Har 2 st radiatorer som skall ha 2fas, 380 volt efter vad jag förstår. Dessa har varit inkopplade men oanvända under de sista 10-15 åren. Resten av elen funkar bra när jag kopplade in strömmen, men ingen värme på radiatorerna. Det är framdraget 3-ledare, som även är inkopplad, men vet ej om det är rätt kopplat från början.
 
Återstår bara att mäta.
 
Hej Du kan börja med att dra fram en fyr eller fem ledare istället för en tre ledare. I en tre ledare finns det bara en fas(Svart eller i den nya standarden brun) blå(nollan ) och gul grön (jord).. Faserna i en kabel är Brun,svart och vit.. Dom heter i centralerna och i vissa element L1 L2 L3.. det är så man lägger fasföljden dvs i ditt fall så skall det vara brun, svart, blå och gulgrön i dina radiatorer.. Lycka till och hoppas att du förstår ;D PS.. arbeta inte med strömmen på!!!!!!!!
 
Nejdu, ett 400 v element behöver bara två tåt i alla normala tillämpningar. 2 faser och ingen jord tack vare att dom är dubbelisolerade.
 
De oljefyllda elradiatorerna (400 V) i vårt hus (byggt 1987), har alla anslutning för jord (utöver de två faserna). Några av dem hade börjat läcka och byttes därför ut mot nya (Gnosjö) häromåret. Även dessa hade anslutning för jord.

Hur menar du med "dubbelisolerade"?
 
Det brukar oftast finnas en plint märkt med jordtecken i elementdosan men den har inte kontakt med elementet.
 
Erik_D skrev:
Nejdu, ett 400 v element behöver bara två tåt i alla normala tillämpningar. 2 faser och ingen jord tack vare att dom är dubbelisolerade.
Jag har aldrig sett några 400V element som är dubbelisolerade. Det skulle vara intressant om du kunde ange några fabrikat?
 
Alla nobö radiatorer är dubbelisolerade.
 
Jag har kollat på Nobös hemsida. Deras radiatorer i normalt utförande är dubbelisolerade men inte de som är i förenklat utförande, de skall jordas gäller såväl 230 och 400V utförande.
 
Okej ja kanske generaliserade lite väl mycket. Ja använder nästan bara nobö radiatorer därav mitt svar. Trodde faktist att dom flesta erkända fabrikat hade valt dubbelisolerat utförande. En titt på lvi:s i grossistkataolgen visar dock att så inte är fallet.

 
Var just inne på Nobös website. De har elradiatorer utan vätska. Istället fyllda med härdat glas. Det lät intressant tycker jag. Ingen risk för läckande olja.

Nån erfarenhet av dessa?
 
malmbergs 2-fas är dubbelisolerade. dvs en fyrkant runnt en annan fyrkant är symbolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.