på playtjänster. Vilka vi oftast väljer. Så i slutet på april försvinner möjligheten till reguljär tv, och vi enbart kommer köra playtjänster. Jag har bott i hus med fiber de senaste 5-6åren. Aldrig haft avgrävd fiber :) Dock ingen garanti för framtiden, men då har vi 4g som har bra täckning där vi bor.
 
MathiasS MathiasS skrev:
En USG är faktiskt inte dumt. Enda fördelen med ERX är väl ett extra interface om man vill ha helt separata nätverk hemma. Enda skälet till att jag skaffade ERX, utan det behovet hade jag nog kört en USG.
Men då är frågan ifall det är värt den extra kostnaden för mig som lekman som inte kommer pilla med det förutom i uppstart? Är en usg så pass mycket bättre?

Nej, kommer nog köra på Edgerouter och en AP lite. En billig ingångskostnad, och andrahandsmarknaden verkar ändå helt okej ifall man skulle vilja byta upp sig.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag skulle inte sätta ett nätverksuttag i taket. Däremot en slang som slutar i en dosa, och där bara ha en kabel med RJ45-kontakt. Detta för att få en snygg, dold montering.
Nej, det kommer se märkligt ut med ett uttag i taket. Så typ en vanlig takdosa tänker du?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Ok, jag visste inte att det var stor priskillnad. Tänkte mer att det är lite rolig statistik som funkar med USGn som inte finns i ER, och alla enheter syns i samma gui.
 
Ja om det är en sådan här du tänker på?

Ubiquiti UniFi USG Security Gateway-router med fyra portar visas på en webbhandelssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men fan, nu blir jag kluven. :crysmile:
 
japp.

Prestandamässigt lär du inte märka någon skillnad, tänk bara på gui's.

Ser att jag blandat ihop modellerna lite. Jag har en ER Poe. Den kan konfas för flera subnät. ERx kan nog inte det. SKillnaden mellan en ERX och en usg måste vara minimala, förutom guit.
 
Redigerat:
Mats-S
L lindquist_o skrev:
Hur ser du på TV idag?
Jag har nu haft fiber i 3 mån och den har redan varit avgrävd. Trist då att inte ens ha TV. Men du kanske har bättre 4G än mig? Här blir det inte bra att streama via 4G.
Intressant att du tog upp 4G, på mitt sommarställe jag har gjort som TS och kör endast streaming/playtjänster numera. Jag kör allt på 4G. Inte en tillstymmelse till kapacitetsproblem, 3 vuxna kan sitta och tokstreama utan minsta kvalitetssänkning.

Eftersom det funkade så bra på sommarstället, köpte jag en likadan router till villan och sa upp fibern.
Allt körs på samma 4G abonnemang, givetvis med äkta unlimited stream ... det drar lätt iväg till 100G/dag om vädret är dåligt och 3 vuxna kör sina egna serier ;)

Men det gäller att ha en BRA proffsig 4G router, som kan hantera 4G och Wifi utan kapacitetsproblem. Givevis extern 4G-antenn på routern/dongeln för absolut bästa signal. Förstår inte alla diskussioner ovan om signalproblem inomhus, har man en korrekt placerad proffsrouter ger den riktigt kraftig WiFi som utan problem täcker en normalvilla (y) Ethernetkablar tillhör historien nu, grymt skönt att slippa eländet i huset :cool:
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
japp.

Prestandamässigt lär du inte märka någon skillnad, tänk bara på gui's.

Ser att jag blandat ihop modellerna lite. Jag har en ER Poe. Den kan konfas för flera subnät. ERx kan nog inte det. SKillnaden mellan en ERX och en usg måste vara minimala, förutom guit.
Tack för dina inputs, om än du må ha förvirrat mig nu i slutet ;)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Intressant att du tog upp 4G, på mitt sommarställe jag har gjort som TS och kör endast streaming/playtjänster numera. Jag kör allt på 4G. Inte en tillstymmelse till kapacitetsproblem, 3 vuxna kan sitta och tokstreama utan minsta kvalitetssänkning.

Eftersom det funkade så bra på sommarstället, köpte jag en likadan router till villan och sa upp fibern.
Allt körs på samma 4G abonnemang, givetvis med äkta unlimited stream ... det drar lätt iväg till 100G/dag om vädret är dåligt och 3 vuxna kör sina egna serier ;)

Men det gäller att ha en BRA proffsig 4G router, som kan hantera 4G och Wifi utan kapacitetsproblem. Givevis extern 4G-antenn på routern/dongeln för absolut bästa signal. Förstår inte alla diskussioner ovan om signalproblem inomhus, har man en korrekt placerad proffsrouter ger den riktigt kraftig WiFi som utan problem täcker en normalvilla (y) Ethernetkablar tillhör historien nu, grymt skönt att slippa eländet i huset :cool:
Du kan vara lycklig som kan göra så.

Det spelar ingen roll om man har världens bästa router och världens bästa riktantenn om 4g-signalen är svag eller nätet underdimensionerat. På sommaren har vi obefintlig signal pga allt folk i sommarhusen och alla båtar i gästhamnen en bit bort.

F ö finns det inget som slår kablar men håller med om att det kan vara skönt att slippa dem.
 
Mats-S John Smith skrev:
Intressant att du tog upp 4G, på mitt sommarställe jag har gjort som TS och kör endast streaming/playtjänster numera. Jag kör allt på 4G. Inte en tillstymmelse till kapacitetsproblem, 3 vuxna kan sitta och tokstreama utan minsta kvalitetssänkning.

Eftersom det funkade så bra på sommarstället, köpte jag en likadan router till villan och sa upp fibern.
Allt körs på samma 4G abonnemang, givetvis med äkta unlimited stream ... det drar lätt iväg till 100G/dag om vädret är dåligt och 3 vuxna kör sina egna serier ;)

Men det gäller att ha en BRA proffsig 4G router, som kan hantera 4G och Wifi utan kapacitetsproblem. Givevis extern 4G-antenn på routern/dongeln för absolut bästa signal. Förstår inte alla diskussioner ovan om signalproblem inomhus, har man en korrekt placerad proffsrouter ger den riktigt kraftig WiFi som utan problem täcker en normalvilla (y) Ethernetkablar tillhör historien nu, grymt skönt att slippa eländet i huset :cool:
Jag kör nätverksuttag till alla stationära enheter. Ungarna streamar/laddar ner/uppgraderar spel på ps4, film/serier från Netflix, vi streamar film/serier från nasen, kollar på olika playtjänster. Givetvis inte 24/7, men ofta så streamas det flera saker samtidigt från kl 16 och framåt. Många kvällar kollar vi på någon film i 4K från nasen, samtidigt som en av ungarna streamar ett spel på ps4, eller laddar ner ett spel. Då är det ganska skönt med fasta uttag med trådar i väggarna till routern. Men allas behov är olika. (y) Skulle inte säga att ethernetkablar tillhör historien.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Mats-S
JLyck JLyck skrev:
kulle inte säga att ethernetkablar tillhör historien
OK, inte helt ännu, men när 5G kommer så kan man skrota allt vad fiber heter, även för dina behov.

Jag var själv förvånad vilken enorm skillnad det gjorde att byta till en riktig 4G proffsrouter, men visst, den har väl en gräns också men vi har inte sett den än, och vi är hyfsat tunga streamare :) Jag körde en POC i ett antal månader innan jag tog bort kablarna, "better safe than sorry" :)

Jag skulle aldrig lägga 25K idag på en ny bredbandsuppkoppling om det finns ett bra 4G nät att koppla på routern på. Det var annat 1998 när vi fick 100mb/s fiber till vår villa, ADSL var väl det snabbaste på den tiden ... så givetvis hängde vi på fibertåget då.
Jag ska inte nämna några operatörsnamn, men vi betalar 350kr/månad + 20kr för ett extra datakort för all vår obegränsade tele/data-trafik på villan och sommarstället, så 4G-lösningen är klart billigare än om jag skulle ha bredband på bägge ställena. OBS, det är inte något företagsabonnemang.
 
R
Om du tror att 5g kommer ersätta fiber så är du inte tillräckligt tekniskt insatt.

de båda kommer komplettera varandra inte ersätta varandra.

För dina småskaliga behov så kanske 4g räcker utmärkt, för en annan krävs fiber.

Och som sagt många gånger förr av både mig och andra så kommer jag aldrig igen köpa ett hus utan fiber.
Flyttat ifrån det 2 gånger Innan och hamnat på stenåldern.
Nu kommer jag aldrig flytta ifrån det igen till nått annat som inte har det.

önskar det fanns som sortering på hemmet, fiberuppkoppling.
 
  • Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Intressant att du tog upp 4G, på mitt sommarställe jag har gjort som TS och kör endast streaming/playtjänster numera. Jag kör allt på 4G. Inte en tillstymmelse till kapacitetsproblem, 3 vuxna kan sitta och tokstreama utan minsta kvalitetssänkning.

Eftersom det funkade så bra på sommarstället, köpte jag en likadan router till villan och sa upp fibern.
Allt körs på samma 4G abonnemang, givetvis med äkta unlimited stream ... det drar lätt iväg till 100G/dag om vädret är dåligt och 3 vuxna kör sina egna serier ;)

Men det gäller att ha en BRA proffsig 4G router, som kan hantera 4G och Wifi utan kapacitetsproblem. Givevis extern 4G-antenn på routern/dongeln för absolut bästa signal. Förstår inte alla diskussioner ovan om signalproblem inomhus, har man en korrekt placerad proffsrouter ger den riktigt kraftig WiFi som utan problem täcker en normalvilla (y) Ethernetkablar tillhör historien nu, grymt skönt att slippa eländet i huset :cool:
Du har nog aldrig bott i ett stenhus. Vi har på vissa platser halvmetertjocka innerväggar i tegel och på vissa håll i huset har vi 30 cm tjocka betongbjälklag. På våra 250 m2 har vi tre stycken AP och skulle egentligen behöva en till i köket för att få bra snurr på det trådlösa överallt.
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Tryckte hem en Edgerouter X och en UAP-AC Lite. Börjar med det, kanske byter upp mig i framtiden :) Dock kommer switchen bytas ut först i en nära framtid, då till en Unifi US 8-60W. Tack för alla råd och svar! :)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.