Var har ni fått tag i taket? Är det aluminiumprofiler som takglasen är inpassade i? Riktigt fint växthus!
 
T Tsdoesds skrev:
Var har ni fått tag i taket? Är det aluminiumprofiler som takglasen är inpassade i? Riktigt fint växthus!
Tack!
Fick profilerna från jobbet. De är egentligen till ett 16 mm kanalplasttak men fungerar även till 4mm härdat glas.
Beställde glaset till taket från en lokal glasmästare.
Satte upp profilerna och sen kom han förbi och mätte upp rutorna.
 
Intressant! Profilerna är i plast? Eller alu? Har du fixerat dem med silikon? Vilken tillverkare av profiler? Vad har du målat allt trä med för färg?
 
T Tsdoesds skrev:
Intressant! Profilerna är i plast? Eller alu? Har du fixerat dem med silikon? Vilken tillverkare av profiler? Vad har du målat allt trä med för färg?
Nej det är alu-profiler från Halle. Glasen kläms fast mellan topp och bottenlisten med skruv. Listerna har gummilister på under och ovansidan.

Jag har använt Nordsjös One system (grundolja, grundfärg och toppfärg) till panel och foder. Snickerierna är målade med Nordsjös fönsterfärg.
 
Tack för svaren! Hur går tankarna kring skorstenen då? Ut genom grundmuren?
 
T Tsdoesds skrev:
Tack för svaren! Hur går tankarna kring skorstenen då? Ut genom grundmuren?
Den kommer att säljas och bytas mot en bioetanol kamin. Har tyvärr blivit lite problem med relationen till grannen som bor ca 4 meter från växthuset och jag tror inte rök och sot skulle förbättra situation.
Dessutom skulle en isolerad skorsten gå på 15-20k + att en bygganmälan krävs.
 
Jättefint växthus!
Hoppas att ni får ett underbart odlingsår 2020(y):)
 
  • Gilla
Oskar81
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jättefint växthus!
Hoppas att ni får ett underbart odlingsår 2020(y):)
Det tackar vi för. Det blir chilli för mig och tomater för frun till att börja med.
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
O Oskar81 skrev:
Det tackar vi för. Det blir chilli för mig och tomater för frun till att börja med.
Spännande, vi odlar ca 30 chilisorter i år i vårt.. (ja vi odlar xx tomater och annat också) (y):D

Lycka till!
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Fint bygge, du har lyckats med helheten, det ser väldigt harmoniskt ut.

Tycker du storleken är tillräcklig?
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Fint bygge, du har lyckats med helheten, det ser väldigt harmoniskt ut.

Tycker du storleken är tillräcklig?
Tack!
Ja än så länge känns det alldeles lagom stort.
Vi får se hur det känns i sommar när vi harar planerat lite mer.
 
O Oskar81 skrev:
Den kommer att säljas och bytas mot en bioetanol kamin. Har tyvärr blivit lite problem med relationen till grannen som bor ca 4 meter från växthuset och jag tror inte rök och sot skulle förbättra situation.
Dessutom skulle en isolerad skorsten gå på 15-20k + att en bygganmälan krävs.
Superfint bygge!
Har du en hänvisning till när det krävs bygganmälan? eller var jag kan läsa mer om det? Är en grillplats ok på tomt tex? Jag är inne på samma lösning som du var från start men behöver läsa på mer.
 
G GladanS skrev:
Superfint bygge!
Har du en hänvisning till när det krävs bygganmälan? eller var jag kan läsa mer om det? Är en grillplats ok på tomt tex? Jag är inne på samma lösning som du var från start men behöver läsa på mer.
Tack!
Jag föreslår att du kollar med din kommun då jag tror det kan skilja mellan olika kommuner.
Men generellt tror jag att upp till 15 kvm och max 3m till nock inte kräver bygglov.
 
Tänkte just med kaminen. Men jag antar att det är detsamma, kolla med kommunen. Dock skulle jag vilja läsa på innan då jag inte direkt älskar stadsbyggnadskontoret i min kommun.
 
G GladanS skrev:
Tänkte just med kaminen. Men jag antar att det är detsamma, kolla med kommunen. Dock skulle jag vilja läsa på innan då jag inte direkt älskar stadsbyggnadskontoret i min kommun.
Ah sorry.
Jag behöver en isolerad skorsten då den ska dras ut genom trävägg. Sen ska skorstenen dras 1 meter ovanför nock. Ev behövs en sotarbrygga.

Vårt växthus står precis på tomtgränsen så om grannen skulle klaga på röklukt och sot så är det bara att sluta elda.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.