Hej,

Vet att det finns många duktiga här gällande elinstallation. Jag ska kontakta elektriker men innan dess vill jag gärna veta så mycket som möjligt, inte mist för att det är lärorikt.

Funderar på om det är för klena kablar in till proppskåpet i garaget. Kablarna in går inte heller enkelt att byta då det är en jordkabel nedgrävd och inget kabelrör.

Har som ambition att kunna köra lite trefasmaskiner i mitt garage, kikade i proppskåpet och såg att inkommande kablar har 2,5mm2 kabelarea. Proppskåpet är avssäkrat med 16A i i huvudproppskåpet. Avstånd mellan huset och garaget är ca 15m.

Visserligen är väl 2,5 ok för 16A, men inte är det väl det för inkommande kabel? Känns som att det fuskats när man gjorde det på 70-talet? Det som fick mig att haja till var hur klena de såg ut jämfört med kablarna som går till varje grupp i skåpet.

Vad säger ni?

En följdfråga är: visst ser det ut som att nolla och jord är ihopkopplade, kan man göra så eller betyder det att det inte finns någon skyddsjord in, utan endast 3 faser och en nolla?
 
  • Äldre proppskåp med säkringar och kablar upplyfta i diskussionsinlägg om potentiell underdimensionering och jordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är avsäkrat med 16A är det normalt inga problem med 2,5 mm². Nolla och jord går i en gemensam ledare kallad PEN-ledare. (Protective Earth Neutral). Det kallar man för 4-ledarsystem till skillnad från 5-ledarsystem när jorden och nollan är separerade. Enligt dagens regler måste en PEN-ledare vara minst 10 mm². Alltså skulle din central inte vara ok om den installerades idag. Men det gällde andra regler på 70-talet. Och eftersom det var ok när den installerades så får det fortfarande vara så. Om allt är i bra skick behöver du inte ändra något.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Sen beror det på vad du har för nätvärde vad gäller förimpedans och kortslutningström
Även längd på kabeln spelar in
Man får räkna på det så ser man om det är ok
Beroende på förläggningssätt så kan en 2,5 mm2 kabel ha större nominellt strömvärde än 16 A
Min matning till mitt förråd är tagen från utgåående plintar i mätarskåpet och arean är 2,5 mm2
Jag har god marginal så det är inga problem
Men det behövs räknas på för att man ska vara säker på det
 
Jag vill poängtera Avemo's sista mening - om kabeln är i gott skick. Den är ju minst 30 år gammal då kravet på 10 mm² PEN infördes 1994. Åtminstone jag skulle vara lite nervös över att belasta den kabeln hårt med enfasmaskiner, men om det huvudsakligen är trefasmaskiner så går det bättre. Med rätt instrument kan man mäta isolation mot jord och PEN-resistans som kan fånga upp ifall den är skadad. Som komplement kan man se över möjligheterna till en skyddsutjämning i garaget.
 
Som sagt, ser rätt OK ut på bilden.

Det man möjligen kan fundera över är hur garaget matas ifrån huvudcentralen. OM det finns en jordfelsbrytare i huvudcentralen, så bör säkringarna till garaget vara kopplade "utanför" jordfelsbrytaren där. Det är dock inte helt ovanligt att sådant görs fel. I så fall har du en grov felkoppling.

Garaget är inte skyddat av jordfelsbrytare iom. att det matas 4 trådigt.
 
Tack allesammans, va många bra svar!

Några följdfrågor i ordning efter era svar.
Förimpedans och kortslutningsström, är det något en elektriker vanligtvis kan ta reda på på plats?
Försläggningssätt, jag gissar att om kabeln ligger direkt i mark är kylningen bättre? Och därmed kan belastas hårdare?
Varför är det värre att belasta den med enfasmaskiner? Specen på de 3-fasmaskiner jag ska köra (svarv och pelarborr) är på 1,5HP 2,7A 380V och för svarven 2HP 2.7A 500V (denna är dock ombyygd med elskåp av tidigare ägare, så gissar att det är 380V och högre ström?
Det finns inga jordfelsbrytare i huvudcentralen, att få in jordfelsbrytare både till huset och garaget är något vi gärna vill få till. kommer det vara kört för garaget då det endast är ett fyrledarkabel mellan huvudcentral och garage? Har ingen aning om vad det är som går in till huvudcentralen. Hur gör man annars, gräver ner en jordplatta i gräsmattan så man kan separera nolla och jord?
 
Om du ber om att de ska dimensionera kabeln så kanske de skickar en person med med instrument och kunskap. Kabeln är ju befintlig så man bör kunna anta att den är korrekt dimensionerad. Det finns också god chans att man kan dra från höften utifrån var ni bor och längden på kabeln. Men det får inte vara en vild gissning... Men den längd och säkring du har på kabeln krävs riktigt usla förhållande som att du bor långt ute på landet med svagt elnät och en lång huvudledning mellan mätarskåp och hus.

Enfasmaskiner belastar nollan, dvs din PEN. Om PEN glappar i nån anslutning eller går av blir det farligt. Det är svårt att ange en risknivå här, vi har bl.a ingen aning om kabelns skick. Det är också något du kan be en kunnig elektriker bedöma och mäta. Men du har ju haft det så där länge utan märkbara problem som högt spänningsfall etc?

Det går fint att komplettera denna elcentral i garaget med en JFB bredvid. Det bör gå lika bra i huset. I huset krävs dock att kabeln till garaget kopplas in före dess JFB. Det bör inte vara några praktiska problem bara det finns plats för en liten låda bredvid.
 
Mina föräldrar har draget likadant och ung lika långt ut till garage/uthus. Där har det svetsats och körts kompressorer hur mycket som helst utan problem. Kanske inte allt samtidigt men jag har inte ens nå minne av nå säkringar som gått så det fungerar antagligen utmärkt till hobbybehov .
 
Ja fast nu gör du antagandet att TS har samma förhållanden som du, inklusive skicket på anläggningen.
 
jag berättar bara hur det kan se ut i liknande situationer och det jag menade var mest det där vad man tror saker klarar och inte. Ibland resonerar ju folk ungefär som att det egentligen bör vara 63A till allt de behöver när de i själva verket skulle klara sig utmärkt med tex 16A och 2.5 kvadrat. Om ts anläggning är felaktig eller undermålig lämnar jag helt därhän, det vet jag inget om.
 
inlägg nr # 7
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kabeln är ju befintlig så man bör kunna anta att den är korrekt
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja fast nu gör du antagandet
varför då att säga något om antagande i Stefan1972ans inlägg nr # 8
 
Jag värderade helt enkelt slutsatsen av dessa antaganden olika. Antaganden får man väl alltid göra och heller ingenting konstigt med att bemöta dem?
 
Tack för alla svar igen, det känns hoppfullt att jag kommer få till det. Nu har jag lite mer kött på benen när jag ska ringa elektrikern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.