A
Hej,

Skulle verkligen behöva hjälp av en Luftvattenvärmepumpsexpert här!

Precis fått installerat en Bosch Compress 6000aw 9 + AWM och den verkar väldigt effektiv, men får lite larm då och då. Den värmer upp ca 85m2 nyinstallerad golvvärme som styrs av Uponors Smatrix X-165 och 3st T-169 termostater, LVVP's rumsgivare är inte installerad.

Smatrix'en körs med deras "autobalancing" där jag alltså inte ställt in något utan att det enligt dem var plug n play, och visst de funkar och värmen blir rätt, men hur får man LVVP'n att funka bra med dem? Ofta är ställdonen stängda, speciellt när vårsolen kommer på panoramafönsterna men LVVP'n går ändå. Temperaturerna in/retur till golvvärmefördelarna varierar mellan 0-5 grader skillnad, där returen oftast är värmare, Ska det vara så?

Jag får också felmeddelanden från LVVP: A01/5271 - Larm värmekrets 1 Hög framledn.temp., någon som vet vad det betyder?

Andra frågor:
- Vad ska vara högst, "värmesystemtemperatur" eller "Max. framledningstemp."?
- Hur påverkar inställd rumstemp. på LVVP'n när dess givare inte är installerad? Rumsgivarpåverkan är "av".
- Driftläge: Auto eller Normal?
- Vad gör "tyst drift" reglermässigt?
 
Vad kör du framledningstemperaturen emot... ute eller innegivare?
Innegivare och autobalancering brukar vara lite struligt även om det kan fungera..
Max.framledningstemp är vad det är...max temp på utgående vatten till värmesystemet. Nu har inte jag nån kunskap om just bosch...
 
A
R Rigor skrev:
Vad kör du framledningstemperaturen emot... ute eller innegivare?
Innegivare och autobalancering brukar vara lite struligt även om det kan fungera..
Max.framledningstemp är vad det är...max temp på utgående vatten till värmesystemet. Nu har inte jag nån kunskap om just bosch...
Kör på medföljande utegivare. Innegivaren från Bosch-paketet är inte installerad eftersom inne är det Uponor-termostaterna som står för golvvärmefördelningen. Bör jag ställa in dem på annat sätt än autobalancing? Vad tror du om högre returtemp än intemp?

Ok, men vad innebär då värmesystemtemp.? Jag vill väl köra båda så lågt som möjligt för att pumpen ska gå så lite som möjligt och med minsta möjliga belastning?
 
A
Smillan1000 skrev:
Kör på medföljande utegivare. Innegivaren från Bosch-paketet är inte installerad eftersom inne är det Uponor-termostaterna som står för golvvärmefördelningen. Bör jag ställa in dem på annat sätt än autobalancing? Vad tror du om högre returtemp än intemp?

Ok, men vad innebär då värmesystemtemp.? Jag vill väl köra båda så lågt som möjligt för att pumpen ska gå så lite som möjligt och med minsta möjliga belastning?
Ingen?
 
Bra du kör med utegivare...Tyvärr måste jag läsa manualen för att få reda på skillnaden mellan maxtemp och systemtemp...
Har du en beredartank? Isåfall kan det vara den som är systemtemp?... Men som sagt måste läsa manualen...
 
Redigerat:
Dina rumstermostater stänger när solen värmer upp huset, = inget flöde=hög retur larm på pumpen.

Installera rumsgivaren OCH ta bort ett ställdon(exvis toalett) så att du alltid har ett litet garanterat flöde över värmekretsen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
I InsidersUnited skrev:
Dina rumstermostater stänger när solen värmer upp huset, = inget flöde=hög retur larm på pumpen.

Installera rumsgivaren OCH ta bort ett ställdon(exvis toalett) så att du alltid har ett litet garanterat flöde över värmekretsen.
aaha! Tack för tipset, såklart. Logiskt när man tänker på det. Synd att jag endast har slingorna i barnrum, vårt sovrum och vardagsrum/kök där det är öppet emellan. Men Kanske bäst att ta den minsta slingan i norrläge då? Hur mkt ska jag isf öppna den? Tack så mycket!!
 
Inte säkert att den kommer räcka, men prova. Ändra inte på injusteringen av slingorna, det är ett helvete att hitta tillbaka=) Ta bara bort själva ställdonet. Har du klinker i kök hade jag tagit den, vissa golv vill man alltid ska vara varma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.