Jag har nu barkat stockarna och ska nu torkas. Är det då bättre att låta dom vara i hela längder eller kapa upp dom i kanske 1 meters längder eller ännu kortare. Jag vill att dom spricker så lite som möjligt.
 
Barka inte, kapa inte och måla ändträt. Det kommer att ta väldigt lång tid att torka trät då, men det minskar antalet sprickor.
 
Du behöver nog täta ändarna.
 
Häfta fast byggplast borde kanske fungera då? Eller blir det för tätt med plast? För ändarna kan jag kapa bort om dom blir lite dålig.

Barkat är redan gjort, för var lite orolig att det skulle börja ruttna annars nu när det inte var kapat i mindre längder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lumberman
  • Laddar…
Måla ändträt med plastfärg eller om du är ekologisk. Vax.
Problemet är att ändarna torkar oerhört lätt och krymper snabbare än stammen.
Om torkningen sker lika blir sprickbildningen mindre.
 
Vanligt trälim funkar bra.
 
Nå sådant hade jag inte tänkt på, tack :)Har både bivax och trälim för utomhus d3 hemma. Benlim kanske inte fungerar, för det har jag ganska mycket av.
 
Redigerat:
Vanligt vitlim skulle jag kört med.
 
Jag barkade en stock igår som är 6 meter lång.
Spelar det någon roll på sikt om jag vitlimmar ändarna nu?
Det ska bli stolpar utomhus som skall tjäras.
Kommer de spricka mer eller bara tidigare om jag inte limmar?
 
Ska de vara utomhus kommer de ju ändå att utsättas för kraftiga fuktvariationer. Då är det ingen ide att försöka undvika att de spricker. Strunta i alla föreslagna insatser.
 
D Daniel 109 skrev:
Ska de vara utomhus kommer de ju ändå att utsättas för kraftiga fuktvariationer. Då är det ingen ide att försöka undvika att de spricker. Strunta i alla föreslagna insatser.
Nja, nog är det bra för en utomhusstolpe att torka långsamt. Det är en konst att få en flaggstång i gran att ha så lite sprickor som möjligt.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.