Någon som har ett bra användningsområde för lertegel? Har försökt skänka bort ett tag + en massa löst som redan ligger på backen. Jag måste snart börja ta ned taket och slänga upp ett nytt. Jag fick en idé då jag såg en annons där han tyckte 'kom och hämta lertegel.. använd som fyllnadsmassa eller något!'. Lät som en passande idé, men ni kanske kan komma på några bättre? En annan idé jag fick idag var att kasta ut det på en liten gång som går ut där det är sumpig mark (där jag brukar elda rappel) och hacka lite med ett spett. Sjunker förmodligen bara iväg, men det kanske stadgar upp en aning? :)
 
har sett det göras på skogsvägar på landet... verkar funka ganska bra... så varför inte...

kan dock bli vassa skivor i starten... men de blir trubbiga med tiden
 
Aha! Ballt, jag börjar fastna för den ideen mer och mer. Skulle till och med kunna tänkas bli lite dekorativt.
 
Tycker det är synd å skam att göra fyllning av lertegel, för egentligen är det väl inte speciellt mycket fel på teglet.....eller ?

Jag betalade till garaget 1 kr/st nedplockat, men är det absolut ingen som vill ha tegel så fungerar det ju ypperligt som fyllning.........eller till att förbättra kräftfisket med om botten är dyig och ogynnsam för dom små gynnarna.

Har också använt trasigt tegel till att fylla ett dräneringsdike för ytvatten med.
 
Jo, jag mår faktiskt lite dåligt över tanken om att använda det som fyllnadsmassa. Jag låter min annons på blocket.se ligga kvar tills det är dags. Jag la in den idag så än finns det lite hopp :)
 
Äh! Det gör vartenda bonde på landsbygden. Har själv dumpat drygt 5000 pannor (Heby årgång 1956) på en av skogsvägarna. Nästan alla pannor var frostsprängda. Kalasbra ytarmering.
Betongpannor är däremot rena skiten som fylle. Det blir som ärtsingel; åker bara omkring.
 
jag lyckades nyligen sälja heby pannor
verkar som att nockpannor är lätta att bli av med iaf
 
Någon som har en bra ide på hur man skall få ned alla pannorna? Om jag nu skall använda krosset så spelar det ju ingen roll om de går sönder, men man vill ju inte att hela gården skall vara full av tegelflis som man sedan inte får upp från gruset.
 
Rutcha ner dom i en träränna med en madrass eller något i änden, även om du ska fylla till "rappeleldplatsen" så måste det ju vara enklare att hantera hela pannor.
.......kanske vore en bra idé att ställa rännan direkt på kärran av Aktiv stabil´s modell ;)
 
jag körde med en träränna , se till att den når hela taket gjorde inte min va lite bök med den översta 1/3,
fördel är om man är några stycken.
 
Haagbard: Aktiv stabil! En sådan har jag ju på gården. Gammal skoterkärra med blått kapell och bökiga gummisnoddar att låsa kapellet med.

Träränna? Jag har hört det förut, men jag har inte kunnat föreställa mig en sådan ränna. Den kommer ju väga massvis då taket är ganska högt. (två våningar ovan mark).
 
dogen skrev:
Haagbard: Aktiv stabil! En sådan har jag ju på gården. Gammal skoterkärra med blått kapell och bökiga gummisnoddar att låsa kapellet med.

Träränna? Jag har hört det förut, men jag har inte kunnat föreställa mig en sådan ränna. Den kommer ju väga massvis då taket är ganska högt. (två våningar ovan mark).
Jag bara gissade angående kärran, har inte alla norröver sådan kärra ? ;)

 
Gissade du verkligen eller såg du annonsen på blocket? :) Såg att kärran kom med på bilden :)
 
Okej då :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.