useless useless skrev:
Är man permitterad så finns det väl en ganska stor osäkerhet kring den framtida ekonomin? Då kanske inte högsta prio är att dra igång ett nytt projekt?
Jag som är beordrad att jobba hemifrån kan lätt ta en timmes 'lunch' nån gång mitt på dan och trängas med pensionärerna i butikerna...
Vet inte hur mycket gemene man sparar, men jag försöker ha en sparkvot runt 50-60% i kombination att en nu får behålla en stor del av lönen som korttidspermitterad är iaf min ekonomi oförändrad.

Gemene svensk ligger förmodligen på en lägre sparkvot och givetvis håller extra i stålarna i en oviss tid som denna.
 
Problemet med korttidspermitteringarna är att dom lätt kan bli ganska långa. Hur stor sannolikhet är det att t ex Volvo drar igång med full produktion igen om ett par veckor?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
M
oscarwww oscarwww skrev:
Vet inte hur mycket gemene man sparar, men jag försöker ha en sparkvot runt 50-60% i kombination att en nu får behålla en stor del av lönen som korttidspermitterad är iaf min ekonomi oförändrad.

Gemene svensk ligger förmodligen på en lägre sparkvot och givetvis håller extra i stålarna i en oviss tid som denna.
Jag tror många ser en stor osäkerhet nu, därför börsen gått ned 30%, många som vill få loss pengar för sämre tider. Lite därför som många butiker har problem för ingen vill handla onödiga grejor. Många ser osäkerhet i sin anställning osv. Själv hade jag tänkt renovera mitt kök men det har jag lagt på is tills vidare. Men jag kommer göra mindre men nödvändiga saker, typ byta några fönster och andra smågrejor.

Detta är dock en generell inställning för vad jag ska göra kommande månader och inget som har med om jag blir permitterad eller liknande att göra.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet med korttidspermitteringarna är att dom lätt kan bli ganska långa. Hur stor sannolikhet är det att t ex Volvo drar igång med full produktion igen om ett par veckor?
För den som tänkt sig budget-renovera och har pengarna avsatta till det är det ju ett ypperligt tillfälle att lägga tiden på det. Annars skulle en vara tvungen ta ut semester för det ändamålet. Men givetvis bygger det på att du är trygg med din ekonomi även om du skulle bli långtidsarbetslöshet när riksdagens nödstöd är slut och företag du jobbar på blir således tvungen att varsla dig.
 
M
useless useless skrev:
Problemet med korttidspermitteringarna är att dom lätt kan bli ganska långa. Hur stor sannolikhet är det att t ex Volvo drar igång med full produktion igen om ett par veckor?
Var inte dessa statligt subventionerade permitteringar belagda med ganska många förbehåll? Läste lite om att det var en hel drös med villkor som måste uppfyllas. Företaget måste ha försökt med egna åtgärder osv. innan det godkänns. Fick uppfattningen att det var lite som ett försörjningsstöd där dom egna tillgångarna skulle användas i först hand. Men jag kan givetvis ha fel. Tänker man dock efter lite som tex. Volvo, hypotetiskt nu, 20,000 anställda med en snittlönekostnad på 40,000/mån inkl. soc. avgifter blir i runda slängar 800Msek/mån. Och då pratar vi om EN arbetsgivare. Statens lilla ”paket” räcker nog inte så långt när fler och fler företag vill permittera, även om staten bara betalar en del av kostnaden.
 
BirgitS
M Markarbetaren skrev:
På jobbet har vi möte varje morgon, 25-30 pers på 20m2, och det är alltid nån som hostar eller nån som harklar sig mer än normalt. Vi har alltid nån på jobbet som man vet tänker ”nä det är nog bara lite rethosta, ingen corona”. Det måste fram med tvingande åtgärder!
Det är ju vansinnigt. Vad säger cheferna om det?
Det går ju att ha möten på andra ställen, om inte annat så utomhus.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Var inte dessa statligt subventionerade permitteringar belagda med ganska många förbehåll? Läste lite om att det var en hel drös med villkor som måste uppfyllas. Företaget måste ha försökt med egna åtgärder osv. innan det godkänns. Fick uppfattningen att det var lite som ett försörjningsstöd där dom egna tillgångarna skulle användas i först hand. Men jag kan givetvis ha fel. Tänker man dock efter lite som tex. Volvo, hypotetiskt nu, 20,000 anställda med en snittlönekostnad på 40,000/mån inkl. soc. avgifter blir i runda slängar 800Msek/mån. Och då pratar vi om EN arbetsgivare. Statens lilla ”paket” räcker nog inte så långt när fler och fler företag vill permittera, även om staten bara betalar en del av kostnaden.
Precis. Statens kassa till nödprogrammet kommer ta slut. Förmodligen om 2-3månader, det går inte bara trycka mer pengar, det kommer skapa hyperinflation på sikt. Det är ändå ganska generöst program utan motprestation för den anställde, arbetsgivaren skickar hem anställda med enbart 7,5% löneavdrag.

Givetvis måste företaget visa på att de drabbas av ett extreme läge pga corona samt gjort sig av med alla t.ex konsulter.

När programmet är slut tvingas arbetsgivaren varsla medarbetare om inte efterfrågat börjat öka igen. Anställda får gå på A-kassa tillsvidare.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju vansinnigt. Vad säger cheferna om det?
Det går ju att ha möten på andra ställen, om inte annat så utomhus.
Det är cheferna som bestämt att vi ska göra såhär, varenda morgon. Jag tycker själv att det är helt galet.
 
BirgitS
Något fackligt skyddsombud eller så som kan säga ifrån?
Vad tycker dina kollegor?
Om i stort sett alla vägrar komma in i rummet så måste väl någon lyssna på er.
 
M Markarbetaren skrev:
Det är cheferna som bestämt att vi ska göra såhär, varenda morgon. Jag tycker själv att det är helt galet.
Och dom lyssnar inte på medarbetare som säger ifrån eller är alla tysta och gör som cheferna vill?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Precis. Statens kassa till nödprogrammet kommer ta slut. Förmodligen om 2-3månader, det går inte bara trycka mer pengar, det kommer skapa hyperinflation på sikt. Det är ändå ganska generöst program utan motprestation för den anställde, arbetsgivaren skickar hem anställda med enbart 7,5% löneavdrag.

Givetvis måste företaget visa på att de drabbas av ett extreme läge pga corona samt gjort sig av med alla t.ex konsulter.

När programmet är slut tvingas arbetsgivaren varsla medarbetare om inte efterfrågat börjat öka igen. Anställda får gå på A-kassa tillsvidare.
Sen kommer det att bli en ond spiral. Eftersom folk blir permitterade och varslade så minskar konsumtionen och företagen måste skära ner för att möta minskad efterfrågan.
så även om Volvo säger att dom stänger ner några veckor för att dom har tillfällig komponentbrist kommer det att dröja många år innan dom är uppe på samma tillverkningsvolymer och antal medarbetare som innan krisen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sen kommer det att bli en ond spiral. Eftersom folk blir permitterade och varslade så minskar konsumtionen och företagen måste skära ner för att möta minskad efterfrågan.
så även om Volvo säger att dom stänger ner några veckor för att dom har tillfällig komponentbrist kommer det att dröja många år innan dom är uppe på samma tillverkningsvolymer och antal medarbetare som innan krisen.
Ja, vi går ju in i en lågkonjuktur. Ingen förväntar sig att vi är tillbaka till januari ekonomi i Sverige på några månader. Räknar med iaf 2 år.
 
M Markarbetaren skrev:
Min personliga åsikt är att den svenska modellen med att avvakta och lösa problemet först när det varit ett problem ett längre tag kommer straffa sig oerhört denna gången! Dom länderna som arbetat proaktivt, ”motat Olle i grind”, verkar klara detta betydligt bättre.

Dom här aktionerna som beslutades idag känns som en fis i dimman. Vad hjälper dom stolliga ideerna med cafeer och restauranger när folk står/sitter som packade sillar på bussar och tåg i lokaltrafiken?!? Det finns bara ett sätt, stoppa ALLT i 2 veckor, minst. Varför inte stänga skolor och förskolor? Att ha vissa förskolor/skolor öppna för dom familjerna där båda har samhällskritiska arbeten är väl inga konstigheter. ALLT handlar ju om att undvika nära sociala kontakter för att få stopp på spridningen! Det spelar ingen roll att Löfven pratar allvar i tv, det finns alltid nån på varje arbetsplats som anser sig vara nyckelkompetens på företaget men likt förbaskat sitter där och småhostar. På jobbet har vi möte varje morgon, 25-30 pers på 20m2, och det är alltid nån som hostar eller nån som harklar sig mer än normalt. Vi har alltid nån på jobbet som man vet tänker ”nä det är nog bara lite rethosta, ingen corona”. Det måste fram med tvingande åtgärder!
Ang resturanger och dylikt. Så ja de borde förbjuda det då muppar inte fattar. Bättre att de startar takeaway istället.

Ang att stänga ner allting så nej tack. Vi kan leverera och vi följer restriktioner och det respekteras i största mån på vårt arbete. Bara vissa lastbilschaffisar som fått sig tillsägningar. Skall alla privata företagare gå åt helvete anser du? Man kan inte räkna med att få stöd av regeringen.

Sen i dina sista stycken, det är ditt arbete, ledning det är fel på. Vi hade med möten men de är för tillfället stoppade och viktig info går ut ändå, chefen går ut till respektive avdelning och informerar på avstånd. Föreslå det för dina chefer att det är ganska olämpligt att sitta i en så liten lokal.
Ett fel till ditt jobb gör, om någon harklar sig mer än normalt och faktiskt är sjuk så skall de väl ändå skickas hem i dessa tider? Det gör vi.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Förskolan vill inventera vilka barn som har föräldrar som jobbar med samhällsviktiga yrken.

Jag slänger ett öga på listan och konstaterar att det nog varit enklare att räkna upp vilka som inte är samhällsviktiga:

Utvecklingsingenjörer
Lokalvårdare
Professionella sportutövare
Är de jag kommit på (man kunde ju hoppas att influensers skulle finnas på listan, men de kan man skohorna in under "information och kommunikation").
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Förskolan vill inventera vilka barn som har föräldrar som jobbar med samhällsviktiga yrken.

Jag slänger ett öga på listan och konstaterar att det nog varit enklare att räkna upp vilka som inte är samhällsviktiga:

Utvecklingsingenjörer
Lokalvårdare
Professionella sportutövare
Är de jag kommit på (man kunde ju hoppas att influensers skulle finnas på listan, men de kan man skohorna in under "information och kommunikation").
Jag anser nog iof att lokalvårdare i allra högsta grad hamnar i topp bland samhällsviktiga funktioner nu, åtminstone de som jobbar på sjukhus och vårdcentraler. :thinking:
Själv är jag dietist och jobbar därmed inom sjukvården men jag har svårt att se att mina kostråd är något som håller uppe samhället på kort sikt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.