Hej,

Är så j*vla less på dessa vitvaror från Bosch och deras sk*tservice. Torktumlaren har börjat ge ifrån sig ett pulserande ljud som låter som en helikopter. Låter hela tiden så länge maskinen är igång. Särskilt störande när man sitter i vardagsrummet och hör ett diskret pulserande genom väggen som aldrig försvinner. Står i instruktionsboken att oljud är normalt men såhär har den inte låtit innan.

Garantin går snart ut, tror ni det är fel på den? Se videon. Vill inte kalla hit deras servicegubbar och sen få betala fakturan om misstänkt fel inte är något fel egentligen.
 
Kan du köra en maskin utan tvätt i, så kanske det blir lättare att uppfatta ljudet. (Och lägga upp på nytt här alltså).
 
torbeno torbeno skrev:
Kan du köra en maskin utan tvätt i, så kanske det blir lättare att uppfatta ljudet. (Och lägga upp på nytt här alltså).

Nu med tom trumma. Tycker det var tydligare på första videon ändå.
 
Bump, någon som tror sig veta? :/
 
A
generellt så låter det så här när trummans stödhjul strular
eller för de som har glidlager för centrumtappen bak
eller bucklig trumma
eller feljusterad skarv på trumman
vad är det för modell
 
electroluxaren skrev:
generellt så låter det så här när trummans stödhjul strular
eller för de som har glidlager för centrumtappen bak
eller bucklig trumma
eller feljusterad skarv på trumman
vad är det för modell
så det är trots allt något fel med den då, den heter WTW87479SN, säger det dig nått?
 
A
Fel och fel
alla torktumlare har ljud för sig och detta är rätt vanligt men för att veta måste man vara på plats
 
electroluxaren skrev:
Fel och fel
alla torktumlare har ljud för sig och detta är rätt vanligt men för att veta måste man vara på plats
saken är att det har ju inte låtit så tidigare det är därför jag tror det kanske är nått fel, väldigt störande om inte annat, felanmält det till Bosch. Det dryga är dock att om det inte är något egentligt fel så blir man själv debiterad serviceavgiften, tycker det är märkligt att man som amatör inom vitvaror på förväg ska kunna veta sånt här.
 
Hur gammal är maskinen?
Om det kommit in damm/ludd på lagret eller axeln baktill eller på trummans glidlager så kanske blir en gränsdragning om det skall gå på garanti eller ej. Vågar du själv lossa på locket på toppen så kanske du kan lokalisera ljudet
 
torbeno torbeno skrev:
Hur gammal är maskinen?
Om det kommit in damm/ludd på lagret eller axeln baktill eller på trummans glidlager så kanske blir en gränsdragning om det skall gå på garanti eller ej. Vågar du själv lossa på locket på toppen så kanske du kan lokalisera ljudet
Den är 10 månader gammal. Vågar inte pilla så länge garantin gäller. Frugan rengör filtret ofta så det hinner sällan bli större ansamlingar med smuts, om det har någon betydelse för det du beskriver.
 
A
Typiskt garanti ärende.
De skall bevisa att du inte följt bruksanvisningen.
 
  • Gilla
Leebond
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Typiskt garanti ärende.
De skall bevisa att du inte följt bruksanvisningen.
När de servade tvättmaskinen sa de att jag ställt den på dämpmatta och att den därför skakade som den gjorde, de sa även att det står i instruktionsboken (vilket det gjorde i deras på surfplattan) men det stod bara att den ska stå vågrätt och på stabilt underlag i min bok så jag bestred fakturan och påpekade att Bosch bör betala, inte hört nått än. Den står ju inte ostabilt för att den står på en dämpmatta, stabilt för mig är inte samma sak som grund i betong eller annat underlag med viss densitet; som de menade, ”den ska stå på klinkergolvet, du har betong under dessutom”; utan snarare att den inte rör på sig eller står i obalans. Men det kanske är en tolkningsfråga.
 
A
dämpmaterial under tvättmaskin är mycket sällan bra utan medför egentligen bara olägenheter
 
  • Gilla
Leebond och 2 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Hej,

Är så j*vla less på dessa vitvaror från Bosch och deras sk*tservice. Torktumlaren har börjat ge ifrån sig ett pulserande ljud som låter som en helikopter. Låter hela tiden så länge maskinen är igång. Särskilt störande när man sitter i vardagsrummet och hör ett diskret pulserande genom väggen som aldrig försvinner. Står i instruktionsboken att oljud är normalt men såhär har den inte låtit innan.

Garantin går snart ut, tror ni det är fel på den? Se videon. Vill inte kalla hit deras servicegubbar och sen få betala fakturan om misstänkt fel inte är något fel egentligen.
Hej, ikväll började min maskin bete sig likadant mellan två körningar. Låter betydligt högre än på ditt klipp, men det är definitivt samma ljud.
Min är en WTW8758LSN från 2018.

Kom ni fram till vad det var för fel på din eller fick du en ny?
 
M mangeroffe skrev:
Hej, ikväll började min maskin bete sig likadant mellan två körningar. Låter betydligt högre än på ditt klipp, men det är definitivt samma ljud.
Min är en WTW8758LSN från 2018.

Kom ni fram till vad det var för fel på din eller fick du en ny?
Fick ingen ny och svaret från supporten var att "om det är normalt pulserljud från maskinen och det visar sig att inget är fel så kommer ni debiteras teknikernas kostnader", inte särskilt sugna på att ta risken att debiteras 1500 kr minst på en maskin som kostade 7000 ungefär. Kör den tills den ryker och den har hållt hittills men nästa gång blir det ingen Bosch i alla fall. Börjat avge andra konstiga ljud, när den närmar sig slutet av ett program så ger den ifrån sig ett tjutande ljud, ungefär som när gummidäck skriker vid hård inbromsning, fast inte lika högt förstås.
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.