Det kommer absolut inte bli lika snyggt som ert, men ska i alla fall spara en kamin och tegel för en framtida dröm när vi river nuvarande stugan.
 
G GladanS skrev:
Det kommer absolut inte bli lika snyggt som ert, men ska i alla fall spara en kamin och tegel för en framtida dröm när vi river nuvarande stugan.
Tvivla inte på dig själv!
Se till att göra några olika ritningar innan du sätter igång så du har designen klar för dig.
Vill väldigt gärna se några bilder på projektet.
Lycka till
 
Mycket snyggt! Hur är takreglarna fästa till nockbrädan? Ena sidan kan skruvas genom nockbrädan och i kortändan på regel men är andra sidan enbart skråskruvad eller hur har ni gjort?
 
B BAN skrev:
Mycket snyggt! Hur är takreglarna fästa till nockbrädan? Ena sidan kan skruvas genom nockbrädan och i kortändan på regel men är andra sidan enbart skråskruvad eller hur har ni gjort?
Tack så mycket.
Jag skruvade genom nocken med skruven i vinkel bredvid den redan fästa takstolen (som jag skruvade rakt igenom nocken)
Jag hoppas du förstår hur jag menar.
 
Lägger till ett par bilder från slutet av sommaren.
Nu hoppas jag våren kommer med stormsteg.

Har ett par saker som jag måste åtgärda.
Upptäckte att det på något vis läcker in vatten vid tröskeln. Ska beställa en plåt och täta under. Hoppas att det ska avhjälpa problemet.

Sen måste dörren lackas då den svällde under den blöta hösten.
 
  • Kvällsbild av ett upplyst växthus med öppen dörr, bredvid en trädgårdsmöblering, indikerande behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvällsbild av ett växthus upplyst inifrån med tända ljus och växter, med mysig belysning runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MoaBrittis och 7 till
  • Laddar…
O Oskar81 skrev:
Tack så mycket.
Jag skruvade genom nocken med skruven i vinkel bredvid den redan fästa takstolen (som jag skruvade rakt igenom nocken)
Jag hoppas du förstår hur jag menar.
Absolut, tack för snabbt svar!
 
  • Gilla
Oskar81
  • Laddar…
O Oskar81 skrev:
Hej! Tänkte att jag skulle lägga upp några bilder på vårt växthus som vi byggt nu i sommar.
Göt en platta på ca 20 kvadrat för två år sedan och har funderat och ritat på olika alternativ sedan dess. Till sist landade vi på detta alternativ. Återstår lite målning och murning bara.
Sen ska en kamin installeras så vi kan njuta av bygget en bit in på hösten också.
Mycket fint växthus du byggt och en fantastisk kamin du fått tag på.
Har själv byggt ett växthus och är 99.9% klar.
Skickar med lite bilder som inspiration om man nu inte vill köpa färdigt.
Har också satt in en dansk kamin men endast för prydnad till att börja med. Lycka till med alla växthusdrömmar.
 
  • Vitramat växthus med tegelfundament och öppna dubbeldörrar omgivet av krukor och en vintergänglig trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdigt vitmålat växthus med tegelfundament och dansk kamin, omgiven av en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MoaBrittis och 8 till
  • Laddar…
WOW! Verkligen stiligt, bra jobbat! (y)
 
Tack snälla!
 
C Chris61 skrev:
Mycket fint växthus du byggt och en fantastisk kamin du fått tag på.
Har själv byggt ett växthus och är 99.9% klar.
Skickar med lite bilder som inspiration om man nu inte vill köpa färdigt.
Har också satt in en dansk kamin men endast för prydnad till att börja med. Lycka till med alla växthusdrömmar.
Wow, bra jobbat. Gillar verkligen entrén.
För oss känns det som att det kostar mer än det smakar att ansluta kaminen.
Tror den får flytta in i huset istället så köper vi en bioetanol kamin istället.
 
Kan vara så, tittar på lite olika lösningar på sikt för att förlänga säsongen. Vi får se om man lösa det på något praktiskt vis utan att det drar iväg och förfular bygget.
 
Är det någon som vet var man får tag på små hängrännor och små stuprör?
Gärna plåt!
Vet att Bauhaus hade vita i plast innan men de har utgått. Går att beställa i England men det blir dyrt i frakt. Alternativet annars är väl plåtslagare.
Tar gärna tips!
 
C Chris61 skrev:
Är det någon som vet var man får tag på små hängrännor och små stuprör?
Gärna plåt!
Vet att Bauhaus hade vita i plast innan men de har utgått. Går att beställa i England men det blir dyrt i frakt. Alternativet annars är väl plåtslagare.
Tar gärna tips!
du får väldigt gärna beskriva ditt projekt närmare, gärna med fler foton på detaljlösningar och vad för glas du valt och varför. Hur som, superfint!! 10/10
 
Hej!
Ang glas finns det många vägar man kan välja.
Det billigaste är att köra floatglas i något vanligt mått till växthus. Jag valde inte denna väg av flera olika anledningar.
Dels ville jag ha en klassisk stil på växthuset med förhållandevis liten bredd på glasen.
Dels ville jag inte få några överlappningar där smuts kunde samlas.
Jag valde att rita huset själv och beställde hela glas.
I gavlar och långsidor är det 4mm floatglas och i taket är det 6mm härdat glas.
För att växthuset skulle få sitt klassiska utseende med lite ”extra” detaljer beslutade jag mig att fräsa alla lister själv. Hittade helt enkelt inget som passade. Jag valde en klassisk profilering på alla lister på huset. Har fräst ca 600lpm sibirisk lärk till huset. Var lite jobbigt.
 
  • Gilla
Oskar81 och 2 till
  • Laddar…
C Chris61 skrev:
Hej!
Ang glas finns det många vägar man kan välja.
Det billigaste är att köra floatglas i något vanligt mått till växthus. Jag valde inte denna väg av flera olika anledningar.
Dels ville jag ha en klassisk stil på växthuset med förhållandevis liten bredd på glasen.
Dels ville jag inte få några överlappningar där smuts kunde samlas.
Jag valde att rita huset själv och beställde hela glas.
I gavlar och långsidor är det 4mm floatglas och i taket är det 6mm härdat glas.
För att växthuset skulle få sitt klassiska utseende med lite ”extra” detaljer beslutade jag mig att fräsa alla lister själv. Hittade helt enkelt inget som passade. Jag valde en klassisk profilering på alla lister på huset. Har fräst ca 600lpm sibirisk lärk till huset. Var lite jobbigt.

Verkligen snyggt! 600lpm.. hade du en vertikalfräs? Aluprofiler på taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.