Någon som kan detta med laddomat 21-100 från termoventiler..

För mitt problem är att efter pannan har fyllt tankarna till rätt temp o pannan stänger ner, så fortsätter laddomaten ladda över till tankar o cirkulera tillbaka, vilket säkert är rätt då den kör ut den sista värmen ur pannan.. Men så håller den på länge, även att det inte finns mer värme i pannan.. Så resultatet blir ju att den cirkulera runt mitt varma vatten i pannan ända tills termostaten stänger vilket den gör vid 63 grader, men har ju 80 grader i tankarna.. Så pannan kyler ju ner mitt vatten.. Jag vill ju att laddomaten stänger typ 5 - 10 min efter pannan stängt ner... Hoppas jag kunde förklara så ni förstår
Brännaren är en Biocomfort med äldre version av box..
 
S
Var sitter termostaten som startar och stoppar laddomatens pump?
 
S Stegatorparn skrev:
Var sitter termostaten som startar och stoppar laddomatens pump?

Jag vet inte riktigt vad som styr laddomaten, men måste väl nästan vara boxen till brännaren..
 
Finns kanske en inställning i boxen som styr tiden på laddomaten efter den stängt ner..
 
S
Såg i en annan tråd att du hade sänkt laddomatens termostat från 75° till 62°.
Där har du problemet/lösningen.
Sätt tillbaka termostaten på 75°-80°, så går laddningspumpen medan brännaren går och stoppar när pannan har samma temperatur som tankarna eller du kanske menar termostaten i laddomaten?
Då måste du lista ut vad som styr pumpen. Följ kabeln och se vart den tar vägen.
 
S Stegatorparn skrev:
Såg i en annan tråd att du hade sänkt laddomatens termostat från 75° till 62°.
Där har du problemet/lösningen.
Sätt tillbaka termostaten på 75°-80°, så går laddningspumpen medan brännaren går och stoppar när pannan har samma temperatur som tankarna eller du kanske menar termostaten i laddomaten?
Då måste du lista ut vad som styr pumpen. Följ kabeln och se vart den tar vägen.

Den går in i boxen, så där lär väl säkert vara någon inställning som man kan justera tiden på laddomaten efter pannan stängts av.. Få gå ner o kika lite, för är massa inställningar..
 
S
Under menyn Temperatur, finns det eventuellt en inställning som heter stopp temp pump.
Testa att sätta den på 80°.
 
  • Gilla
Prästens
  • Laddar…
S Stegatorparn skrev:
Under menyn Temperatur, finns det eventuellt en inställning som heter stopp temp pump.
Testa att sätta den på 80°.
Panntemp är ju inställd på 65 grader temp diff 15 grader

stopp temp pump 75 grader..

Så är den inställd nu...
Fortfarande 62 graders termostat i laddomaten, tror det va 72 graders original.. Ska jag byta tillbaka?
 
  • Digital display med temperaturinställningar för en panna, visar 65 graders panntemperatur och andra värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Nej, byt inte tillbaka till 72° termostat i Laddomaten. Laddningen börjar tidigare och du får ju 80° i tankarna vilket är tillräckligt.
Inställningarna ser bra ut.
Med dina inställningar borde laddningspumpen stängas av vid 75° och frågan blir varför den inte gör det?
Kan den styras av annan termostat i pannan eller en rökgastermostat i rökkanalen?
 
Jag satte upp den till 80 i boxen, då stannade laddomaten direkt.. Så det verkade funka bättre..
Jag har ju rökgasgivare i kanalen med, så den kan ju helt klart läsas av den med, dock är den ju ganska låg typ 100grader efter en 10 min efter den stängt ner..
 
  • Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
Prästens Prästens skrev:
Jag satte upp den till 80 i boxen, då stannade laddomaten direkt
Om du bara har en stor glödbädd i pannan så finns ingen hög rökgastemp och är då pumpen kopplad över tempen på rökgaserna så kan den koka, bäst är alltid att laddpumpen startar/stoppar på tempen i topp på pannan
 
S
Nu har ju TS pelletsbrännare så problemet lär inte existera.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S Stegatorparn skrev:
Nu har ju TS pelletsbrännare så problemet lär inte existera.
:worried::worried::worried::worried:
 
Även glöd brinner med lufttillförsel och medför varma rökgaser. Så om rökgastermostaten är monterad vettigt och rätt inställd går pumpen så länge det finns värme att leverera. På en pelletspanna kör man lämpligen pumpen när brännaren går.
 
  • Gilla
Prästens och 1 till
  • Laddar…
S
Rökgasgivaren i TS brännarstyrning har ingen styrande funktion utan är enbart registrerande.
 
  • Gilla
Prästens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.