Hej,
Ska gräva ner kabel från huset till nya garaget.
Vilket blir bäst tro?
5x2,5 avsäkrat på 16 i huset eller 5x6 direkt efter huvudsäkringarna.
Sitter idag en nyare central i huset med JFB.
Kommer ha värmepump,billyft,svets mm i garaget.
Det kan nog hända att det behövs 3-fas 16A så funderar nog på att dra en 5x6mm2 parallellt med centralen i huset.
Huvudsäkring är på 20A.
Vilken kabel ska jag köpa om det ska vara 5x6?
/Jimmy
 
5*6 skulle jag rekommendera. Anslutet innan jordfelsbrytaren. Säkring kan man ha om man vill.
 
Ska du dra in vatten och avlopp med? Gött att kunna tvätta av händerna eller spola av bilen, finns oljeavskilljare att sätta i golvbrunn isf. Nätverkskabel och sen sätta en Wi-Fi-puck i garaget så man har bra nätverk om man nu vill greja med något om man ska söka på nätet:)
 
Nej, det finns inte oljeavskiljare att sätta i golvbrunnen. Det är en klart större historia.
 
Använd en kabel av modell N1XV 5g6.
Googla den så får du upp massor med leverantörer. Fördelen med att koppla in den i mätarskåpet om det är ute är att du inte behöver ha in den i huset och inte heller trängas med den inne i elcentralen. Något som är extra bra om man senare vill byta Elcentral. Fördelen med att ha den inne i elcentralen är att du kan lägga den över en säkring. Detta minimerar arbetet som behöver läggas på felsökning/urkoppling om du får ett kabelfel. Dvs det sänker inte hela huset då du bara behöver ta ur säkringen och slå på resten igen!
 
Om man fuskar och installerar avlopp i ett garage är det där en vettig produkt. Om man får ett större oljespill så hamnar inte allt i avloppet i alla fall. Men den avskiljer knappast olja.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Jag har tre brunnar i mitt hus som jag håller på att bygga.
När frågan kom upp om att sätta in brunnarna så fick jag svaret att det godkänns inte.
På frågan varför så fick jag svaret att man gör inte det.
Nästa fråga blev ju då varför inte.
Svaret blev att du bör inte.
Då kunde jag inte låta bli att fråga om det är förbjudet.
Det är inte förbjudet men du bör inte.
Som sagt då jag inte använder det till att byta olja el dylikt så blev där brunnar under bilarna.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
J jkbpower skrev:
5x2,5 avsäkrat på 16 i huset eller 5x6 direkt efter huvudsäkringarna.
Det klart bästa är en kabel som kan anslutas direkt efter mätarsäkringarna. Det finns inga fördelar med extra säkringsled, det bör undvikas.

Då brukar 6 mm² räcka. Men arean behöver kontrolleras mot din förimpedans och längd på ledningen, se Räkna på utlösningsvillkor och Program för utlösningsvillkor | Byggahus.se.

Inkopplingspunkten kan vara mätarskåp eller elcentral, där kabeln får plats. Man ska inte underskatta detta så att det landar i en dålig lösning. Mätarskåpet ska ha plats för en kabel till på utgående plint. Och elcentralen ska ha plats för inkoppling av en grov kabel före huvudbrytaren och lediga platser på PE och N-plintarna.

J jkbpower skrev:
Vilken kabel ska jag köpa om det ska vara 5x6?
EKKJ är den kvalitétsmässigt bästa kabeln för mark IMHO. Den tar några minuter extra att installera, det är allt. N1XV eller ACEFLEX (RV-K) är de mest populära kablarna idag, och är något billigare än EKKJ.
 
Intressant med golvbrunnen. Har tänkt lite på det men har ju just varit detta med oljeavskiljare.får kolla upp det.
Vad gäller kabel får det nog bli som föreslagits.
En 5x6 som kopplas in före huvudbrytaren.
Centralen byttes för ett antal år sen då den gamla inte satt fast ordentligt och såg lite farlig ut.
Trots att vi tyckte vi tog till lite mot innan så börjar der bli fullt med säkringar .
Från början bar det liksom bara säkringar för panna,spis,tvättmaskin och en propp för hela övervåningen resp övervåningen.
Sen fanns ingen JFB trots installerad golvvärme så allt byttes men sen har det tillkommit värmepumpar,en till tvättmaskin,uttag till poolvärme, bastumm så det fylls pp liksom.
Så koppla in före huvudbrytaren och upo med en central i garaget med egen JFB så man inte släcker huset om man joxar med nåt i garaget.
Då ska jag köpa in kabel och börja gräva.
/Jimmy
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Golvbrunnen tog jag med byggnadsnämnden som hänvisade till miljö och hälsa.
Efter många frågor fram och tillbaka så konstaterade dom att det skulle bli för dyrt att kräva oljeavskiljare i ett privat garage som inte skulle användas som ett mekgarage (byta olja)
Inget dom rekommenderar men inget dom kunde förbjuda.
Köra in bilar fulla med snö utan brunn, var ska vattnet ta vägen så fråga på och ge dig inte om dom inte kan hänvisa till ett förbud.
Ta all diskussion på mail och spara så inte ord står mot ord.
 
Det där är inte en oljeavskiljare.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Om du menar markavvattningsrännan så finns det en liten bit (skiljevägg) som gör den till en enklare oljeavskiljare,
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det klart bästa är en kabel som kan anslutas direkt efter mätarsäkringarna. Det finns inga fördelar med extra säkringsled, det bör undvikas.

Då brukar 6 mm² räcka. Men arean behöver kontrolleras mot din förimpedans och längd på ledningen, se Räkna på utlösningsvillkor och Program för utlösningsvillkor | Byggahus.se.

Inkopplingspunkten kan vara mätarskåp eller elcentral, där kabeln får plats. Man ska inte underskatta detta så att det landar i en dålig lösning. Mätarskåpet ska ha plats för en kabel till på utgående plint. Och elcentralen ska ha plats för inkoppling av en grov kabel före huvudbrytaren och lediga platser på PE och N-plintarna.


EKKJ är den kvalitétsmässigt bästa kabeln för mark IMHO. Den tar några minuter extra att installera, det är allt. N1XV eller ACEFLEX (RV-K) är de mest populära kablarna idag, och är något billigare än EKKJ.
Tänkte lite på hur kabeln ansluts i centralen.
I huset kommer ju noll-plinten från JFB:n. Kan det inte bli tokigt då om jag drar den vidare till garaget.
Är det inte bättre att koppla både PE och N till jordplinten i huset och sen splitta upp dessa i nya centralen i garaget via en JFB.
Det blir ju i och för sig en PEN kabel på det viset :)
Läste någonstans i en annan tråd ang 5 eller 4 ledare till ex garage.
Där skrev nån att han inte gillade 5 ledare för om det blev avbrott på PE ledaren så blev ex hela garaget ojordat utan att man märkte nåt.
Medans en fyrledare med PEN ledare så märker man direkt om den skulle försvinna. Ligger nog nåt i det kanske.
Om man skulle använda en 5x6mm2, är det ok att koppla som PEN dvs koppla både PE och N ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.