Jag kan svara på vad vi betalade för enskilt avlopp (infiltration) i huset vi bygger nu som står klart i maj. Det var ganska exakt 100000kr totalt för avloppet. Vattnet är borrat 80meter men inte fått fakturan för det ännu så vet inte vad de landar på.
 
L Låset skrev:
Hej!
Jag tycker personligen att utgångsläget låter lite tufft, men det kan vara möjligt.
Största faktorn är givetvis vilken lön du har, som står för inkomsten.

Kostnader utöver tomt och hus varierar från kommun till kommun.

Men exempel på vad posterna kan kosta:
Bygglov 45 000
VA 100 000 (kan säkert kosta mer)
Anslutning el 30 000
Anslutning fjärrvärme 60 000 (ni kanske kör med frånluftsvärmepump om ni ska bygga billigast möjligt)
Anslutning fiber 15 000
Kvalitetsansvarig, KA, 20 000
Pantbrev 2 % av lånets storlek. Så 20 000 kr för varje miljon ni lånar.
Byggström 10 000 (kanske mer, har ingen aning om vad det kostar i olika kommuner)

Sen, beroende på tomten osv, så kan markarbetet kosta nästan ingenting, eller otroligt mycket.


Men en fråga nu när det gått ett år sedan tråden startades.
Hur mycket kontantinsats har ni hunnit spara ihop på ett år?
Tack för konkret svar med exempel på kostnader!

Har tyvärr inte lyckats spara så mycket än. Fondandelar fortfarande låsta och nu har de nog minskat ordentligt i värde.
 
T Toogoodtobetrue skrev:
Tack för konkret svar med exempel på kostnader!

Har tyvärr inte lyckats spara så mycket än. Fondandelar fortfarande låsta och nu har de nog minskat ordentligt i värde.
Andelarna kommer att gå upp igen.

Men jag tror inte att nybygge är ett bra sätt att hitta billigt boende.

OM du skall lyckas få en acceptabeel kalkyl, så måste du köpa en billig tomt. Då är den billig för att det är låg efterfrågan i det området. Därmed får du en låg värdering på det färdiga huset, det går då troligen inte att få en värdering som motsvarar byggkostnaden. Och du kommer att behöva en större kontantinsats. Du kan se det som att 10 - 20 % av byggkostnaden är kastad i papperskorgen samma dag som du flyttar in.
 
Kollat på möjligheten att flytta ett hus? Halva Norrland och de flesta kommuner i utfolkningsbygder är fulla av hus ingen vill köpa. Säkert också i närheten av Uppsala.
Du får du ju det du efterfrågar ett nytt gammalt hus. Hitta en passande tomt. Köp ett äldre hus som går flytta, går säkert hitta för 500.000 lägg någon miljon på att flytta och 500.000 på att renovera.
Sedan ska man inte lura sig och tro det blir jättebilligt men det är ju också roligt av andra anledningar! Man kan ju kolla...
 
S Svanteman skrev:
Kollat på möjligheten att flytta ett hus? Halva Norrland och de flesta kommuner i utfolkningsbygder är fulla av hus ingen vill köpa. Säkert också i närheten av Uppsala.
Du får du ju det du efterfrågar ett nytt gammalt hus. Hitta en passande tomt. Köp ett äldre hus som går flytta, går säkert hitta för 500.000 lägg någon miljon på att flytta och 500.000 på att renovera.
Sedan ska man inte lura sig och tro det blir jättebilligt men det är ju också roligt av andra anledningar! Man kan ju kolla...
Nej, inte intressant. För tomtkostnad + 500000 + en miljon + 500000 får jag ju ett nytt Älvsbyhus (tex Lasse för 1,2 miljoner med oinredd övervåning). Hoppas ändå på att lämpligt hus blir till salu på lämplig plats till lämpligt pris i någorlunda rätt tid. Trivs tyvärr inte så bra i hyreshus.
 
Är det orimligt att din partner kommer i arbete? Kan han sanera sina skulder? Om han är hemma - kan han renovera? Det skulle ju underlätta för er ..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Med den stundande ekonomiska utvecklingen kommer det att finnas billiga hus om nåt år eller så.
 
Vill inte vara närgången och snoka i varför maken inte har någon inkomst, men att fixa en inkomst för honom är nog enda sättet att få ihop en rimlig kalkyl. då kan han börja jobba av sina skulder på riktigt, och dina kostnader för honom minskar så att du kan börja spara på riktigt.

Just nu är ju läget extremt svajigt, men det finns ju vissa områden där det går att få tillfälliga jobb på grund av den rådande situationen.
 
elpaco elpaco skrev:
Är det orimligt att din partner kommer i arbete? Kan han sanera sina skulder? Om han är hemma - kan han renovera? Det skulle ju underlätta för er ..
Han är faktiskt i arbete idag (men osäkert om jobbet finns kvar pga corona). Men oavsett arbete eller inte, han kan ju inte stå med på något bolån under överskådlig tid. Och oh no, jag skulle inte vilja sätta honom på något avancerat byggjobb inte.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
useless useless skrev:
Med den stundande ekonomiska utvecklingen kommer det att finnas billiga hus om nåt år eller så.
Vi får väl se. Har tyvärr sett att husen i de billigare områdena snarare ökar i pris när köpkraften minskar. Nu har vi ju valt ett ställe att bosätta oss på och här kommer vi att stanna ett tag för att inte utsätta sonen för ett skolbyte till. Så det får ju bli här vi letar boende och då beror det ju på utbudet här. Jag lade lite tid på att gå igenom slutpriser i området för några år bakåt och jag ser ju dels att det inte säljs många objekt och dels att priserna är låga, så nej jag tror inte att det är ekonomiskt försvarbart att bygga nytt här.
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.