Hej.

Har sagt upp bredband/tv från Telia så sitter nu och funderar på vad jag ska göra åt min bredbandssituation. Läget är som såhär;
Fiber in i huset
Dragit lite kabel i väggar till nätverkssuttag
Har patchpanel och switch en Netgear GS108 tror jag den heter.
Routern är från Telia men den åker tillbaka till Telia nu inom kort.

Tanken är att vi inte ska ha tv, utan enbart playtjänster.

Min tanke är så här, sätta en Edgerouter X Länk direkt efter mediaomvandlaren, därifrån en kabel hela vägen bort till patchpanelen (går via nätverksuttag) och sedan från panelen till switchen. Sen en kabel från switchen till en Unifi AC-AP Lite. Dock ska den tråden mellanlanda i en sådan här POE injector innan den når fram till AP. KOmmer byta ut switchen jag har idag till en unifi, men inte just nu. Har en del andra saker som måste prioriteras först. Sedan trådar mellan switch och berörda portar på patchpanelen.

Kommer efterhand utöka med 1-2 fler AP då huset är enplans.

Kan detta funka?

FÖr en oinsatt, räcker en AC-AP Lite i hemmamiljö?
 
Du har ju knåpat ihop en skolbokslösning. Finns inget att anmärka på.

Exakt hur en viss AP räcker hemma hos dig är svårt att svara på. Jag har EN AC Pro centralt monterad och den täcker mitt hus två våningar och 60m utanför huset....egentligen är det ju bara en säkerhetsrisk med sådan täckning.

Det du kan fundera på är om du ska montera ER där du har patchpanelen och ansluta APn direkt i ER för att slippa använda en POE-injektor. När du sedan skaffar fler POE enheter kan du, som du tänkt, skaffa en dedikerad poe-switch.
 
Nej, kommer utvärdera hur det funkar med 1 ap och sedan komplettera med fler ifall det behövs. Dock när renoveringen hinner ifatt.

Men en Pro variant, är det främst hastigheten på WiFi som skiljer Pro och Lite åt? Alla stationära enheter är inkopplad med tråd, det är bara mobiler, och paddar som går på trådlöst.

Tanken med att sätta routern där mediaomvandlaren är för att spara plats i ett kommande skåp som ska husera både nas, switch, patchpanel, HUE brygga. Men det är klart, den routern är inte stor.
 
I teorin är det en hastighetsskillnad, om det är något som märks i praktiken kan man nog fundera en sväng på......har inte haft möjlighet att jämföra så jag vet inte vad ett praktiskt test visar.

Har du en internetanslutning på 100/100 lär inte någon av dom vara en flaskhals...
 
Men det här med POE, man kan köra det genom patchpanel? Tänker nu om man ska byta switch till en Unifi Switch 8-60W.
 
Den stora skillnaden är om man har väldigt många enheter som ska ansluta men då skulle jag satsa på en nanoHD istället, annars kommer du troligtvis inte se någon skillnad på lite, pro och nanoHD.
 
Upplever att PRO har bättre räckvidd än Lite. Började med en Pro, täcker två våningar a 72m2, källare och nästan den inredda vinden.
Kompletterade med en Lite på vinden till slut. 80% av mina enheter kopplar upp sig mot PROn.

har för mig de har olika specad Max signalstyrka. Kolla deras hemsida.
 
Vill minnas att PRO även kan monteras utomhus

MVH Samlarpådetmesta
 
  • Gilla
jens-79
  • Laddar…
I ditt läge hade jag hellre satsat på 2 st lite istället för en pro. Har 2 pro och 1 lite hemma och får samma hastighet på de olika varianterna. Antalet inkopplade enheter per AP upplever jag påverkar mer än modell på AP. Glöm inte bort att laborera lite med signaleffekten, för hög effekt kan ge tråkiga bieffekter.

Varför inte en USG istället för edgerouter?
 
Ja, det blir nog Lite till en början.

Precis stapplat in på Ubiquitis produkter, och ER var den jag såg inom en rimlig prisnivå med tanke på att en AP också måste införskaffas.
 
Aha. En fördel med USG är att du kan managera den i samma gränssnitt.

Men för ett hem kanske det inte spelar så stor roll. Har inte haft behov av att starta om/pilla med mitt unifi system sedan det installerades för ett halvår sedan..

Hur eller hur lär du bli nöjd!
 
Nej, det jag tänker med. Jag som enkel hemanvändare kommer nog inte sitta dagligen och pilla. Om jag har 1 eller 2 gränssnitt spelar nog inte så stor roll. Tack för alla svar! Nu blev man lite klokare på det hela.
 
Sen är det frågan om hur man snyggast drar kabeln till en AP. Dolt såklart då vi håller på och renovera hallen där den är tänkt att sitta. Men ska man bara låta en vanlig patchkabel löpa ut genom ett hål precis ovanför AP eller ska man göra det seriöst med nätverksuttag i taket? Enklast blir såklart bara en patchkabel som löper ut genom ett litet hål, blir dock piss den dagen man av någon anledning behöver byta kabel eller dylikt

Men det är klart, går kanske att dra patchkabeln i en 25mm slang.
 
Jag skulle inte sätta ett nätverksuttag i taket. Däremot en slang som slutar i en dosa, och där bara ha en kabel med RJ45-kontakt. Detta för att få en snygg, dold montering.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Hej.

Har sagt upp bredband/tv från Telia så sitter nu och funderar på vad jag ska göra åt min bredbandssituation. Läget är som såhär;
Fiber in i huset
Dragit lite kabel i väggar till nätverkssuttag
Har patchpanel och switch en Netgear GS108 tror jag den heter.
Routern är från Telia men den åker tillbaka till Telia nu inom kort.

Tanken är att vi inte ska ha tv, utan enbart playtjänster.

Min tanke är så här, sätta en Edgerouter X Länk direkt efter mediaomvandlaren, därifrån en kabel hela vägen bort till patchpanelen (går via nätverksuttag) och sedan från panelen till switchen. Sen en kabel från switchen till en Unifi AC-AP Lite. Dock ska den tråden mellanlanda i en sådan här POE injector innan den når fram till AP. KOmmer byta ut switchen jag har idag till en unifi, men inte just nu. Har en del andra saker som måste prioriteras först. Sedan trådar mellan switch och berörda portar på patchpanelen.

Kommer efterhand utöka med 1-2 fler AP då huset är enplans.

Kan detta funka?

FÖr en oinsatt, räcker en AC-AP Lite i hemmamiljö?
Hur ser du på TV idag?
Jag har nu haft fiber i 3 mån och den har redan varit avgrävd. Trist då att inte ens ha TV. Men du kanske har bättre 4G än mig? Här blir det inte bra att streama via 4G.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.