Undrar om nån varit med om nåt liknande. Vår fastighet är ansluten till stadsnätet, här ägs det av Open Universe.
Vi har valt Boxer som leverantör av internet. Vi har ingenting annat, som tex tv eller ip-telefoni.

Utrustning:
En router (Techniucolour). Routern är kopplad i en mediaomvandlare från Open Universe (installerade fibern) Mitt lokala lan består av en Apple-TV, 2 iphones, en ipad, en Raspberry pi, en Vera, en Philips Hue, en Sensibo, en SamsungTV, en laptop och stationär PC. Samtliga enheter fasta IP-adresser tilldelade i routern. Har funkat utmärkt i flera år. Den enda enhet som kan tänkas begära en ny extern ip är alltså routern. Hue-enheten arbetar mot Philips molntjänst (begär ingen egen extern ip). Har en servertjänst på Rpi:n som uppdaterar DuckDNS, fast den tjänsten begär aldrig en ny IP, den rapporterar bara befintlig.

För några veckor sedan slutade vårt internet fungera
Jag änmäler till Boxer som säger att de ska felsöka. Inget händer.

Efter en vecka utan hjälp från Boxer ringer jag Open Universe, de säger att Boxer stängt ner vår ip-tilldelning. De kan tydligen se det eftersom de äger nätet.
Kan säga att jag är hyfsat arg vid det här laget. Ringer och säger upp Boxer, kräver att det ska ske omgående eftersom de inte levererar, visst säger de, du kommer få ett mail, det tar en halvtimme, sen kan du byta.
det kommer ett mail, ringer ny leverantör men det går inte ansluta, boxer har låst min port, ingen annan leverantör kan koppla på.
Även Boxer erkänner att det stängt av, anledningen är att jag har orimligt många ip-förfrågningar(???)
Varför säger de inget utan bara klipper uppkopplingen?
Moment 22 nu, kan inte lämna Boxer och kan inte koppla på nån annan.

Kan nån förklarar varför de agerar så här?

Idag har jag bestridit de fakturor som ligger, förfaller om ca en vecka.

Fortsättning följer....
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vad menas med orimligt många ip förfrågningar?
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Ingen aning vad som kan anses vara många förfrågningar, och de vägrar förklara
 
Det låter som skitsnack från deras sida.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vad händer om du kör en dator direkt i mediaomvandlarens nätverskuttag istället för routern?
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Ingen skillnad, det var det första jag testade :)
 
Vad har du för mediaomvandlare? Det kanske går att reseta den så maclåsningen försvinner. Fick göra så hos en kund när de bytte till Bahnhof från Telia.
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
Har gjort reset på mediaomvandlaren (inteno XG6846).
När jag har en laptop direktkopplad kan jag begära ny ip, får då xx.xxx.xxx.106 tex, nästa gång 108, sen 110 sen 112 på slutet. Sen tillbaka till 106, ingen av dem fungerar, helt dött
 
Låter som att du ska kontakta stadsnätsägaren igen. Rimligen är själva portbokningssystemet deras.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
S SBTJohansson skrev:
Ingen aning vad som kan anses vara många förfrågningar, och de vägrar förklara
Vet inte heller, men om supporten hade svarat tex 100 så hade det väl ändå inte hjälpt dig?

Kanske har du fått ut IP-adresser som din router inte använder och då hamnar i karantän (innan de kan återanvändas av någon annan) så operatörens adresser riskerar ta slut eller så överbelastar du deras DHCP-server med adressförfrågningar så de stänger ner ”din port”. Din router får ju inte riskera att spamma opetatörens nät så andra kunder får driftstörningar.

Normalt räcker det med en förfrågan och ett svar med en tilldelning av IP. Tilldelning är bara ett lån en viss tid. När lånetiden löper ut frågar din router om du får låna adressen en stund till.
Om det nu är något fel så din router inte får något svar så skickar den en förfrågan till efter tex 2 sekunder om och om igen till den får svar eller ger upp. Nu verkar ju operatören stäng av dig...

Det kan ju finnas många orsaker. Allt från dålig kontakt, någon dålig fibersvets, inställningar i mediaomvandlaren, eller att operatörens DHCP och din router inte funkar ihop.
Om signalmottagningen i din mediaomvandlare är dålig kan ju alla förfrågningar gå iväg, men du får inte svaren.

Du har pratat med både boxer och nätägaren men ingen verkar ha felsökt?
Att prata med support kan ibland vara som att prata med en bandspelare (om någon minns) eller talsvarsmaskin som inte hör vad man säger. De har sina manus att följa och deras jobb är att vara ett filter för teknikerna som har mycket att göra:oops:

Om felet ligger i din fiberanslutning och finns kvar kanske det inte går att aktivera ett nytt abonnemang hos en annan operatör? Internet kommer iaf inte att funka.:thinking:

S SBTJohansson skrev:
Ingen skillnad, det var det första jag testade :)
Är din port ”avstängd” så då måste du ju ringa till Boxer och be dem aktivera den och din DHCP igen. Är din port avstäng händer det ju inget.

Om man kopplar bort routern och kopplar in en PC direkt i mediaomvandlaren och det ändå inte fungerar brukar supporten acceptera att det är ett problem de ska fixa.
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
S SBTJohansson skrev:
Har gjort reset på mediaomvandlaren (inteno XG6846).
När jag har en laptop direktkopplad kan jag begära ny ip, får då xx.xxx.xxx.106 tex, nästa gång 108, sen 110 sen 112 på slutet. Sen tillbaka till 106, ingen av dem fungerar, helt dött
Nu tycks du få IPadress, fast nu har du väl ingen operatör? Byter den adress själv eller för att du kopplar in/ur?

Jag skulle letat reda på IP till router och DNS och pingat dessa för att testa operatörens nät.Sen plingat tex 8.8.8.8 Googles DNS ute på internet.
Starta CMD kör
> ping -n 10 -l 1500 xx.xxx.xxx.1
 
Man får oftast någon form av adress även om abonnemangen inte är aktiva.
Vad boxer menar med "ipförförfrågningar" behöver inte ha någon med dhcp och tilldelning av adress utan lika gärna trafiken utåt.
En upprepad förfågan om ip adress tilldelad via dhcp belastar inte andra operatörer eller det egna nätet.


Dom måste klargöra vad dom menar.
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
TS har sagt upp sitt abonnemang hos Boxer så då är IP-adressdelen historia.

Om du har fått en bekräftelse på att ditt abonnemang är uppsagt hos Boxer så tar du kontakt Open Universe och ger dem informationen och att det inte längre finns ett avtal med Boxer, ev. kopia till dem.
I öppna nät så hyr tjänsteleverantörerna och det måste administrativt hanteras att din anslutning inte längre nyttjas av en tjänsteleverantör i detta fallet Boxer.
Alternativt att du kan få motsvarande hjälp av den tjänsteleverantör som du vill teckna avtal med så att Boxers låsning tas bort.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Efter en vecka utan att nån ens börjat titta på det sade jag upp abonnemanget, villkoret var att jag skulle kunna byta direkt, det var inga problem sa Boxer, vänta tills du får mailet, tar ca 30 minuter, sen kan du byta. Problemet är enl Open Universe att de inte släpper porten.
Open Universe säger också att Boxer kan göra detta i portalen mot OU, det tar 10 minuter enl. OU.

Boxer lovade uttryckligen att jag inte skulle vara bunden under uppsägningstiden (1 månad) pga av allt strul, de ljög.
Nu struntar de i felsökning (kravställande jobbig kund) samt har låst min port till mitten April.
De har alltså, oberoende av varandra bekräftat att ip-tilldelningen är avstängd. Både Open Universe och Telenor (Telenor äger OU) och Boxer.
 
M merbanan skrev:
Låter som att du ska kontakta stadsnätsägaren igen. Rimligen är själva portbokningssystemet deras.
Open Universe kan ta bort portlåsningen, men det är olagligt utan Boxers medgivande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.