Hej!

Vill kunna styra varmvattenberedaren i ett uppvärmt fritidshus (dvs. vi har alltid en OK temperatur inomhus, även när vi inte är där)

Skulle helst vilja ha en varmvattenberedare som jag kan styra via wifi, dvs. via telefonen kan dels slå på och slå av, samt även se aktuell vattentemperatur. En extra bonus vore om jag kunde se förbrukning dessutom.

Någon som har ett tips på en varmvattenberedare som klarar detta? Storlek bör vara 50-120L. Jula har en men söker fler alternativ! :D
 
Jag kommer styra min vvb med en kontaktor och en z-wavebrytare. Genom att göra så kan jag styra samtliga vvb på marknaden. Visserligen bara på och av men det räcker för mig.
 
Vad kommer du att tjäna på det?
Blir det oerhört varmt där beredaren står så OK
Gissar att fritidshuset är elvärmt och då kommer elementen att öka precis lika mycket som beredaren drar mindre.

Är kanske mindre kul den gången du glömt att starta igång beredare innan ni åker och får tvätta er i kallvatten.....
Protte
 
  • Gilla
Maria Algården och 1 till
  • Laddar…
A
Ja,blir inga stora pengar,en 100 liters beredare drar ca 350kwh/år på 'tomgång'
 
Jag har också lite svårt att förstå anledningen, är det "för att jag vill" så kan jag köpa det ( :geek: ), men du kommer inte att kunna "spara" något på det hela. Eventuella tillsatser för styrning ökar också risken för driftstörningar.
 
Jag trodde jag kunde tjäna in lite pengar när vi inte besökte fritidshuset och jag kunde stängs av vvb
 
  • Gilla
jarolix
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag trodde jag kunde tjäna in lite pengar när vi inte besökte fritidshuset och jag kunde stängs av vvb
En annan tanke är ju att slå av VVB när ni lämnar stugan, och slå på den när ni anländer.
Med en 100 liters beredare är ju vattnet varmt på 1 - 2 timmar.
Då kostar det ändå mindre :)
Så gör vi med vår fritidsstuga.
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
Jo det är ju så jag tänker göra......med den skillnaden att jag vill slå på vvb när jag lämnar jobbet och när jag kommer till stugan 2h senare så kan jag ta en dusch.

men sparar jag bara 350 kWh jämfört med att ha på den 24/7 365 så är det ju inte lika häftigt.
 
  • Gilla
Zagerholm
  • Laddar…
De där 350kWh läcker ut i huset och värmer huset så elementen drar 350 kWh mindre.
Protte
 
Njae, i just mitt fall läcker de ut i krypgrunden. Vilket ifs är bra men bara under vissa månader.
 
D Derbyboy skrev:
Jo det är ju så jag tänker göra......med den skillnaden att jag vill slå på vvb när jag lämnar jobbet och när jag kommer till stugan 2h senare så kan jag ta en dusch.

men sparar jag bara 350 kWh jämfört med att ha på den 24/7 365 så är det ju inte lika häftigt.
Jag har alltid min vvb igång, men jag använder en Shelly 1PM för att mäta förbrukningen.
Inte så dyr, och du får både möjlighet att styra och få reda på förbrukningen.
https://shop.shelly.cloud/shelly-1pm-wifi-smart-home-automation-1#51
 
  • Gilla
spaceas och 1 till
  • Laddar…
Shelly....hmmm styr redan hela hemmet och stugan med z-wave men det är verkligen bra pris på shelly vs zwave. Men det e väl ett ämne för en helt ny tråd om det inte redan finns.
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Shelly....hmmm styr redan hela hemmet och stugan med z-wave men det är verkligen bra pris på shelly vs zwave. Men det e väl ett ämne för en helt ny tråd om det inte redan finns.
Shelly fungerar faktiskt väldigt bra, gillar deras app också,
Skärmbild av Shelly-appen som visar energiförbrukningsstatistik och kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Derbyboy skrev:
Jo det är ju så jag tänker göra......med den skillnaden att jag vill slå på vvb när jag lämnar jobbet och när jag kommer till stugan 2h senare så kan jag ta en dusch.
Ta duschen på jobbet när du slutar i stället, så spar du ändå mer :)

På den tiden jag spelade mycket tennis, 3 - 4 gånger i veckan, duschade jag nästan aldrig hemma. Sparade både el och vatten :cool:
 
  • Gilla
salomo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.