Hej. Jag har ganska nyligen köpt ett hus från 1975. Vi hade gamla element som vi har kastat och har nu köpt nya. Jag är rätt duktig hemmafixare som ger mig fan på att klara allt.
El har aldrig varit ett problem först nu. För dessa kablar som kommer från väggen är av gamla färger. Så nu undrar jag hur jag översätter dessa till dagens färger?
 
  • Gamla elkablar i olika färger sticker ut från en öppen vägguttagslåda nära ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tom installationslåda för element utan synliga kablar på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den jordade är självklar :) men det är resten jag undrar
 
Färgerna är ointressanta. Även om dom kan ge en ledtråd så måste man mäta för att vara säker.
 
Och du har bara rivit ut de gamla elementen utan att dokumentera hur det var kopplat, liksom hur svårt kan det va.....
Har du köpt element med rätt spänning eller köpte du de som var snyggast.

Nej, jag kan heller inte hjälpa, bild 1 ger ju inte så mycket information.

Jag har förra veckan varit med och plockat bort 3 kontaktorlådor och en massa kabel kors och tvärs och vi var noggranna att förstå och veta vad kablar och lådor hade för funktion innan vi klippte.
Protte
 
N3NN3 N3NN3 skrev:
Den jordade är självklar :) men det är resten jag undrar
Nja, det är ett farligt antagande då inte ens gröngul är självklar även om den borde vara det. Gröngul får bara användas till jord, men det betyder inte att så faktiskt är fallet här. Någon kan lika gärna ha tagit första bästa färg på kabeln och kopplat in till något annat än jord fast det inte är tillåtet. Så mäta är enda sättet att få veta säkert
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Dom där färgerna är inte någon gammaldags standard, jag använder dom varje dag. Vad vill ditt nya element ha för för spänning?
Samt att även om alla trådar vore av gammaldags nyans så ska du alltid mäta dig fram.
 
tommib
H hjulia skrev:
Nja, det är ett farligt antagande då inte ens gröngul är självklar även om den borde vara det. Gröngul får bara användas till jord, men det betyder inte att så faktiskt är fallet här. Någon kan lika gärna ha tagit första bästa färg på kabeln och kopplat in till något annat än jord fast det inte är tillåtet. Så mäta är enda sättet att få veta säkert
Det är till och med så att folk har dött på grund av sådana misstag.

Att mäta är att veta. Färgerna är helt normala, möjligen kunde vit varit ersatt med grå i en installation gjord idag.

Vad är de nya elementen för sort? Vilken sort var de gamla? Det finns elradiatorer för 230 V och för 400 V. Jag gissar att det i ett hus från 1975 med direktverkande el satt 400 V radiatorer på en särskilt avsedd radiatorslinga med trefas och kanske en nolla (men troligen inte).
 
  • Gilla
hjulia
  • Laddar…
Gissningsvis har du tre faser som kommer in i dosan och två av dessa var kopplade till elementet och det ser ut som två skickas vidare till nästa element varav den ena inte gick till detta elementet.

Den nya dosan vill ha kablarna anslutna i fasföljd, 1&2, övriga pinnar är för master/slav styrning. Oanvänd fas skarvas i plinten.

Du behöver alltså mäta och kolla fasföljd, och givetvis kolla att det är rätt grejer för 400V vilket jag antagit att du har.
 
Nu sitter ju grön/gul mot metallhöljet så man får väl nästan tro att det är korrekt. MEN, mät, mät, mät. Annars vet du inte.

Jag skulle dock försöka ta reda på hur det VAR kopplat. Har ni 20 element i huset så är de fördelade på de olika faserna så lasten ska vara fördelad.
 
T
Jag är liberal när det gäller att låta andra än auktoriserade elektriker koppla in saker, så länge det är hyfsat enkelt och man vet vad man gör. I det här fallet verkar det dock inte vara så, så jag tycker TS ska ringa en elektriker.

Visst, man kan alltid lära sig nya saker, men frågeställningen och förarbetet tyder på att det saknas en grundinsikt om elarbete som borde vara ett minimikrav för "hempulande".

Första fråga är t ex varför du ens ska byta plåtdosan.
 
Plåtdosan ska bytas för att den medföljande anslutningsledningen ska passa. Det är betydligt enklare och helt rätt att byta dosa i stället för att "modda" den nya anslutningsledningen.
Och angående baskunskaper kanske en titt i spegeln ;)
 
T
E elmont skrev:
Plåtdosan ska bytas för att den medföljande anslutningsledningen ska passa. Det är betydligt enklare och helt rätt att byta dosa i stället för att "modda" den nya anslutningsledningen.
Och angående baskunskaper kanske en titt i spegeln ;)
Jag kan ha fel, men jag har för mig att elementen levereras utan ansluten stickpropp och att den istället följer med kopplingboxen. Så "modda" är väl att ta i. (Det betyder förstås inte att det inte finns andra fördelar med att byta.)
 
På bilden i #1 så ser man den nya anslutningsdosan med uttag för att ansluta elementet.
 
T
Ja, och här är en bild på stickproppen. Hur anser du att man "moddar" anslutningskabeln om man skruvar in den i en gammal sockerbit istället för en ny stickpropp? Eller menar du att det följer med en monterad stickpropp med elementet?


Eluttag och förpackning på en yta med brunt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En vit stickpropp från Gnosjö Klimatprodukter AB med anslutningsinformation och schema tryckt på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt följer dosa och stickpropp monterad på anslutningssladden till elementet med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.