Vi håller på att bygga till vår villa och eftersom vår övervåning blir galet varm på sommaren så hade jag tänkt placera en L/L vp på övervåningen
(Den kommer bara användas till kyla)
Jag tänkte i förebyggande syfte dra flexrör mellan där inne delen ska sitta och dit där utedelen ska vara placerad
Hur grovt rör behöver jag och är det något mer jag behöver tänka på?
 
Du tror väl inte det går att skjuta in köldbärarrören i ett fördraget flexirör? Eller missförstår jag ?
 
K Kasken skrev:
Du tror väl inte det går att skjuta in köldbärarrören i ett fördraget flexirör? Eller missförstår jag ?
Jag har ingen aning, det är därför jag frågar‍♂️
Om man inte kan använda flex, hur kan jag förbereda?
 
Köldbärarrören är ju relativt mjuka kopparrör , de går ju relativt enkelt att böja o forma till viss del med ren handkraft, men du kan aldrig skjuta dessa genom ett annat rör.
Du kan ju givetvis förbereda genom att ta upp genomförningshålet i ytterväggen, men då är det ju ett rakt rör, rätt igenom ytterväggen bara.
 
K Kasken skrev:
Köldbärarrören är ju relativt mjuka kopparrör , de går ju relativt enkelt att böja o forma till viss del med ren handkraft, men du kan aldrig skjuta dessa genom ett annat rör.
Du kan ju givetvis förbereda genom att ta upp genomförningshålet i ytterväggen, men då är det ju ett rakt rör, rätt igenom ytterväggen bara.
Ok, tack!
 
K Kasken skrev:
Köldbärarrören är ju relativt mjuka kopparrör , de går ju relativt enkelt att böja o forma till viss del med ren handkraft, men du kan aldrig skjuta dessa genom ett annat rör.
Du kan ju givetvis förbereda genom att ta upp genomförningshålet i ytterväggen, men då är det ju ett rakt rör, rätt igenom ytterväggen bara.
Jag har ytterrör till pex RiR som är cm 40mm i diameter, om det inte är några böjar på det borde väl det fungera? Det rör sig om ca 2 genomgångar på ca 30-50 cm alternativt om låter röret vara helt ca 3m
 
Med dragtråd ogh max 45 gradersböjar med mjuk radie så klarar du lätt 2 böjar och en raksträcka
Om en firma gör detta så kan de fixa anslutningar i efterhand. Så röret behöver inte vara så stort. Men det behöver vara styvt. Tex pemslang.
För isoleringen av rörens skull så är det lämpligt att lägga 2 slangar.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Med dragtråd ogh max 45 gradersböjar med mjuk radie så klarar du lätt 2 böjar och en raksträcka
Om en firma gör detta så kan de fixa anslutningar i efterhand. Så röret behöver inte vara så stort. Men det behöver vara styvt. Tex pemslang.
För isoleringen av rörens skull så är det lämpligt att lägga 2 slangar.
Behöver egentligen ingen böj alls, det är bara rakt igenom en fd yttervägg sen ca 2 m Vindsutrymme och sen igenom den nya ytterväggen
 
N noone70 skrev:
Behöver egentligen ingen böj alls, det är bara rakt igenom en fd yttervägg sen ca 2 m Vindsutrymme och sen igenom den nya ytterväggen
Det är inga problem alls.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Även om det är isolerade 1/4 - 3/8 rör så kan det bli väldigt tajt då kondensslangen och kabel ska följa med i röret på 40mm
 
C Comfort Thomas skrev:
Även om det är isolerade 1/4 - 3/8 rör så kan det bli väldigt tajt då kondensslangen och kabel ska följa med i röret på 40mm
Kan man dra dem separata rör eller måste det vara samma?
(Har typ massor av extra rör)
 
Kan du inte bara ta ett grövre rör ?

Men visst kan du lägga fler 40mm rör bredvid varandra rent tekniskt.
Kolla vad din tilltänkta installatör har för synpunkter
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Kan du inte bara ta ett grövre rör ?

Men visst kan du lägga fler 40mm rör bredvid varandra rent tekniskt.
Kolla vad din tilltänkta installatör har för synpunkter
Jo, det är klar jag kan det. Nu råkade jag ha sådana här rör liggandes och jag tänkte att de gör bättre nytta där än på ÅVC :)
 
A
med den längden till yttervägg måste du dessutom ha fall på dränledningen om du inte sätter dit en pump.
hur eller hur blir installationen krångligare med extra rör runt om, det behöver ju bli snyggt åt båda hållen
normalt är ju håltagningen bakom innedelen ett 65-73mm runt hål nu skall du ersätta detta med två 40mm slangar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.