Hej!
Jag ska sätta upp en dekoration på fasaden (vitt mexitegel från 1975), ska jag borra hålen i fogarna eller i teglet, och ska jag använda slagborr- eller vanlig borrmaskin?
(jo, jag har letat i forumtrådarna, visa mig gärna en som ger svar)
Sven
 
Fogen skulle jag säga. I fogen skulle jag ta ett dåligt vanligt borr och borra utan slag.
 
  • Gilla
sawallen
  • Laddar…
Rickard.
Risk att det sitter så dåligt i fogen, i en sten med en metallborr som man inte är rädd om eller en sk "multi construction" borr utan slag hade jag kört på.
 
Redigerat:
  • Gilla
sawallen
  • Laddar…
Jag skulle alltid använda stenborr med härdad spets och slagborr. Och ha hålet i tegel, inte i fogen.
 
  • Gilla
sawallen
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag borrade med slagborr och pluggade gul plugg i mexitegel för att fästa in armarna till markiser. Har suttit så sen 2010 ingen sten sprack vid borrning, eller har spruckit sedan dess.

Det är iofs ingen stor belastning, kanske det inte är lika stabilt med tyngre laster ?
 
  • Gilla
sawallen
  • Laddar…
Min rekommendation om fogen baseras på att TS skrev att en dekoration skulle sättas upp. I mitt huvud är en dekoration något temporärt och lätt som man inte vill ska lämna permanenta spår i fasaden. Att laga ett hål i fogen är rätt lätt.
 
  • Gilla
sawallen
  • Laddar…
Tack för tips och idéer! Såhär blev det, fyra hål slag-borrade i teglet, plugg och sedan skruvade jag fast enhörningen. Vi räknar med att bo här tills vi lämnar in och behöver inte bry oss så mycket om efterlämnade hål.
 
  • Svart enhörningsfigur fastskruvad på en tegelvägg av ett tvåvåningshus, synlig bland fönster och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.