DN skrev igår om videovisningar och begränsat antal besökare på visningarna. "Försäljningen går hittills bra", men det kan bli lite längre processer. Jo, tjena.
Vad tror panelen om prisutvecklingen det närmaste året?
Själv skulle jag inte köpa något ens i närheten av gamla priser. Med börskrasch och skenande arbetslöshet så blir fallet stort på bostadsmarknaden. Visst, räntan kommer att vara låg, men det lär inte räcka långt.
Var är vi om ett år? Minus 30-40% säger jag.
 
En granne sålde precis till rekordpris och jag funderade på samma sak. Men jag tror inte fallet blir så stort som 30-40%. Iallafall inte i praktiken då de flesta inte har råd att sälja med så stor förlust (man bor alltså kvar så länge man kan istället). Men -10-15% är nog inte orimligt.
 
Det där är en väldigt knivig fråga. Visst jag tror också att vi kommer att se en nedgång på marknaden. Men på kort sikt balanseras det till stor del upp av att färre kommer att vilja sälja. De som säljer de närmaste 2 - 3 månaderna är troligen desperata säljare som av olika anledningar är tvugna att sälja precis just nu. De flesta andra kommer att sitta still i båten ett tag. Det gör att man kanske kan göra de bästa fynden nu i Maj - Juni. Desperata säljare, tveksamma köpare, ger lägre priser.

De som säljer nu under närmaste månaderna har troligen redan bundit upp sig för ex. en nyproducerad lägenhet. Och måste sälja till varje pris.

Sedan är det ju jättesvårt att sia om vi nu har triggat en avgrundsdjup lågkonunktur som kommer att hålla allt nere i flera år, eller om vi kommer tillbaka till "business as usual" under hösten.

Blir detta bara en dipp fram till sommaren, så tror jag att vi får en bra återhämtning under hösten, blir det mer långvarigt, så är det risk att allas marginaler och reserver äts upp. Då finns inte kapital för att få igång verksamheter igen, många blir långvarigt arbetslösa osv. Det sänker marknaden. Men jag tror inte vi ens kan gissa kvalificerat förrän frammåt september oktober.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tror att marknaden kommer bli trögare och att viss nedgång sker men absolut inte så mycket.
 
Jag ska sälja, mäklaren kommer i mitten av nästa månad...
Jag är varken desperat eller har bundit upp mig på nåt nytt.
Det är grabben som ska vidare.
Sälja en och köpa en är planen, allt i juni och juli.
Har ett pris som jag vill ha och ett pris som är +- 0 annars får man hyra ut
 
Har min andra visning idag av huset, är i te o behov av att sälja just nu utan först om ett par år men vi tänkte passa på medans barnen är små.
Får vi inte det sålt så ja då fortsätter vi investera i huset tills vi känner att det är dags igen och försöker då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.