I InsidersUnited skrev:
Jag satte ihop en sådan här förra året. Kan bara reka att köpa en byggsats, det tar typ 2-3 dagar att få den vädertät för 2 personer. Då får man dörr, 4 bra fönster etc. Mitt bygge gick totalt med plintgrund, helt inrett med badrum större pentrykök, ytskikt, vvs el på ca 175-180 kkr. (plintarna hade jag redan, så de är inte inräknade, enaste jag köpte till grunden var en skopa grus). Vi grävde bara hål där plintarna skulle ner, att ta bort grässvålen är överkurs, den självdör ändå om något år)

Men då är det inte inräknat mina egna och mina bröders insatta timmar. Alltså i princip bara material. Byggsatsen spontanköpte jag på kampanj på bygghemma för 46 kkr+frakt.

[länk]

Blir det ungefär samma peng att bygga i lösvirke?
 
För mig blev det så. Men det beror på att jag inte räknat egen inlagd tid och att jag har kompis pris på vvs genom min bror. Gissar att om man hamnar på en del till om man måste hyra in dessa. Exvis kostade det 2000 kr att gräva 35 meter rörgrav för avlopp, men det beror ju på att jag gjorde det själv med en hyrd minigrävare på en dag...
 
Vi ska inte ha VA och Avlopp dock. Endast sovplats då vi har stort fint badrum med altandörr in 3 meter i från stugan. Men det här med plintar. Alla säger olika, vad gäller?

Vissa säger gräv en grop och släng i lite grus sen ställ färdig plint och vissa säger köp rör och fyll med grus och betong själv. Då undrar jag lite vad som är bäst där. Finns så många olika varianter...

Hela projektet är att mina föräldrar vill ha em stuga vi oss nu när det är 4 år till pension och första barnbarnet kommer strax. Och dem lägger 5-10.000kr varje besök på hotell/hyra stuga. Så vi gör stommen nu efter deras budget kring 50k men attenfallare är bättre i framtiden än oisolerad friggebod etc. Det är mycket möjligt att skjuter till lite för att isolera osv
 
Utan badrum så kvittar de ju i princip hur mycket de börjar luta. Tror de beror på vad de är för underlag generellt. Leråker brukar ju kräva lite mer plintar. Men jag hade främst tänk på svikten i golvet. Kan man borra och gjuta de själv så kostar de ju inte speciellt mycket att sätta typ 9st 1m plintar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.