Hej!
Bor i ett tegelhus med lättbetongstomme och ska nu renovera badrummet. Problemet vi har är fönstret som är placerat precis där vi vill ha vår dusch (fanns tidigare ett badkar här istället). Idag har vi en duschkabin men vi vill nu ha en fast dusch med lite mer svängrum. Hur kan vi lösa det med fönstret? Finns det fönster som tål att duschas mot? Vad jag förstått så är tätskiktet knepigt att få till. Vill heller inte ha ett draperi för fönstret och inte glasbetong. Går det att sätta på någon form av öppningsbar "glaslucka" eller något i fönsternischen som sitter tätt med innerväggen? Eller sätta ett fast innerglas i nivå med innerväggen och ett fönster som öppnas utifrån utåt för lätt rengöring? Eller finns det någon genialt snygg och praktisk lösning som någon kan tipsa om? Bifogar en bild av badrummet där kabinen alltså skall ersättas med en fast dusch.

Mvh
Johan
 
  • Ett badrum med en duschkabin framför ett fönster, vid sidan av handfat och spegel, med vita väggar och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har satt ett fast fönster med sexstycken skruvar tänkta med någon aluminium knopp som är skruvad i skriven som håller glaset. Jag köpte allt av glasmästaren som skar till glaset. Lite på insidan mellan kakel och glaset sitter sedan tätningslist så att det i princip är luft tätt. Städar kanske någon gång vartannat år mellan mitt ditskruvade innerglas och fönstret. Fast vitmålat fönster med små rutdelningar i ett kaklat utrymme, installerat med skruvar och tätat med tätningslist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har du för mått från innerhörn till fönster ?
 
Hade exakt samma problem!
Funderade mycket på olika lösningar, men dom flesta lösningar blev bara klumpiga.
Det som sen blev lösningen var att jag beställde en måttbeställd gardin i ett "tyg" som är vattenavisande.
Det "tyget" hittade jag på en lokal firma som håller på med persienner och markiser
Fanns i olika färger, och det blev riktigt bra, sitter i en glidskena ovanför fönstret.
Bara att dra för vid duschning, går ut ca 10cm på varje sida om fönstret, och även under fönstret.
Så det blev helt enkelt som en snygg gardin.... Ett modernt badrum med måttbeställd vattenavvisande gardin framför fönstret och gråa kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Olumuyiwa Falade och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vad har du för mått från innerhörn till fönster ?
Det är ca 6cm större glasruta jmf med fönstret men jag tror man kan ha mkt mindre. Det hela hänger på glaset så kolla med glasmästeriet om minsta avstånd mellan kant och hål vilket böra vara det som slutgiltigt styr.
 
  • Gilla
Krille17
  • Laddar…
C chevan skrev:
Det är ca 6cm större glasruta jmf med fönstret men jag tror man kan ha mkt mindre. Det hela hänger på glaset så kolla med glasmästeriet om minsta avstånd mellan kant och hål vilket böra vara det som slutgiltigt styr.
Var TS jag frågade egentligen :)
 
  • Gilla
chevan
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vad har du för mått från innerhörn till fönster ?
Fönstret är c:a 120cm brett och sitter i princip dikt an mot innerhörnet. Fönstrets gångjärn sitter c:a 2 cm från innerhörnet. Sen hade jag ändå tänkt byta ut fönstret så det går att variera dessa mått lite.
 
Ok ja då är det ju svårare..
Hade ca 40cm så en U-dusch funkade, ena dörren på 40 och andra på 90

Gjorde ett badrum i en sportstuga med samma bekymmer, där satt jag igen halva fönstret och tätskiktade som vanligt, man kunde ändå öppna
 
Tack alla för tipsen! Jag kan som sagt modifiera fönstret lite men att ta bort 40 cm blir för mycket. Gillar idén men glasskivan framför men undrar om jag då ändå inte skulle föredra en skiva som sätts i nischen med ett fönster som öppnas med nyckel från utsidan likt en altandörr. Finns såna fönster över huvud taget?
Sen tycker jag att gardinen blev riktigt bra den med iofs.
 
BirgitS
nino nino skrev:
Ok ja då är det ju svårare..
Hade ca 40cm så en U-dusch funkade, ena dörren på 40 och andra på 90

Gjorde ett badrum i en sportstuga med samma bekymmer, där satt jag igen halva fönstret och tätskiktade som vanligt, man kunde ändå öppna
U-dushar kan även monteras med bägge dörrarna fastsatta på samma vägg.
 
BirgitS BirgitS skrev:
U-dushar kan även monteras med bägge dörrarna fastsatta på samma vägg.
Ja det har du ju rätt i
 
G
J Jörgen Ö skrev:
Hade exakt samma problem!
Funderade mycket på olika lösningar, men dom flesta lösningar blev bara klumpiga.
Det som sen blev lösningen var att jag beställde en måttbeställd gardin i ett "tyg" som är vattenavisande.
Det "tyget" hittade jag på en lokal firma som håller på med persienner och markiser
Fanns i olika färger, och det blev riktigt bra, sitter i en glidskena ovanför fönstret.
Bara att dra för vid duschning, går ut ca 10cm på varje sida om fönstret, och även under fönstret.
Så det blev helt enkelt som en snygg gardin....[bild]

Vi har också detta problem och din lösning var nog tamejfan snyggaste, billigaste och smidigaste lösningen :)
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
G MrGlad8 skrev:
Vi har också detta problem och din lösning var nog tamejfan snyggaste, billigaste och smidigaste lösningen :)
Tackar tackar, tackar tackar :)
Kan säga att badrummet varit i drift i några månader nu, och lösningen fungerar över förväntan!
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Tackar tackar, tackar tackar :)
Kan säga att badrummet varit i drift i några månader nu, och lösningen fungerar över förväntan!
Mycket smart och snyggt! Var har du köpt själva upphängningen av gardinen och är den i aluminium för att klara väta?
 
Det stämmer, lackad aluminium, funkar såhär ett år senare fortf utmärkt! Gardin och upphängning köptes på samma ställe.
 
  • Gilla
hallon02
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.