S
Jarlingar Jarlingar skrev:
[media]

On topic igen, så ja.
Jag är orolig över situationen corona skapar. På individnivå så är jag inte orolig över viruset eller dess sjukdom, räknar kallt med att jag kommer bli sjuk förr eller senare..

Det jag är orolig över är de ekonomiska effekterna det kommer ha på samhället om detta fortsätter.

OBS!
Lättkränkta läs inte vidare!!!


Den som inte är orolig över det är inte lite naiv, eller såg det inte komma..
Den är fan slut i hela huvudet.
Frågan är vad detta kommer göra med världens all länders ekonomier. Att USA pumpar in 10% av bnp i nypressade pengar kan ju inte vara bra över huvud taget.

hela grejen med helikopterpengar fattar jag inte heller. Just NU är ju inte det stora problemet att folk inte har råd att spendera, de kan/får ju inte!
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Plattityder och plattityder... Han upprepade att alla ska bete sig vuxet och ta sitt ansvar. Tydligen är det nödvändigt att upprepa det flera gånger för att folk ska fatta.
Ja, det var faktiskt bättre än jag hade trott.
 
M
useless useless skrev:
Vad har Storbritannien gjort som inte Sverige har gjort?
Följer du inte media???
Dom har stängt alla skolor, pubar, restauranger, gym, cafeer osv. Staten betalar 80% till den som inte kan jobba. Mac Donalds, HM mfl. är stängt.

I Sverige har......Stefan sagt i tv att vi ska tvätta händerna.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att grundskolan inte ska stänga, att äldre ska hålla sig undan och att man ska vara hemma vid sjukdomssymptom har dom redan sagt. Är det Löfwens fel att du inte har hört det?
så information som sagts kan inte ändras? Han har ju själv sagt vid flertal tillfällen att detta kan komma att ändras? Är de fullt orimligt då att tro att skolorna kommer stängas när de flesta andra europeiska länder gjort de ? Att hålla sig undan är väl ändå inte samma sak som karantän? Men de kanske de är i din värld?

Stefan gör helt enkelt för lite, för sent. Men så är jag allt annat än sosse också, gillar inte företagarfientlig politik
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
Stefan gör helt enkelt för lite, för sent. Men så är jag allt annat än sosse också, gillar inte företagarfientlig politik
Så att uppmana folk att stödja sin lokala restaurang genom att köpa take-away är företagarfientligt, men att stänga ner allt är inte det? Du får gärna utveckla ditt resonemang.

Jag är inte heller sosse...
 
  • Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
När en hel ungdomsgeneration ber snällt att man inte ska förstöra jorden för alltid genom utsläpp, då hjälper det inte att en enig forskarkår står enig, då kan vi minsann inte flyga en meter mindre...
Snälla, dra inte in klimatet här... Och sluta upp med att påstå att alla forskare är eniga kring detta med klimatet. Det är de inte.

Och angående Corona/COVID-19, den biten oroar mig inte. Däremot oroas jag av den brutala lågkonjunktur vi håller på att skapa. Restaurangbranschen blöder. Taxibranschen likaså. Industrin får det tufft när delar som behövs för produktionen uteblir. För att ta några exempel...
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
buspojken buspojken skrev:
Är de fullt orimligt då att tro att skolorna kommer stängas när de flesta andra europeiska länder gjort de ?
En skillnad mot de flesta länder är att vi har en väl utbyggd barnomsorg så att båda föräldrarna kan jobba heltid. Om alla för- och grundskolor stänger tvärt i Sverige så lär det vara i storleksordningen 35 000 personer som jobbar inom sjukvården som inte kommer till jobbet därför att de tar hand om sina barn i stället och det är absolut inte lämpligt för närvarande. Det är ju därför som det jobbas med en plan om hur man ska kunna stänga ner mycket av för- och grundskolor men ändå ha det igång för samhällsviktig personal.

En sån nedstängning kommer inte att tillkännages i ett tal till nationen utan det blir med all sannolikhet vid en presskonferens, så som andra restriktioner har tillkännagivits.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så att uppmana folk att stödja sin lokala restaurang genom att köpa take-away är företagarfientligt, men att stänga ner allt är inte det? Du får gärna utveckla ditt resonemang.

Jag är inte heller sosse...
att stödja sin lokala restaurang är väl knappast någon partifråga de drivit senare åren? Eller tycker du de symboliserar socialdemokratisk partipolitik? kan gärna lista några exempel på varför S är företagarfientliga
Skattepolitiken, ex bankskatten som gjorde att Nordea lämnade landet.
Vill stoppa företag inom vård skola omsorg.
De har i sin iver att skapa trygghet för en anställd skapat en situation där man som småföretagare inte vågar anställa.
LAS är föråldrad och behöver reformeras
Bonus malus systemet, flera bilmodeller som slutat säljas pga detta.

Vänstern, s och mp vill helst beskatta allt som rör sig, tills de slutar röra sig.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En skillnad mot de flesta länder är att vi har en väl utbyggd barnomsorg så att båda föräldrarna kan jobba heltid. Om alla för- och grundskolor stänger tvärt i Sverige så lär det vara i storleksordningen 35 000 personer som jobbar inom sjukvården som inte kommer till jobbet därför att de tar hand om sina barn i stället och det är absolut inte lämpligt för närvarande. Det är ju därför som det jobbas med en plan om hur man ska kunna stänga ner mycket av för- och grundskolor men ändå ha det igång för samhällsviktig personal.

En sån nedstängning kommer inte att tillkännages i ett tal till nationen utan det blir med all sannolikhet vid en presskonferens, så som andra restriktioner har tillkännagivits.
låter rimligt, men trodde han skulle komma med något extra nu, för tal till nationen har väl inte hänt sen Anna Lindh gick bort ? Osäker på hur Norge löst detta, ska kollas upp ikväll
 
[SH] [SH] skrev:
Snälla, dra inte in klimatet här... Och sluta upp med att påstå att alla forskare är eniga kring detta med klimatet. Det är de inte.

Och angående Corona/COVID-19, den biten oroar mig inte. Däremot oroas jag av den brutala lågkonjunktur vi håller på att skapa. Restaurangbranschen blöder. Taxibranschen likaså. Industrin får det tufft när delar som behövs för produktionen uteblir. För att ta några exempel...
Är dina föräldrar strutsar? :crysmile:

Skämt åsido så håller jag med dig, ekonomin är en gigantisk risk. Jag har dock tilltro till att folk som vet mer än mig fattar rätt beslut. Sverige inför också mycket mildare restriktioner än resten av världen, så lite får du ju som du vill.
 
Vilka passar på renovera hemma när ni är permitterade?, fullt med folk på bygghandlare nu för tiden hehe
 
Är man permitterad så finns det väl en ganska stor osäkerhet kring den framtida ekonomin? Då kanske inte högsta prio är att dra igång ett nytt projekt?
Jag som är beordrad att jobba hemifrån kan lätt ta en timmes 'lunch' nån gång mitt på dan och trängas med pensionärerna i butikerna...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M
Min personliga åsikt är att den svenska modellen med att avvakta och lösa problemet först när det varit ett problem ett längre tag kommer straffa sig oerhört denna gången! Dom länderna som arbetat proaktivt, ”motat Olle i grind”, verkar klara detta betydligt bättre.

Dom här aktionerna som beslutades idag känns som en fis i dimman. Vad hjälper dom stolliga ideerna med cafeer och restauranger när folk står/sitter som packade sillar på bussar och tåg i lokaltrafiken?!? Det finns bara ett sätt, stoppa ALLT i 2 veckor, minst. Varför inte stänga skolor och förskolor? Att ha vissa förskolor/skolor öppna för dom familjerna där båda har samhällskritiska arbeten är väl inga konstigheter. ALLT handlar ju om att undvika nära sociala kontakter för att få stopp på spridningen! Det spelar ingen roll att Löfven pratar allvar i tv, det finns alltid nån på varje arbetsplats som anser sig vara nyckelkompetens på företaget men likt förbaskat sitter där och småhostar. På jobbet har vi möte varje morgon, 25-30 pers på 20m2, och det är alltid nån som hostar eller nån som harklar sig mer än normalt. Vi har alltid nån på jobbet som man vet tänker ”nä det är nog bara lite rethosta, ingen corona”. Det måste fram med tvingande åtgärder!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.