När man duschar i vårt ena badrum, så kommer det vatten på dörrkarmen. Och i det andra badrummet, så finns ett fönster rakt ovanför badkaret, och då blir fönsterkarmen blöt när man duschar där.

Har ni några idéer om:

1. Vad ska man göra åt själva karmen? Färgen har börjat lossna/spricka. Är det bara att måla över? Ska man ha någon speciell färg?

2. Finns det någon snygg och praktisk lösning på problemen i de båda badrummen? Det enda jag själv kommer på är att sätta in duschkabin i det ena badrummet och att ha något skydd framför fönstret, tex ett litet duschdraperi framför fönstret i det andra badrummet. Bättre/roligare/snyggare idéer mottages tacksamt.
 
Skickar upp frågan lite...

Och passar på att nämna svärfars idé, att lägga ca 1 dm glasmosaik närmast dörrkarmen, för att skydda den. (Själva duschen är på motstående sida. ) Vad tror ni om det?

 
Beroende på om du måste kunna se ut eller öppna fönsteret-, och på vad du har för väggmatriel så kan du sätta glasbetong i fönsteröppningen.

Det finns våtrumsfärg!

Hälsningar Per
 
Byt dörrfodret innan du målar. Annars du kanske målar in fukt som redan finns i fodret.
Täta mellan foder och vägg så du inte får in fukt bakom.
 
Jag skulle ersätta fönsterfoder och fönstersmygen med kakel. Trä och vatten är ingen bra kombination.
Det finns dörrfoder som är i plast för badrum, de är inte jätte snygga men du slipper fuktproblem.

En annan lösning är att byta hela fönstret:

Det finns fönster till badrum som är tillverkad i plast.
De tillverkas i Litauen och Turkiet. När jag såg de trodde jag att de var tillverkad i trä.
Dom är billigare än Svenska fönster och av bra kvalitet.
Dessutom går de att öppna både vertikallt och horisontellt. Jag vet inte hur jag kan beskriva det men det går att luta fönstret så att man får en vädringsspringa på överkanten. Det går att öppna de som höger/vänster hängda fönster eller utåt och innåt.
Alla funktioner i samma fönster.
 
Sweli skrev:
Dessutom går de att öppna både vertikallt och horisontellt. Jag vet inte hur jag kan beskriva det men det går att luta fönstret så att man får en vädringsspringa på överkanten.
Det är s.k. Dreh-kipp fönster du menar antar jag. Ser ut såhär:enomic008.jpg
Mig veterligen kan de endast öppnas inåt. ;)
 
Det har du rätt, jag trodde att man kunde öppna de utåt också. Men det är samma fönster som på bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.