Ska bygga blomlåda modell större. Är skapligt trött på tryckt virke, vill inte heller vänta ett år på att kunna måla det.

Har ett gäng 70x45-reglar liggandes och tänkte utgå från det. Hur behandlar jag dessa på bästa sätt för att få rimligt lång livslängd. Klarar dom sig 10 år så är jag nöjd.

Kommer klä lådorna på insidan men vill ändå inte ha något giftigt. Färgen ska vara svart eller väldigt mörkt grå.

Tips?

3D-modell av en stor blomlåda i trä med en person som står bredvid för skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fredrik_pe
  • Laddar…
Kanske tjära som du värmer in ?
Helt ogiftig är den ju dock inte, men bättre än spillolja i alla fall :D
 
Ja jag funderade på tjära, men om möjligt så hade jag gärna sluppit arbetet, minns hur vi tjärade båten när jag var liten och insatsen som krävdes.

Funderar även på Falu Rödfärg Svart, ger den något skydd eller är den rent estetisk?
 
Falu rödfärg är mest estetisk.

Jag skulle rekommendera roslagsmahogny med kimrök eller järnoxidsvart om man inte gillar den bruna färgen.

Blandningen blir i mitt tycke lättmålad.

/ATW
 
Garderobssnickarn
Går i samma funderingar, jag funderar på om man kan göra en inre ”låda” i armeringsjärn som sitter med lite läkt ut från ”fasaden” så att man går en luftspalt mellan jord och trä. Sen har man markduk innerst för att stoppa gjorden att åka i genom nätet.
Alltså om man börjar innifrån:
1.Markduk
2.Ameringsnät
3.Någon form av distans
4.Och ytterst själva lådan i trä.

men det kanske är alldeles för overkill.

så om det dyker upp något smart tips i tråden här blir jag superglad!
 
  • Gilla
Dofu
  • Laddar…
Falu rödfärg är väl mesta att betrakta som en kulör. Den innehåller järnvitriol som skyddar mot svamp. Annars knappt något skydd.

Jag har sett odlingslådor klädda med platonmatta invändigt. Skall det hålla i 10 år tror jag att du inte kan ha jorden direkt emot trä.
 
  • Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
Klä insidan i platonmatta så får du luft mellan jord och trä
 
Så obehandlade reglar, målade i falu rödfärg svart (för färgen) med platonmatta mellan trä och jord skulle alltså fungera?
 
Jag grävde ur ett par av mina första odlingslådor för ett par veckor sedan. Pallkragarna har stått ute fyllda med jord sedan 2013 och var nu helt ruttna. Om du använder 45x70 så är det tjockare virke än i pallkragarna. Har du dessutom platonmatta så kommer träet att vara mycket torrare. Det kan troligen fungera i 10 år på ditt sätt om det fungerade i 7 år för mig med oskyddade pallkragar. Kanske ännu längre också om du lyckas isolera trä från jord ordentligt på alla kanter.
 
dd88 dd88 skrev:
Ska bygga blomlåda modell större. Är skapligt trött på tryckt virke, vill inte heller vänta ett år på att kunna måla det.

Har ett gäng 70x45-reglar liggandes och tänkte utgå från det. Hur behandlar jag dessa på bästa sätt för att få rimligt lång livslängd. Klarar dom sig 10 år så är jag nöjd.

Kommer klä lådorna på insidan men vill ändå inte ha något giftigt. Färgen ska vara svart eller väldigt mörkt grå.

Tips?

[bild]
Om det ser ut som på bilden så kan du ta en platon och göra den som en låda, går bra att värma med en hårtork för att vika i hörnen, tänk på att få ett hål i botten som vatten kan rinna bort ur, det slutar inte att regna i dina lådor. ett lite tips kan vara att göra hålet på sidan ca 5 cm upp ( beroende på totala djupet på lådan ) Då finns det en vattenreserv i botten som växterna dricker av
 
  • Gilla
Palle Strömstad
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om det ser ut som på bilden så kan du ta en platon och göra den som en låda, går bra att värma med en hårtork för att vika i hörnen, tänk på att få ett hål i botten som vatten kan rinna bort ur, det slutar inte att regna i dina lådor. ett lite tips kan vara att göra hålet på sidan ca 5 cm upp ( beroende på totala djupet på lådan ) Då finns det en vattenreserv i botten som växterna dricker av
Som det ser ut just nu så kommer vi bara ha odling i nedersta lådan, tänker att man täcker insidorna med platon och lägger markduk i botten, är gräsmatta där idag (stolparna ska sluta under de liggande reglarna, hann inte redigera innan jag la upp bilden).

I de övriga tänkte vi odla i kruka, som vi först omringar med leka och sen någon snygg sten överst. Där tror jag inte att vi behöver klä lådan på insidan.
 
  • Gilla
Blundgren
  • Laddar…
Att ställa blomkrukor rakt ner i botten på trä är inte bra , trät ruttnar under krukor/fat , lägg gärna något oorganiskt under så det luftar, sen skulle jag nog göra lite land i andra där med, tex.sätta rädisor som växer fort, vanlig dill och krondill till kräftorna, inga storväxande eller utrymmeskrävande saker. Det skulle bli perfekt i höjd för att skörda
 
Falu svartfärg varken skyddar eller verkar hålla. Måste måla på ytterligare lager på mina pallkragar (obehandlat) redan efter 1 år. Men det blir snyggt!
 
Har kommit en bit med bygget, hoppas vara klar i veckan.

Pågående trädäcksbygge med träramar och plankor, delvis klart, med trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg ett tips på Instagram om en olja från Jotun som kunde läggas på färskt nytryckt virke, någon som testat?

Burk med Jotun TREBITT Oljelasyr för träbehandling visad på webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske lite sent svar, men jag har använt Trebitt till en stor pergola med nytryckt virke i fjol. Blev hur fint som helst! Fäste bra och jag ser på en av stolparna att lite impregneringsvätska trängt ut så oljelasyren verkar inte stänga inne nån fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.