Hej! Tänkte kolla om ni har något tips på hur jag kan laga den här lampan? Vajjern som ska hålla upp lanpan har släppt på något sätt från lampan, infogar bild, undrar hur jag kan laga den, har ni något förslag?
 
  • Närbild på en guldig lampa där upphängningsvajern har lossnat och ska lagas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det lilla hålet genomgående till det stora hålet?
En kanske lite dålig, eller i alla fall inte så snygg, lösning skulle i så fall kunna vara att sticka in vajern i det lilla hålet o ut genom det stora, böj upp vajern och fäst med ett litet vajerlås.
Enkelt, billigt o snabbt.
Risken finns iofs kanske att lampan kommer att hänga lite snett.

Kom på att du kanske skulle kunna borra ett hål rakt genom där sladden är.
Då bör lampan kunna hänga lite rakare.

Eller får du försöka sticka in vajern o göra en liten knut eller liknande på vajern.
Det bör ju vara det bästa.
Frågan är bara hur du skall få en hållbar ”knut”.
 
Det är din kinesiska piratkopierade lampa va?
Just upphängningen vill man ju verkligen kunna lite på på en sådan pjäs.
 
K knipo skrev:
Är det lilla hålet genomgående till det stora hålet?
En kanske lite dålig, eller i alla fall inte så snygg, lösning skulle i så fall kunna vara att sticka in vajern i det lilla hålet o ut genom det stora, böj upp vajern och fäst med ett litet vajerlås.
Enkelt, billigt o snabbt.
Risken finns iofs kanske att lampan kommer att hänga lite snett.

Kom på att du kanske skulle kunna borra ett hål rakt genom där sladden är.
Då bör lampan kunna hänga lite rakare.

Eller får du försöka sticka in vajern o göra en liten knut eller liknande på vajern.
Det bör ju vara det bästa.
Frågan är bara hur du skall få en hållbar ”knut”.
jättebra tips, testade med knut precis men som sagt svårt att knyta en vajer så jag är säker på att knuten håller, tänkte fara imorgon och köpa ett sånt där vajerlås så får det nog duga så! Hoppas bara inte lampan hänger snett, men ja då får jag väl borra hål igenom som du sa, men tack för tipsen!
 
Går det inte att byta ut vajern med en mopedvajer som har en pålödad nippel som är större än hålet i fästet?
 
thomas33 thomas33 skrev:
Går det inte att byta ut vajern med en mopedvajer som har en pålödad nippel som är större än hålet i fästet?
funderade också på det, vart kan man hitta en sån? Vajern kan ju inte vara för tjock, den som sitter nu är typ 1-1,5mm.
vad kallas en sån vajer om man ska söka upp den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.