Är det nån skillnad på starkas byasten, benders labyrint eller noname stenar från tex Bauhaus?
De har ungefär samma storlek.
Kan det skilja i kvalitet?

Frågade en säljare på lokalbygghandel varför jag ska köpa hans dyrare stenar och han hade egentligen inget bra svar, utom att Starka inte vill att de ska sälja den billigare varianten i den affären. (Verkar vara Starka som gör Bauhaus billigare stenar). Han gissade att de kanske kunde vara porösare, men visste inte.
 
Den förklaringen har jag också fått. Dyrare stenar av högre kvalitet spricker inte lika lätt. En plattläggare sa att han inte ville lägga billig sten för efter ett eller två år ringde husägaren och skyllde på honom att så många stenar spruckit....
 
Har ringt runt och kollat lite mer priser och med frakten inräknad så blir Benders billigare för vår del eftersom Bauhaus ligger några mil längre bort. Så det är väl bara att slå till.

Bauhaus är för övrigt dyrare på Byastenen en lokal återförsäljare...
Dyrare än Benders labyrint med...
 
fubar skrev:
Bauhaus är för övrigt dyrare på Byastenen en lokal återförsäljare...
Dyrare än Benders labyrint med...
Hmm... Bauhaus har väl 12% prisgaranti... Så om du åkar till Bauhaus (jag förstod att det är en bit att åka), så bör du jo kunna få 12% tillbaka på summan du handlar för :D
 
Lindhardsen skrev:
[quote author=fubar link=1147163723/0#2 date=1147168631]
Bauhaus är för övrigt dyrare på Byastenen en lokal återförsäljare...
Dyrare än Benders labyrint med...
Hmm... Bauhaus har väl 12% prisgaranti... Så om du åkar till Bauhaus (jag förstod att det är en bit att åka), så bör du jo kunna få 12% tillbaka på summan du handlar för :D
[/quote]

Japp, men det äts upp av högre fraktkostnad... :(
 
Här är svaret på frågan:

Den andra stenen måste vara "Herrgårdsten" som har tillverkats exklusivt för Bauhaus, den finns bara i 2 färger.
Det är dessutom en utgående produkt, så om du behöver komplettera i framtiden kan det bli svårt.
Kvalitetsmässigt är stenarna likvärdiga.

Mail från Starka.
 
Enligt killen vi hyrde in för att lägga vår marksten, var billigare (tolkade det som "märkeslösa") stenar ofta lite olika i formen. Det kunde skilja i storlek, vilket gjorde dem betydligt svårare att lägga snyggt. Han hade råkat ut för det någon gång, vet inte om det gäller generellt.
 
fubar skrev:
Har ringt runt och kollat lite mer priser och med frakten inräknad så blir Benders billigare för vår del eftersom Bauhaus ligger några mil längre bort. Så det är väl bara att slå till.

Bauhaus är för övrigt dyrare på Byastenen en lokal återförsäljare...
Dyrare än Benders labyrint med...
Får man fråga vad stenen kostar per kvadratmeter?
/Terje
 
linda_terje skrev:
Får man fråga vad stenen kostar per kvadratmeter?
/Terje
Har inte priserna framför mig men har för mig att det är så här:

Bauhaus:
Byasten 199 (grå), billigare variant 159kr (teracotta)

Lokal handlare 1:
Starka Byasten terracotta (eller hur det stavas) 189kr

Lokal handlare 2:
Bender labyrint 174kr (terracota)

Sen är det ju det där med prisgarantier, men det beror ju som sagt lite hur långt det är att köra om det lönar sig eler ej.
 
Var själv inne på Benders terramix men fraktkostnaden blev för dyr. Valde istället Starka mosaik sand/terracotta. Fick ett pris på 172 /m2 hos en lokal handlare. Före detta Skanska , numera Nordform är ju också ett vettigt alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.