Hejsan! Igår slog jordfelsbrytaren till och efter det funkar inte ugnen som den ska. Sätter jag den på varmluft blir den inte varm, går upp till max 100 grader. Använder jag över- och undervärme och ställer den på t.ex. 200 grader så fortsätter den att öka värmen, även när 200 grader har uppnåtts. Någon med kloka idéer? Elektro helios 12 år gammal.
 
Lite skumt att den ökar förbi inställd temp.

Men har du kollat säkringarna? Om det är en spis med ugn, så drivs den troligen av trefas, då kan en säkring ha gått, vilket ev. kan få reglerelktroniken att fungera konstigt. Det kan även vara en huvudsäkring (en av tre), men i så fall borde det vara mer som inte fungerar på normalt sätt.
 
Tack för tips! Får kolla upp detta
 
Man skall väl tillägga att om jordfelsbrytaren har löst ut så är det med 95% sannolikhet ett fel på ugnen. Så du kommer att behöva få den reparerad.

Om vi tänker oss att en säkring löst ut, så kommer det att hända igen om du fixar säkringen.
 
  • Gilla
Marihamm
  • Laddar…
A
element fel troligen undervärmen men kan vara vilket som helst
symtomen är ovanlig men typisk likväl.
över elementen syns tydligt i taket så där kan man göra en okulärbesiktning för att utröna om det är fel på dessa
varmluftselement tror jag inte att du har men i såfall sitter det bakom plåten längst in. plåten lossas med 4 skruv
undervärmen är ett meckel att titta på där är det enklare att mäta eller använda uteslutningsmetoden.
 
  • Gilla
Marihamm
  • Laddar…
A
modellbeteckning ?
 
electroluxaren skrev:
modellbeteckning ?
Den heter SK7505SX enligt kvittot
 
A
då har du varmluftselement och dessa går sönder rätt ofta
bara att ta bort plåten så syns det
 
electroluxaren skrev:
då har du varmluftselement och dessa går sönder rätt ofta
bara att ta bort plåten så syns det
Tro det eller ej, men hittade instruktionsboken. Enligt den finns det takelemnt, grillelement, ringelement och bottenelement som inte är synligt. Vilket menar du?
 
A
Var luften är ringelementet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.