Har googlat runt utan att bli klokare och hoppas att någon rörmokare här har möjlighet att ge mig råd i en fråga. Vi har en blandare utan diskmaskinsavstängning. Ska byta diskmaskin och tittar nu på en Bosch med s.k. Aquastop. Vad innebär detta för säkerheten med hänsyn till Säkert vatten? Räcker det med denna funktion, eller måste man ändå ha en diskmaskinsavstängning (manuell eller elektronisk)? Tacksam för input!
 
  • Gilla
Pajmannen
  • Laddar…
Reglerna är tydliga:
"Vattenanslutning till diskmaskin ska ha avstängningsventil med manöveranordning som är synligt placerad ovan bänk och lätt åtkomlig."

Aquastoppet är en extra säkerhet.
 
A
Ja,byt blandare,en billig försäkring:)
 
Ja, det finns ingen anledning att byta blandare när det finns bra externa ventiler.
 
  • Gilla
ColonelKurtz
  • Laddar…
A
elektroniska avstängare är bra för de måste användas och glöms inte bort.
men jag hade nog valt FM Mattson , mora eller oras istället
 
A
Är inte bekant med dessa,måste man inte slå på och av även en elektronisk ventil?
 
Jo, iallafall på. Dessutom måste man slå på den varje gång eftersom den stänger automatiskt efter en viss tid. Så det är ingen risk att man glömmer eller lämnar den på som en vanlig mekanisk ventil.
 
Jag har en Siemens diskmaskin och noterade detta i bruksanvisningen:

Skärmdump från en bruksanvisning för Siemens diskmaskin som beskriver funktioner, produkt- och tillverkningsnummer, samt Aqua-Stop-garanti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ställer ni er till Siemens påståenden? Varför skulle det vara säkrare att ha en ytterligare elektroniskt styrd ventil i serie enligt förslagen ovan?

Vi har en blandare med mekanisk avstängning men det är sällan den används.
 
C
V vorchan skrev:
Varför skulle det vara säkrare att ha en ytterligare elektroniskt styrd ventil i serie enligt förslagen ovan?
Det handlar inte om vad som är säkrare eller inte utan om hur Säker vatten-reglerna är skrivna.

Själv har jag AquaStop + en vanlig manuell avstängning som jag bara stänger av om man behöver dona med vattenanslutningen, dvs i princip aldrig. Men då är allt enligt regelboken. ;)
 
  • Gilla
ColonelKurtz
  • Laddar…
OK, har fått en bra bild nu. Stort tack till alla för värdefull input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.