Räcker det att ställa skåpen på limträskiva och direkt på hjulen?

  • Jajemen, bara att smäcka ihop något raskt

    2 Röster 100,0%
  • Det gaur aldrig! Kolfiberförstärkt stomme är ett skall krav!

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    2
jag fyndade tre 40cm bänkskåp på blocket för en spottstyver. De är bra kvalité och fina lådor med fullutdrag.
720mm höga.
Sen har jag lite tente hjul som bygger 70mm. De ska hantera 80kg statiskt och 40kg dynamiskt per hjul. Borde förhoppningsvis räcka.

Min plan är att sätta samman två eller tre av skåpen och ha en sk "torsion box" ovanpå med hålskiva ala MFT. Även ena sidan hade varit bra att ha MFT på så att jag kan spänna stora saker verktikalt.
Runt sargen på torsionboxen har jag tänkt fräsa T-spår för festooltvingar som Ola C gör i sina jiggar.
Vidare tänkte jag ha en bordsförlängning som kan fällas upp för att göra arbetsytan större.

Nog om planen och vidare till funderingen.

skåpen är 720mm höga, hjulen 70 och jag vill ha en arbetshöjd på ca 900-950mm. Torsionboxen blir ca 100 (beroende på hur tjock undersidan är). Det går alltså att sätta hjulen på en limträskiva och ställa skåpen på detta och bygga vidare i lugn och ro.

Tror ni att det blir en tillräckligt styv lösning eller behöver jag omfatta skåpen med vertikala stöttor (bygga in skåpen i en stomme).
 
Tror du kommer behöva hjul på mitten också samt (givetvis) skruva ihop stommarna med varandra. Har du slätt golv i verkstan så alla hjulen är i marken samtidigt och skåpen inte vill luta borde det räcka bra. Jag hade en mft-ö byggd på fyra köksskåpsstommar och med mitt verkstadsgolv som lutar ner mot brunnen i mitten blev det aldrig bra.
 
  • Gilla
Ivar Nelson
  • Laddar…
Hej Ivar!

Här har du en länk till mitt bygge för några år sedan.

https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-nytt-stoerre-mft-bord.313020/

Jag skruvade ihop en ram av 2" X 4" liggande som skåpen monterades på. Hjulen köpte jag hos ClasOlle och dom tål 75kg bromsat som obromsat. Som avlastning har jag 2 hjul i mitten under skåpen.
Jag satte låsbara hjul i hörnen men i och med att min bänk blev så stor och tung har jag aldrig behövt låsa dom.
Vill du ha mer information är det bara att höra av sig.

Dag

Bromsat dubbelhjul i metall med vit polyuretanhjul för möbler, visas på webbsida med pris och köpknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för era svar. Jag har läst mången tråd om mftstil på arbetsbänkar och din är ett bra exempel tycker jag. Min verkstad är väldigt långsmal så måtten kommer bli 120x60+120x40 ca.
Har en gammal skivas limträ så jag ska prova med hjulen jag redan har (8st)
Kan rekommendera hjul från tente. Inköpta på Harald Nyborg, bra kvalité.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.